به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۲۵ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب : ۱۶۷۲۴۶
یک نماینده پیشنهاد داد

فاصله نرخ ارز درسامانه نیما وبازار آزاد کاهش یابد

گروه اقتصادی: نماینده مردم رفسنجان در مجلس گفت: امیدوارم در پی کاهش نرخ ارز قیمت کالا هم در کشور کاهش یابد تا فشار معیشتی بر مردم کم شود.
فاصله نرخ ارز درسامانه نیما وبازار آزاد کاهش یابد
احمد انارکی در نطق میان دستور امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی، گفت: کشاورزان زحمتکش با سختی‌های فراوان و هزینه‌های به شدت افزایش یافته، محصولات کشاورزی مثل پسته تولید می‌کنند. این که نمی‌شود با هزینه ارز بازار آزاد، تولید کنیم آن وقت ارز ناشی از صادرات‌مان را در شبکه نیما بفروشیم. فاصله نرخ ارز در سامانه نیما و بازار آزاد باید کاهش یابد تا عرضه ارز ناشی از صادرات پسته و سایر محصولات کشاورزی در سامانه نیما برای کشاورزان مقرون به صرفه شود.این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس کل درآمد محصولات کشاورزی کشور را چهار میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: کشاورزی با بخش‌های دیگر فرق دارد و باید از این بخش حمایت شود. برگشت سرمایه با توجه به هزینه‌های به شدت افزایش یافته در تولید محصولات کشاورزی مثل پسته، تناسب ندارد.

وی وضعیت آب در استان کرمان و جنوب شرق کشور را نامناسب دانست و افزود: مواد 27 و 28 قانون حفاظت از منابع آبی کشور اجازه انتقال آب را به وزارت نیرو داده است. مدیران وزارت نیرو اجازه دهید کشاورزان بتوانند از آب کشاورزی در واحد سطح استفاده کنند و محصولات بیشتری تولید کنند، توجه به این مسئله به مدیریت منابع آبی کشور کمک می‌کند.نماینده مردم رفسنجان در مجلس امحال وام‌های کشاورزی به مدت سه سال را تصمیم درست دولت و مجلس دانست و از مسؤولان دولتی خواست تا بخشنامه‌های اجرایی را هر چه سریعتر برای اجرا به بانک‌های کشور ابلاغ کنند.انارکی از شورای نگهبان هم خواست تا زمینه اجرایی شدن بند «و» تبصره 16 قانون بودجه سال 1397 را که مربوط به تشویق تولیدکنندگان و تسویه مطالبات بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری است، به وجود آورد.این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: طبق این بند قانون بودجه «چنانچه مشتریان بدهی معوق خود را که تا پایان سال ۱۳۹۶ سررسید شده باشد از تاریخ سررسید تا پایان شهریورماه ۱۳۹۷ تسویه کنند، بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری مکلفند اصل و سود خود را مطابق قرارداد اولیه و بدون احتساب جریمه دریافت و تسویه کنند.»
مرجع : ایسنا