کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

چه عواملی بازار ارز را متعادل کرد؟

ایسنا , 25 آذر 1397 ساعت 16:22

گروه اقتصادی: وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به عرضه ۶٠ میلیون یورویی روز گذشته در سامانه نیما، گفت: بازار ارز به سمت و سوی متعادل شدن حرکت کرده است. به دنبال آن ورود صادرکنندگان به عرضه ارز بسیار کمک خواهد کرد و این دو در کنار یکدیگر علاوه براین که به افزایش عرضه کمک می‌کنند، تقاضای مصنوعی و کاذب ارز را هم کنترل کرده و تعادل را به بازار برمی‌گردانند.


فرهاد دژپسند امروز (یکشنبه) در نشست با هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت: بخش خصوصی در زمان شرایط عادی پارتنر واقعی دولت و در شرایط تحریم‌ها فوروارد دولت است. در بسیاری از موارد تعامل این دو بخش می‌تواند بسیار مفید واقع شود. باتوجه به توانمندی‌ها، تجربیات بخش خصوصی در کمک به دولت می‌توان از محدودیت‌ها عبور کرد.وی افزود: همانطور که چند روز گذشته هم اعلام کردیم برای تنظیم لوایح جدید دولت به کمک اتاق بازرگانی ایران به عنوان بخش خصوصی نیاز داریم. حضور کارشناسان به لحاظ امنیت سرمایه کافی است اما احساس و ادراک امنیت سرمایه وجود ندارد؛ لذا  در این زمینه در تلاش هستیم و انتظار داریم که بخش خصوصی نیز نظرات و پیشنهادات خود را به ما ابلاغ کند؛ بنابراین از همین جا درخواست داریم که ارتباط ها سازماندهی شده باشد؛ به‌گونه‌ای که بتوان از نظرات بخش خصوصی به خوبی بهره برد.

دژپسند با اشاره به این که دولت در اوایل سال جاری بسته ارزی را ابلاغ کرد، تصریح کرد: به هرحال هر دیکته و مشقی که نوشته می‌شود، ایراداتی هم می‌توان به آن وارد کرد. در آنچه به عنوان پیش‌نویس تعیین شده بود، تغییرات محسوسی ایجاد شد؛ به گونه‌ای که برخی دوستان از عبارت «عقب نشینی دولت» استفاده کردند. این تغییر نتیجه تعامل با بخش خصوصی بوده است که همچنین حدس می‌زنیم آثار آن در بازار مشخص شده و بیشتر هم بشود.وزیر اقتصاد و امور دارایی کشور با بیان اینکه از نتایج آن به‌ عنوان نمونه این است که روز گذشته سامانه نیما، ۶٠ میلیون یورو عرضه داشته که نسبت به برآورد اولیه بسیار خوب است، افزود: بازار ارز حرکت به سمت و سوی متعادل شدن را در پیش گرفته است.همچنین به دنبال آن ورود صادرکنندگان به عرضه ارز بسیار کمک خواهد کرد. این دو در کنار یکدیگر علاوه براین که به افزایش عرضه کمک می‌کند، تقاضای مصنوعی و کاذب ارز را هم کنترل کرده و تعادل را به بازار برمی‌گرداند.

وی افزود: تاکنون چندان در خصوص نرخ ارز صحبت نکرده‌ام اما تاکید می‌کنم که ثبات بازار ارز بسیار مهم است. به ویژه این که صادرات ما واردات پایه است. بنابراین اگر ثبات در بازار ارز ایجاد شود، فواید آن همه را بهره‌مند خواهد کرد. چنانچه تعاملی که بین دولت و بخش خصوصی برای بسته‌های ارزی شد، تداوم یابد، می‌توان به جریان باثبات در بازار ارز و اساس ثبات در اقتصاد رسید.دژپسند تصریح کرد: تغییرات مستمر در قوانین و مقررات اقتصادی سود چندانی نخواهد داشت؛ لذا باید به سمتی حرکت شود که تصمیم های اتخاذی ضمن اینکه خوب  و کارآمد باشد، از قوام و استحکام نیز برخوردار باشد و بتوان به آن پایند نیز بود. بخش خصوصی باید بداند که می‌خواهد در چه ریلی حرکت کند. این مسیر اگر پر پیچ و خم و دارای نوسانات زیاد باشد، راه به جایی نخواهد برد؛ لذا باید تعامل قوی و دوسویه بین بخش خصوصی و دولت انجام گیرد و نیز من مصمم هستم تا زمانی که در جایگاه دولتی قرار دارم رابطه تعامل و برد - برد را با بخش خصوصی حفظ کنم.وزیر اقتصاد اظهار کرد: فضای کسب و کار ما در گذشته روند خوبی طی کرده است؛ به طوری که از جایگاه ١٥٢ به ١١٨ رسیده  است. اما امسال به دلیل عوامل برون دولتی دوباره عقب مانده‌ایم. همچنین سرمایه‌گذاری خارجی دراستان‌ها از اولویت‌های ماست.

