به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۲:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۲۵ ساعت ۱۵:۴۸
کد مطلب : ۱۶۷۲۷۴

پنج ضلعی اصلاح طلبان در انتخابات ۹۸

پنج ضلعی اصلاح طلبان در انتخابات ۹۸
گروه سیاسی: رویداد 24 نوشت: هرچه به زمان انتخابات مجلس یازدهم نزدیک می‌شویم، بهتر می‌توان درباره آرایش سیاسی احزاب اصولگرا و اصلاح‌طلبان گمانه‌زنی کرد. اگر اصولگرایان با سه ضلعی رهپویان، موتلفه و پایداری قرار است خود را برای انتخابات بعدی آماده کنند، اصلاح‌طلبان تا اطلاع ثانوی با پنج دسته‌بندی به انتخابات پای خواهند گذاشت و از همین الان به فکر بستن لیست‌ها و معرفی نامزد‌ها در انتخابات پیش رو هستند.این گروه، یکی از جریان‌های موثر بین اصلاح‌طلبان است و در واقع این افراد بودند که پیشنهاد دادند نام شورای هماهنگی احزاب جبهه دوم خرداد به شورای هماهنگی اصلاح طلبان تغییر پیدا کند. در شورای شهر تهران و چند شهر دیگر، تعدادی از اعضای این احزاب وارد شورا‌ها شدند، اما در مجلس عموما با سد رد صلاحیت مواجه هستند.

مهمترین حزب این جریان، حزب اتحاد ملت است و احزاب همسویی مثل انجمن اسلامی جامعه پزشکی، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه، احزاب اقماری نزدیک به سازمان مجاهدین و جمعیت زنان نو اندیش را می‌توان در این گروه قرار داد.با توجه به احتمال رد صلاحیت حداکثری اعضای این گروه، احتمالا آن‌ها بتوانند نقش موثری در وحدت سایر گروه‌های اصلاح‌طلب ایفا کنند. فریده اولادقباد (عضو جمعیت زنان نواندیش)، فاطمه حسینی (فرزند صفدر حسینی عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت) ابوالفضل سروش (عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی)، غلامرضا حیدری (عضو حزب اتحاد ملت) محمود صادقی (عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه) و فرید موسوی (عضو سازمان عدالت و آزادی) و پروانه سلحشوری نمایندگان مهم این جریان در مجلس دهم از حوزه تهران بودند.

اصلاح‌طلبان عملگرا، یاران هاشمی
این گروه با وجود وفات آیت الله هاشمی، یکی از جریان‌های موثر در مجلس و دولت هستند و به نوعی رابط اصلاح طلبان با دولت به خاطر فعالیت این گروه است. نماد اصلی آن‌ها حزب کارگزاران سازندگی است و حزب اسلامی کار نیز در ائتلاف با آن‌ها قرار دارد. چهار عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار و سه عضو شورای مرکزی کارگزاران، با لابی موفق این حزب وارد خانه ملت شدند.

اصلاح‌طلبان ساکت، یاران عارف!
محمدرضا عارف مرد ساکت مجلس دهم است که هم نفوذ بالایی در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان دارد و هم رفقای خوبی در مجلس. با این حال تشخیص حزب عارف با توجه به غیر حزبی بودن یاران او کمی دشوار است.

اصلاح طلبان مستقل، منتقد شعسا
گروهی از اصلاح طلبان که در احزاب کوچکتر عضویت دارند و از قضا تا حدی منتقد عملکرد شورای عالی نیز هستند. این افراد یبشترین پتانسیل را برای جدا شدن از شورای عالی دارند. الیاس حضرتی (اعتماد ملی) احمد مازنی (عضو سابق اعتماد ملی و نزدیک به رسول منتجب نیا) مهدی شیخ، مصطفی کواکبیان (دبیرکل مردمسالاری) داوود محمدی (دبیرکل انجمن اسلامی معلمان) محمدرضا نجفی و محمدجواد فتحی از این دسته به شمار می‌روند.

ائتلاف با اعتدالگرایان در گرو رد صلاحیت‌ها!
اختلاف بین جریان اصلاح‌طلب و اعتدالگرا، کمی بالا گرفته و فعلا بعید است هیچ کدام از دو گروه، حاضر به تکرار ائتلاف باشند. با این حال نزدیک شدن به انتخابات و رد صلاحیت چهره‌های شاخص ممکن است بار دیگر این دو جریان را به هم نزدیک کند.در کنار این گروه‌ها، گروه‌های مستقل‌تری نیز وجود دارد. همچنان که مشخص است، در جدول زیر علی مطهری در هیچ گروهی قرار نگرفته است و جریان‌هایی مثل نهضت آزادی و جمعی از اعضای سابق جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب نیز گروه دیگری هستند که این روزها معتقدند در صورت رد صلاحیت‌ها، لزومی برای حضور در انتخابات بعدی وجود ندارد. این ایده از سوی تاجزاده، حجاریان، رضا خاتمی و .... مطرح می شود.
پنج ضلعی اصلاح طلبان در انتخابات 98