به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۱۸ ساعت ۱۵:۲۹
کد مطلب : ۱۶۶۶۸۸

اعتراضات كارگران فولاد اهواز در سی‌امین روز

گروه جامعه: با ورود حدود ۱۰ تریلر اسلب به کارخانه گروه ملی فولاد اهواز، بازهم کارگران به اعتصاب و اعتراضات در سی‌امین روز متوالی خود ادامه دادند و ورود اسلب را مقطعی و ناپایدار عنوان کردند.
اعتراضات كارگران فولاد اهواز در سی‌امین روز
به گزارش ایلنا از اهواز، صبح امروز یکشنبه، ۱۸ آذر ماه، کارگران گروه ملی فولاد با وجود ورود مواد اولیه به شرکت همچنان به اعتصاب خود و راهپیمایی در خیابانهای شهر اهواز ادامه دادند. کارگران تاکید کردند: در گذشته نیز مقدار‌محدودی شمش یا اسلب برای شکستن تجمعات و اعتراضات صنفی وارد شرکت کرده اند ولی مشکلات به قوت خود باقی مانده اند. کارگران در تجمع امروز خود عنوان کردند: با وجود نیاز مبرم کارخانه گروه ملی فولاد به مواد اولیه، دیروز کارخانه فولاد دزفول پس از حدود یک ماه تعطیلی راه اندازی شد در حالیکه پرسنل این کارخانه یک ماه در مرخصی بودند که نشان دهنده دست های پشت پرده و مافیا است. در این اثنا، برزو صالحی «مدیر اجرایی شرکت فولاد دزفول(روهینا جنوب)»، در گفتگو با ایلنا در خصوص ادعای کارگران گروه ملی فولاد مبنی بر تعطیلی ۳۰ روزه آن شرکت، عنوان کرد: این ادعا را به شدت تکذیب می کنم و صحت ندارد. صالحی افزود: ولی در تامین مواد اولیه مشکل داریم و مواد اولیه خود را از استانهای دیگر تامین می کنیم. وی خاطر نشان کرد: یکی از وظایف شرکت فولاد خوزستان تامین مواد اولیه صنایع استان است که انتظار داریم به این امر اهتمام ورزند.

وضعیت پرداخت حقوق معوقه کارگران هفت‌ تپه و فولاد اهواز
نماینده ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور رسیدگی به بنگاه‌های شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌ تپه و فولاد خوزستان جزئیات پرداخت مطالبات معوق کارگران این دو کارخانه را تشریح کرد.
کریم یاوری در گفت‌وگو با ایسنا، از پرداخت حقوق دو ماه کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه خبرداد و گفت: با تلاش و زحمات شبانه‌روزی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حقوق دو ماه کارگران هفت تپه پرداخت شده و هم‌اکنون کارگران مشغول کار و تولید هستند. وی افزود: مجموع حقوق و مطالبات معوق کارگران ۴ ماه بود که دو ماه آن به طور کامل پراخت شد و دو ماه باقیمانده به دنبال راه‌اندازی و اورهال کارخانه و حضور کارگران در اسرع وقت با برداشت شکر پرداخت خواهد شد. مدیر کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: خواسته کارگران نیشکر هفت تپه، تولید مستمر، تثبیت اشتغال و پایداری بنگاه است و با توجه به آن که معیشت خانواده‌هایشان از محل فعالیت در این کارخانه تامین می‌شود، انتظار دارند بنگاهی که در آن کار می‌کنند به حیات اقتصادی خود ادامه دهد.

یاوری درباره موافقت کارگران نیشکر هفت تپه با تغییرات مدیریتی کارخانه، گفت: آقای کاظمی از مدیران با سابقه و با تجربه‌ای‌ است که هم اکنون به عنوان مدیر جدید در کارخانه مستقر شده و انجام وظیفه می‌کند و ضمنا مقبول کارگران هم است که به ایشان اختیارات لازم برای انجام اقدامات مربوط به تولید و مسایل مالی و ادارای داده شده است. نماینده ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور رسیدگی به بنگاه‌های شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه و گروه ملی فولاد، در عین حال از پرداخت دو ماه حقوق و مطالبات معوق کارگران گروه ملی فولاد اهواز خبرداد و گفت: با پیگیری‌های انجام شده تمام ۳۰۰۰ کارگر گروه ملی فولاد از سه ماه حقوق معوق، دوماه را به طور کامل دریافت کردند و تنها یک ماه باقی مانده است که در انتظار تحقق تعهدات سهامدار برای پرداخت آن هستیم.

به گفته وی، ۷۰ درصد سهام گروه ملی فولاد متعلق به بانک ملی است و متاسفانه این بانک در ایفای تعهدات خود به عنوان سهامدار توجه کافی و لازم را ندارد و قصور و کوتاهی بانک ملی در تامین مواد اولیه باعث به وجود آمدن مشکلات برای این کارخانه و کارگران آن شده است. به گزارش ایسنا، در هفته‌های اخیر اعتراض کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه و گروه ملی فولاد در عدم رسیدگی به مطالبات و انباشت حقوق معوق کارگران در صدر اخبار قرار گرفت که در نهایت با پیگیری‌های شخص وزیر کار و کریم یاوری ـ نماینده ویژه وزیر کار در رسیدگی به بنگاه‌های کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه و گروه ملی فولاد، پرداخت بخش اعظمی از مطالبات معقوق کارگران انجام گرفت. پیشتر استاندار خوزستان گفته بود عمده حقوق و مطالبات کارگران هفت‌تپه پرداخت شده و پرداخت دو ماه باقی‌مانده نیازمند برداشت نیشکر توسط کارگران خواهد بود. وی همچنین از عقب‌ماندگی حقوق تنها یک ماه کارگران گروه ملی فولاد خبر داده و ابراز امیدواری کرد با توجه به آغاز تولید از سوی کارگران، این مجموعه به سمت سودآوری هدایت شود. بنابر اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان،  گروه ملی فولاد ایران به طور موقت امکان فروش صددرصد محصولات تولیدی خود به صورت آزاد را دارد و از فروش محصولات تولیدی خود در بورس معاف شده است.