کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سم زنبور جایگزین آنتی‌بیوتیک می‌شود!

ایسنا , 17 آذر 1397 ساعت 14:21

گروه علم و فناوری: پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی" با استفاده از سم نوعی زنبور، آنتی‌بیوتیکی ارائه داده‌اند که برای سلول‌های انسان مضر نیست.


سم حشراتی مانند زنبورهای معمولی و زنبورهای عسل، سرشار از ترکیباتی است که می‌توانند باکتری‌ها را از بین ببرند اما این ترکیبات برای انسان‌ها مضر نیز هستند؛ در نتیجه استفاده از آنها به عنوان داروی آنتی‌بیوتیک ممکن نیست.پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی"(MIT) پس از یک پژوهش سیستماتیک در مورد ویژگی‌های ضدمیکروبی سم نوعی زنبور در آمریکای جنوبی، توانستند پپتیدهای گوناگونی ارائه دهند که علاوه بر مقاومت در برابر باکتری، برای سلول‌های انسان نیز مضر نیستند.پژوهشگران در بررسی موش‌ها دریافتند که قوی‌ترین پپتید آنها می‌تواند باکتری "سودوموناس آئروژینوزا"(Pseudomonas aeruginosa) را از بین ببرد. سودوموناس آئروژینوزا، نوعی باکتری گرم منفی است که موجب عفونت می‌شود و در برابر بیشتر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم است.

"سزار دلا فونته نونز"(Cesar de la Fuente-Nunez)، پژوهشگر دانشگاه ام.آی.تی گفت: ما در این بررسی، یک مولکول سمی را به مولکولی تبدیل کردیم که برای درمان عفونت، قابل اعتماد است. ما با تحلیل سیستماتیک ساختار و عملکرد این پپتیدها توانستیم ویژگی و فعالیت آنها را تنظیم کنیم.پپتیدی که فونته نونز و همکارانش ارائه داده‌اند، از سم نوعی زنبور موسوم به "پولیبیا پاولیستا"(Polybia paulista) به دست آمده است. پژوهشگران باور دارند که این پپتید، برای تولید پپتیدهای دیگر و آزمایش آنها مناسب خواهد بود.فونته نونز ادامه داد: این پپتید آنقدر کوچک است که می‌توان از آن برای جهش بقایای آمینواسیدها استفاده کرد.این پژوهش، در مجله "Nature Communications Biology" به چاپ رسید.


کد مطلب: 166562

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/166562/سم-زنبور-جایگزین-آنتی-بیوتیک-می-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir