کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

نخستین سلفی اینسایت در مریخ

ایسنا , 21 آذر 1397 ساعت 12:03

گروه علم و فناوری: فضاپیمای رباتیک سطح‌نشین مریخ "اینسایت"(InSight) ناسا نخستین تصویر سلفی خود را را تنها مدتی پس از رسیدن به سیاره سرخ، ارسال کرد.


 در این تصویر که اینسایت ارسال کرده است، تمام زوایای این فضاپیمای سطح‌نشین قابل مشاهده است.این فضاپیما ۵ مه ۲۰۱۸ از کالیفرنیا به فضا پرتاب شد و در ۲۶ نوامبر ۲۰۱۸ ساعت ۱۱:۱۶ شب به وقت تهران روی سطح مریخ فرود آمد.وظیفه این فضاپیما، بررسی بخش‌های عمیق مریخ است تا اطلاعاتی مانند علائم حیاتی این سیاره، پالس و دمای آن را بررسی کند. به گفته ناسا، این فضاپیما برای نخستین بار، امکان بررسی سیاره مریخ را از زمان تشکیل آن( ۴.۵ میلیارد سال گذشته) فراهم خواهد کرد.اینسایت از تکنیکی که مریخ نورد "کنجکاوی"(Curiosity) برای خودنگاری(ثبت سلفی) استفاده نموه بود، استفاده کرد.فضاپیما اینسایت برای ثبت این خود نگاره از بازوی رباتیک خود برای جمع آوری ۱۱ تصاویر همپوشی شده استفاده کرد. آژانس فضایی نیز این تصاویر را به یک تصویر "موزائیک"(mosaic) تبدیل کرد.

در حالیکه تصویر منتشر شده توسط ناسا ممکن است یک تصویر زمینه صفحه نمایش بسیار خوب از نظر برخی باشد اما یک هدف جدی پشت این تصاویر وجود دارد. مرکز کنترل ماموریت در" آزمایشگاه پیشرانش جت"(JPL) در پاسادینا، کالیفرنیا، در حال بررسی فضاپیما هستند تا اطمینان حاصل کنند که فرودگر از زمان ورود خود به سیاره سرخ سالم مانده است. این تصاویر با وضوح بالا که از قسمت بالایی عرشه فضاپیماها و با کمک بسته‌های تجهیزات و پنل‌های خورشیدی ثبت شده است، مهندسان را قادر می‌سازد تا با دقت وضعیت اینسایت را بررسی کرده و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنند. علاوه بر این سلفی، اینسایت یک تصویر موزائیکی دیگری که از ۵۲ تصویر تشکیل شده نیز ارسال کرد.این تصویر" فضای کاری"(workspace) مقابل این فضاپیما را نشان می‌دهد. این فضای کاری هلالی شکل منطقه‌ای با مساحت ۱۴*۷ فوت(۴* ۲ متر) است که در ماه‌های اینده اینسایت در ماههای آینده "آزمایش لرزه‌ای برای ساختار داخلی "(SEIS) و بسته حرارتی و مواد فیزیکی(HP۳) را اعمال خواهد کرد. به گفته ناسا، این تصاویر دانشمندان این ماموریت را قادر می‌سازد تا هفته‌ها به دنبال نقاط خاصی باشند که مسطح هستند و هیچ سنگی بزرگتر از ۱.۳ سانتی‌متر در آنجا وجود ندارد.

هامونه الیسیوم
محل فرود اینسایت، "هامونه الیسیوم"(Elysium Planitia) دومین منطقه بزرگ آتشفشانی در مریخ است که مسطح و عاری از سنگ است و این برای سالم بودن تجهیزات اینسایت بسیار مناسب است.در آنجا با به کار انداختن یک سنسور و یک پروب دما و همچنین انجام آزمایش علمی رادیویی برنامه مطالعه ساختار داخلی مریخ را انجام خواهد داد. اینسایت ظرفیت حمل ۵۰ کیلوگرم بار مفید را داشت و بار او شامل تجهیزات علمی همچون لرزه‌سنج، جعبه حسگر بار، دوربین‌ها، سامانه نصب تجهیزات و پس‌بازتابگر لیزری(Retroreflector) بود."بروس بانرد"(Bruce Banerdt)، مدیر تحقیقات اینسایت از آزمایشگاه پیش رانش جت گفت: تقریبا عدم وجود سنگ‌ها، تپه‌ها و حفره‌ها در "هامونه الیسیوم" به معنای آن است که ابزارهای اینسایت امن و سالم خواهند بود. اگر آنجا مریخ نبود این منطقه می‌توانست یک منطقه بسیار خوب باشد. در هر صورت ما خوشحالیم که اینسایت در آنجا قرار دارد.


کد مطلب: 166937

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/166937/نخستین-سلفی-اینسایت-مریخ

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir