به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۲۴ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب : ۱۶۷۱۲۷

طنزهای مطبوعاتی شلخته شده‌اند

گروه فرهنگ و هنر: یک طنزنویس معتقد است که «مطالعات نسل جدید طنزنویسان وسعتی ندارد و بعضا نه تنها کتاب‌های مهم، بلکه حتی کتاب‌های معمولی همانند بوستان و گلستان سعدی را هم نخوانده‌اند.»
اسماعیل امینی درباره شرایط طنز مطبوعاتی در فضای رسانه‌ای جدید و تغییراتی که نسبت به دهه‌های گذشته داشته است، با اشاره به ویژگی‌های طنزهای مطبوعاتی امروز و با بیان اینکه «طنز مطبوعاتی متنوع‌تر شده است»، اظهار کرد: این در حالی است که در گذشته این میزان از تنوع در طنزهای مطبوعاتی وجود نداشت. همچنین در سال‌های اخیر طنز بیشتر جدی گرفته شده است و حتی ویژه‌نامه‌هایی نیز به صورت مستقل برای طنز منتشر می‌شود.او ادامه‌ داد: یکی دیگر از ویژگی‌های قابل توجه طنز امروز این است که دیگر فقط مربوط به موضوعات سیاسی نیست و سوژه‌های دیگری در حوزه‌های علمی، اجتماعی، فرهنگی و  ... را نیز پوشش می‌دهد و صرفا محدود به سیاست نیست.این طنزنویس در عین حال طنز مطبوعاتی نسل جدید را دارای مشکلاتی دانست و یکی از این مسائل را شلختگی و دم دستی بودن و وجود اشتباه‌های نگارشی و املایی عنوان کرد.امینی همچنین با اشاره به تاثیرات شبکه‌های اجتماعی در محتوا و ساختار طنز مطبوعاتی، خاطرنشان کرد: گاهی طنزنویسان تصور می‌کنند که مخاطبان آنها در مطبوعات همان مخاطبان شبکه‌های اجتماعی هستند، در حالی که مخاطب مطبوعات جدی‌تر است و به همین خاطر نیز انتظار می‌رود طنز مطبوعاتی با طنز مجازی متفاوت باشد.او با بیان اینکه «به طور کلی اهمیت مطبوعات کم شده است»، اظهار کرد: در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ مطبوعات بسیار حائز اهمیت بودند و حتی پاورقی‌های ساده مطبوعات آنقدر مشتری داشت که سریعا فروش می‌رفت، اما در دنیای امروز با آمدن وسایل ارتباطی جدید اهمیت مطبوعات کاغذی کمتر شده است؛ ولی اینگونه هم نیست که در این دوره طنز تاثیرگذار و ماندگار نداشته باشیم.

این طنزنویس و شاعر اضافه کرد: برخی از طنزنویسان جدید آنقدر خوب و حرفه‌ای می‌نویسند و برخی از کاریکاتورها آنقدر پخته است که مخاطب لذت می‌برد. به‌ هر حال نسل جدید به خاطر استادها و سرمشق‌های خوبی که داشته است، می‌تواند خوب بنویسد، اما به‌ هر حال در مطبوعات، بی شمار آثار بی مایه و سست هم دیده می‌شود.امینی همچنین درباره تاثیر محدودیت‌ها بر کیفیت طنزهای مطبوعاتی، بیان‌ کرد: سوال این است که در حال‌ حاضر در فضای مجازی که محدودیتی وجود ندارد چه شاهکار طنز و کاریکاتوری آفریده می‌شود که ما می‌گفتیم ای کاش می‌توانست در مطبوعات هم چاپ شود. در بخش ترانه نیز این موضوع مطرح می‌شود که محدودیت‌ها مانع خلاقیت می‌شود؛ درحالی که مگر موسیقی زیر زمینی چه شاهکاری در حوزه ترانه آفریده است که ما حسرت می‌خوردیم ای کاش می‌توانست مجوز بگیرد. در کل فکر نمی‌کنم محدودیت‌ها جلوی خلاقیت‌ها را گرفته باشد.او در پایان سخنان خود یکی از مشکل‌های اصلی طنز امروز مطبوعاتی را کاهش مطالعه طنزنویسان عنوان کرد و گفت‌: مطالعات نسل جدید وسعتی ندارد و بعضا نه تنها کتاب‌های مهم، بلکه حتی کتاب‌های معمولی همانند بوستان و گلستان سعدی را هم نخوانده‌اند؛ البته این موضوع در حوزه‌های دیگر نیز دیده می‌شود. به عنوان مثال دیالوگ‌های امروز فیلم‌ها به لحاظ دایره واژگانی با دیالوگ‌های گذشته اصلا قابل مقایسه نیست.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: طنز مطبوعات