دژپسند با تاکید بر این که نمی‌توانیم بدون توجه به رشد اقتصادی درباره نرخ مالیات حرف بزنیم، ادامه داد: نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی در ایران خیلی پایین است، ولی نباید برای رسیدن به نقطه تعادل به مودیان خوش حساب ظلم شود. نمی گذاریم نرخ مالیات در این شرایط اقتصادی بالا برود زیرا که افزایش آن ایجاد  رکود خواهد کرد.وی در خصوص موضوع مالیات نیز گفت: به عنوان معلم بخش عمومی، به این نکته اشاره می‌کنم که نمی‌توان بدون توجه به رشد اقتصادی و تداوم سرمایه‌گذاری راجع به نرخ مالیاتی بحث کنیم. در حال حاضر افرادی که می خواهند ما را وادار به افزایش مالیات کنند، با ما در عدد این نسبت اختلاف نظر دارند. این عدد اما کم است؛ اما قرار نیست برای رسیدن به نسبت مطلوب، به مودیان خوش حساب ظلم کنیم. ما معافیت مالیاتی را در جایی که الزام قانونی دارد، قبول می کنیم اما فرار مالیاتی و اجتناب مالیاتی قابل قبول نیست. لذا در شناسایی راه‌های فرار و اجتناب مالیاتی کمک کنید. شما که در دل کار هستید، بسیار راحت می توانید کار را پیش ببرید. ما هم بیکار ننشسته ایم و به دنبال الکترونیکی کردن نظام مالیاتی و استقرار نظام جامع مالیاتی به معنای کامل هستیم.

دژپسند اظهار کرد: افرادی که فعالیت اقتصادی انجام داده و بدون شناسنامه هستند، فراریان مالیاتی به شمار می روند و درآمدهای نجومی از فعالیت های اختلال‌زای اقتصادی دارند. اگر آنها را نظم دهیم و به سازمان درآوریم، نیاز به این ندارد که برای افزایش مالیات به سراغ مودی خوش حساب و خوش کردار برویم. اگر رشد سرمایه گذاری و تولید یا تورم هدف‌گذاری شود، باید با روش‌های غیرتورمی کار را پیش بریم؛ اینها را باید به عنوان هدف در نظر گرفت و مجموعه هایی تولید کنیم که آثار سیستمی در آنها لحاظ شده باشد.وزیر اقتصاد با بیان اینکه همه در معایب دولت بزرگ می توانیم ساعت‌ها سخن بگوییم، اعلام کرد: آنچه وزارت اقتصاد را مورد انتقاد قرار می دهد، این است که واگذاری ها که آن را خصوصی سازی نمی دانم، تبدیل به چالش شده است. به همین دلیل خصوصی‌سازی‌ها با مخالفت مواجه شده است. دامنه واگذاری‌ها تنها مربوط به شرکت‌های دولتی نیست؛ بلکه شرکت‌های بانکی را نیز شامل می‌شود و اموال و دارایی بانک‌ها نیز مشمول این واگذاری است.دژپسند بیان کرد: بخش خصوصی به ما بگوید که چگونه این انتقال صورت گیرد تا هم افزایش کارایی اقتصادی به دنبال داشته باشد و هم منجر به بحران فرهنگی و اجتماعی نشود. بخشی از بحران هفت تپه هیچ ربطی به واگذاری ندارد ولی همه را به حساب واگذاری می کنند و بحث تحقیق و تفحص از سازمان خصوصی سازی نیز در دستور کار قرار گرفته است.اما بخش خصوصی با توجه به تجربه بنگاه‌داری خوبی که دارد، باید واردد عمل شود و به ما در تدوین روش‌ها کمک کند.

وی افزود: بخشی از دارایی‌های بانک‌ها منجمد شده است، ما نیز اصرار داریم دارایی بانک‌ها را واگذار کنیم، بخش خصوصی پس به میدان بیاید و کار را به دست بگیرد. جلساتی هم با مدیران عامل بانک‌ها برگزار کرده ایم و در جهت رسیدن به قانون رفع موانع تولید گام برداشته‌ایم. روی بحث اهلیت هم تمرکز داریم و واگذاری ها را به اهل خود صورت خواهیم داد.دژپسند در آخر با بیان اینکه باید با واردات غیررسمی و قاچاق به شدت برخورد کرد، تصریح کرد: بخش خصوصی در این کار نیز می تواند به ما کمک کند؛ بنابراین باید هر کالایی که وارد گمرک می شود، به زودی ترخیص و اگر مشکل مابه‌التفاوت و ثبت سفارش دارد، حل شود؛ این در حالی است که بخش خصوصی به ما کمک کند که برای کاهش فساد گام برداریم؛ بنابراین اگر بتوان یک محیط شفاف، رقابتی و بالنده ایجاد کنیم، می توانیم اقتصاد خود را پیش رویم.


کد مطلب: 167286

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/167286/عواملی-بازار-ارز-متعادل

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir