به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۲۱ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۱۶۶۹۳۶

دریاچه ارومیه بال و پر می‌گیرد

گروه جامعه: مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی گفت: تا 20 آذرماه مجموعا 72 میلیون مترمکعب آب سدهای استان به سمت پیکره دریاچه ارومیه هدایت شده است.
دریاچه ارومیه بال و پر می‌گیرد
کیومرث دانشجو  حجم پیش بینی شده برای مرحله نخست رهاسازی به دریاچه ارومیه از سدهای مخزنی زولا، شهرچای و مهاباد را براساس مصوبه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه در سال جاری، 92 میلیون مترمکعب بیان کرد و گفت: این میزان رها سازی از 26 آبان آغاز و رهاسازی سدهای مهاباد و شهرچای به میزان 28 و 24 میلیون مترمکعب آب در 13 و 15 آذرماه به پایان رسیده و در سد زولا با دبی 9 مترمکعب در ثانیه در حال انجام است که تا 20 آذرماه مجموعا 72 میلیون مترمکعب آب سدهای مذکور به سمت پیکره دریاچه ارومیه هدایت شده است.وی با بیان اینکه میزان بارندگی های استان طی سال آبی 97_98 تا 19 آذر 139.4 میلیمتر بود افزود: میزان بارشها در دورهم شابه سال گذشته 76.2 میلیمتر بود که رشد 83 درصدی بارشها در استان را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: میزان بارندگی ها در استان در مقایسه با دوره مشابه بلندمدت که بارش 87.2 میلیمتر داشته افزایش 60 درصدی را نشان می دهد.دانشجو میزان بارشها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در محدوده استان طی سال آبی جاری تا 19 اذر ماه را 136.8 میلیمتر اعلام کرد و گفت: میزان بارندگی در سال گذشته این محدوده 70.8 میلیمتر بوده که افزایش 93.3 درصدی را شاهدیم.مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با بیان اینکه 341 میلیون مترمکعب حجم رواناب های تولیدی ثبت شده  توسط ایستگاههای ورودی به دشتهای استان تا پایان آبان ماه سالجاری بوده تصریح کرد: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش 63 درصدی را داشته است.

وی سدهای درحال بهره برداری استان را 13 مورد اعلام کرد و افزود: حجم ذخایر سدهای مذکور تا 19 آذر سال جاری 919.5 میلیون مترمکعب است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش 31 درصدی را در حجم آب سدهای استان شاهدیم.دانشجو ادامه داد: سد بوکان با 278 میلیون مترمکعب، آغ چای با 192 میلیون مترمکعب و شهرچای با 107.5 میلیون مترمکعب به ترتیب بیشترین حجم آب در بین 13 سد استان را دارند.مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی به خبرنگار ایسنا ضمن انتقاد از توسعه اراضی کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفته، دانشگاه‌های ارومیه و تبریز ماموریت یافته‌اند که عدد دقیق توسعه کشاورزی را در کل حوضه آبریز استخراج کنند و پس از استخراج این آمار برخوردهای لازم صورت خواهد گرفت.

زنگ خطری دیگر برای دریاچه ارومیه؛ توسعه زمین‌های کشاورزی
فرهاد سرخوش در پاسخ به این پرسش که آیا طی چند سال گذشته اراضی کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه توسعه یافته است، اظهار کرد: طبق برآوردها در کل حوضه آبریز دریاچه ارومیه شامل استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان، اراضی کشاورزی حدود ۲۱ هزار هکتار بیشتر شده است، درحالی‌که طبق مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه باید از افزایش سطح زیر کشت در این حوضه جلوگیری می‌شد تا کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب درحوزه کشاورزی محقق شود. متاسفانه پایبندی به این مصوبه وجود نداشت.وی ادامه داد: عمده توسعه اراضی کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه «دیم» بوده است البته از دانشگاه‌های ارومیه و تبریز خواسته‌ایم که بررسی دقیقی در مورد میزان توسعه اراضی کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه داشته باشند. در صورت آماده شدن این گزارش، برخوردهای لازم طبق ضوابط انجام خواهد شد.

از وضعیت بودجه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه چه خبر؟
به گفته سرخوش، همچنین ۴۰۰ میلیارد تومان هم از محل صندوق توسعه ملی برای تکمیل پروژه انتقال آب کانی‌سیب به دریاچه ارومیه ابلاغ و تاکنون ۵۰ درصد آن دریافت شده است. قول داده شد که مابقی نیز به زودی تخصیص داده شود.
وی با بیان اینکه مرحله دوم رهاسازی آب به دریاچه ارومیه از سدهای حوضه آبریز، در بهمن‌ماه امسال اجرایی خواهد شد، اظهار کرد: رهاسازی زمستانه از همه سدهای حوضه آبریز انجام می‌شود. جزئیات مربوط به آن از جمله میزان آب رهاسازی‌شده ابتدای دی مشخص می‌شود. از میزان آب‌های موجود در حوضه آبریز، مصارف آب شرب و کشاوزی جدا می‌شود و مازاد به عنوان حق‌آبه زیست محیطی به دریاچه ارومیه می‌ریزد.
 
سرخوش همچنین با اشاره به مصوبه ستاد احیای دریاچه ارومیه مبنی بر ورود کلیه رواناب‌های حوضه آبریز به دریاچه ارومیه تصریح کرد: طبق مصوبه ستاد از اول آذر سال جاری تا اردیبهشت سال آینده باید همه رواناب‌ها در حوضه دریاچه به عنوان حق‌آبه دریاچه ارومیه تلقی شده و به دریاچه بریزد.وی با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه اظهارکرد: در حال حاضر تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۴۴ متر است، این درحالیست که در آخر سال آبی گذشته (شهریور۹۷) تراز دریاچه ۱۲۷۰.۲۱ متر بود بنابراین در شرایط کنونی که کمتر از سه ماه از آغاز سال آبی جدید می‌گذرد، تراز دریاچه ۲۲ سانتیمتر بیشتر شده است. از سوی دیگر تراز دریاچه ارومیه در مدت مشابه سال گذشته، ۱۲۷۰.۲۸ متر بود و افزایش ۱۶ سانتی‌متری نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

دریاچه ارومیه ۲۸۲ کیلومتر وسیع‌تر شده است
وی با بیان اینکه در شرایط حاضر وسعت دریاچه ارومیه ۱۹۲۸ کیلومترمربع است، این رقم را با پایان سال آبی گذشته و  مدت مشابه در سال قبل مقایسه کرد و گفت: در آخر شهریور سال ۹۷، وسعت دریاچه ارومیه ۱۶۴۶ کیلومتر مربع بود که تاکنون ۲۸۲ کیلومتر وسیع‌تر شده است.مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی در پایان تاکید کرد: حجم آب دریاچه ارومیه در آخر سال آبی گذشته (شهریور ۹۷)، ۹۶۰ میلیون متر مکعب ثبت شد که خوشبختانه در حال حاضر به یک میلیارد و ۳۶۰ میلیون مترمکعب رسیده است و نشانگر افزایش ۳۴۰ میلیون متر مکعبی حجم آب دریاچه است. مسعود تجریشی - مدیردفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه - در کارگاه آموزشی آب و محیط زیست که در مهرماه امسال برگزار شد، گفته بود: ستاد احیای دریاچه ارومیه موضوع توسعه کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه را به شورای عالی امنیت ملی برده است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: دریاچه ارومیه