کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آشکارسازی کدهای سخنان واعظی

25 آذر 1397 ساعت 11:50


محمّدآزاد جلالی زاده
الف " اهالی و افراد امنیتی و اطلاعاتی به خوبی اهمیت " کد " و به اصطلاح " کد دادن " را می‌دانند؛ گاهی کد یک کلمه و گاهی یک اصطلاح و اشارت؛ گاهی یک حرکت و زبان بدن و گاهی حتی سکوت است و در این روزها واعظی رییس دفتر آقاي روحانی خواسته یا ناخواسته کدی اساسی را رو کرده که بسیاری پرده‌ها را بر می‌افکند و بر بسیاری از تاریکی‌ها و چرایی‌ها و چگونگی‌های حرکت رییس‌جمهور و تیم اطرافش نوری پر قدرت می‌تاباند.

ب " واعظی اشارت کرده که روحانی همان روحانی سال‌های پیشین است و او و حواریونش با اصلاح طلبانِ به زعم او تند رو میانه ای ندارند؛ اما اینجا ضرورت "کُدشکنی" مشخص می‌شود و اهمیت آن آشکاره می‌شود. روحانی همان روحانی سابق است یعنی چه و اصلاح طلبان تندرو نزد او جایی ندارند به چه معناست؟

ج " واقعیت آن است که روحانی مبارز بر علیه رژیم شاه بوده اما مهم آنکه نقش بنیادینی چون دیگر مبارزان شناخته شده و اس اساس دار در جریانات مبارزه نداشته است و فردی نامدار و پیشرو نبوده است؛ بدون اینکه بخواهیم ارزشداوری کنیم؛ روحانی اساساً پرسونالیتی امنیتی و به شدت محافظه کارانه دارد؛ به شدت اهل لابی گری و بده بستان ست و واقعن و در نهان به مؤلفه هایی چون جامعه مدنی؛ توسعه سیاسی؛ آزادی؛ حقوق شهروندی؛ حقوق مردم و مفاهیم مدرنی از این دست باور ندارد؛ او بیشتر علاقه به شنود دارد تا شنیدن !؟

واعظی درست می‌گوید روحانی همیشه اینگونه بوده و هست؛ اما واقعیت آن است که اصولگرایان با بازی‌ای کم نظیری برای اصلاح‌طلبان چاره‌ای نگذاشتند تا روحانی را به عنوان جان لاک ایرانی و فردی شبه خاتمی به نزد عموم نشان دهند و با شعار به عقب برنمی‌گردیم در واقع حدود سی سال ایران را به عقب راندند.

د " منظور واعظی از اصلاح‌طلب تندرو در واقع هر آنکسی است که کوچکترین اعتقادی به حق و حقوق شهروندی مدرن دارد؛ از حقوق اقوام و اقلیت‌ها دفاع می‌کند؛ با نهادهای انتصابی مشکل دارد؛ مخالف ورود نیروهای نظامی و امنیتی به فعالیت‌های سیاسی و اقتصادی است؛ از حقوق زنان و دگراندیشان و دگرباوران دفاع می‌کند؛ مخالف رانت‌خواری از هر نوعی ست و از جامعه‌ی باز دفاع و بر دشمنان آن می‌تازد؛ در واقع به نظر روحانی و حواریونش، اصلاح‌طلب تندرو و کندرو ندارد و اصلاح‌طلب خوب؛ تنها در زمان انتخابات است که بایستی با تزریق سرمی و عملیات احیایی؛ نیمه جانی در اصلاح‌طلبان ایجاد کند تا امثال اطرافیان و پسر خاله و عمه و داماد و برادر و خواهر و... آقايان به اصطلاح اعتدالی به پشت میزها بازگردند.

ه " شاید روحانی  و تیمش کنون شادمانانه به بازی ظاهرا زیرکانه‌ی خود در پشت سر آوردن اصلاح‌طلبان و بیشینه ی مردمان بنگرند و حتی در محافل خصوصیشان خنگی سیاسی!؟ آنها را به رخ بکشند و در کوتاه مدت احساس پیروزی کنند؛ اما بازی رخ دیوانه‌ی آنها در نهایت مسیر به کلیت و مشروعیت نظم مستقر ضربه‌ای اساسی وارد کرده و می‌کند و گذر زمان این موضوع را آشکاره خواهد کرد.


کد مطلب: 167217

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/167217/آشکارسازی-کدهای-سخنان-واعظی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir