کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کشف سومین تونل زیرزمینی حزب‌الله

21 آذر 1397 ساعت 10:57


گروه بين‌الملل: اسرائیل می‌گوید تونل جدیدی را که از لبنان برای نفوذ به اراضی تحت کنترل خود در مناطق مرزی کشیده شده بود، کشف کرده است. این سومین تونلی است که اسرائیل مدعی است از آغاز عملیات هفته گذشته در مناطق مرزی خاک خود با لبنان کشف و یا منهدم کرده است.

 
ارتش اسرائیل به مکان دقیق کشف تونل یاد شده اشاره نکرده اما همانند دو مورد قبل تاکید کرده است که این تونل تهدیدی قریب‌الوقوع برای ساکنان مناطق مرزی اسرائیل با لبنان به حساب نمی‌آید. به گزارش منابع نظامی اسرائیل این تونل پس از ردیابی با انوهی از مواد منفجره پر شده و در صورت لزوم یا هنگام مواجه شدن با هرگونه تهدید منهدم خواهد شد. ارتش اسرائیل چهارم دسامبر گذشته عملیاتی را برای تخریب و انهدام تونل های زیر زمینی ردیابی شده در مناطق مرزی خاک خود با لبنان آغاز کرد. بر اساس این گزارش، تل‌آویو مدعی است که این تونل‌ها توسط نیروهای حزب‌الله و جهت انجام عملیات ضد اسرائیلی طراحی و ساخته شده است.

اسرائيل پیشتر پس از شناسایی و کشف دو تونل زیر زمینی از ارتش لبنان و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل خواسته بود تونل‌هایی که در مرز لبنان حفر شده است، تخریب کنند. تل‌آویو تاکید کرده بود که تونل‌های حفر شده توسط حزب‌الله باید به دست نیروهای لبنانی منهدم شوند. ارتش اسرائیل طی سال‌های گذشته بارها مواضع شبه نظامیان ایران در سوریه و نیز کاروان های حامل تسلیحات برای حزب‌الله ، گروه تحت حمایت تهران را در سوریه هدف حملات هوایی و موشکی قرار داده است.

واکنش نتانیاهو و میشل عون
نخست وزیر اسرائیل روز سه شنبه با هشدار شدید به حزب‌الله تهدید کرد در صورتی که نیروهای این گروه خاک کشورش را مورد حمله قرار دهند با واکنشی مواجه خواهند شد که هرگز تصور آن را نخواهند کرد.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل از هفته گذشته و پس از عملیات کشف تونل‌های زیر زمینی در مرز لبنان کارزاری سیاسی را آغاز کرد. او بارها دیپلمات‌های فعال در اسرائیل را به مناطق مرزی برد تا با نشان دادن تونل‌ها از آنها بخواهد کشورهای خود را در جریان این واقعه قرار دهند و اقدام به تحریم و مجازات حزب‌الله کنند.

حزب الله هنوز به این خبر واکنشی نشان نداده اما میشل عون، رئیس جمهوری لبنان اعلام کرده است که این مسئله را جدی گرفته و به محض دریافت اطلاعات تکمیلی برای حل آن اقدام خواهد کرد. رئیس جمهوری لبنان در عین حال تاکید کرد این مسئله نمی تواند خطر امنیتی به دنبال داشته باشد زیرا ما قصد انجام هیج حمله ای را نداریم و آماده از میان برداشتن موانع موجود بر سر راه مناقشه هستیم. آقای عون همچنین یادآور شد که کشورش از طریق آمریکا نسبت به عدم تهدید و حمله نظامی از سوی اسرائیل مطلع شده است. اسرائیل و لبنان از نظر فنی همچنان در وضعیت جنگی نسبت به یکدیگر قرار دارند اما مرز میان دو کشور طی سال‌های گذشته نسبتا آرام بوده است.


کد مطلب: 166929

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/166929/کشف-سومین-تونل-زیرزمینی-حزب-الله

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir