کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یک ناشر:

وزارت اطلاعات به «قاچاق کتاب» وارد شود

ایسنا , 26 آذر 1397 ساعت 12:28

گروه فرهنگ و هنر: یک ناشر می‌گوید: وزارت اطلاعات نسبت به اتحادیه ناشران قدرت بیشتری دارد و بهتر است به مسئله قاچاق کتاب وارد شود.


علی علمی - مدیر انتشارات پیکان درباره قاچاق کتاب اظهار کرد: معمولا دو کتاب از ۱۰۰ کتاب یک ناشر پرفروش می‌شود و هزینه‌هایش را تأمین می‌کند که قاچاقچیان هم همان دو کتاب را افست می‌کنند و به بازار می‌دهند. نشر پیکان به خاطر این موضوع خیلی ضرر کرده است. نمی‌توانم به قطعیت بگویم فلان قدر و اگر بگویم یک میلیارد شاید کم گفته باشم. چند وقت پیش انباری را گرفتند که شامل کتاب‌هایی از نشر ما بود که به صورت غیرقانونی چاپ شده بودند.  او در ادامه گفت: متأسفانه قانون ما در این زمینه مشکل دارد و این‌طور نیست که با قاچاقچیان کتاب برخورد کنند؛ بعد از این‌که قاچاقچیان را می‌گیرند، آن‌ها با یک وثیقه ۱۰۰ میلیون‌ تومانی بیرون می‌آیند. متأسفانه این گرفتاری‌ها وجود دارد. فکر می‌کنم بهتر است وزارت اطلاعات که قدرت بیشتری دارد به این مسئله وارد شود و قاچاقچیان کتاب از طریق وزارت اطلاعات دستگیر و زندانی شوند.این ناشر با موثر دانستن اقدامات اخیر اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان استان تهران در برخورد با قاچاقچیان کتاب، بیان کرد: اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان با کمک ناشران به دنبال این کار است و اقدامات‌شان در سه چهار ماه تأثیر مثبتی در بازار نشر گذاشته است. تعداد کسانی که کتاب‌ها را به صورت قاچاق چاپ می‌کنند، کم نیست. اتحادیه تا کنون کتاب‌های بسیاری را در انبارها گرفته و ما را نیز در جریان کارهایش قرار می‌دهد. ناشران نیز اگر اطلاعاتی پیدا کنند در اختیار اتحادیه قرار می‌دهند تا آن‌ها اقدام کنند.

علمی افزود: اقدام دیگری که می‌توان در برخورد با این ناشران انجام داد، این است که وزارت ارشاد چاپخانه‌هایی را که به چاپ کتاب‌های قاچاق اقدام می‌کنند، پلمب کند. اگر چهار چاپخانه را ببندد، بقیه دیگر جرأت نمی‌کنند کتاب قاچاق چاپ کنند. همچنین اگر ناشرانی را که به صورت قاچاق کتاب چاپ می‌کنند به اشد مجازات برسانند و برای‌شان قرار وثیقه صادر نکنند تا زمانی که تعیین تکلیف شوند، کسی سراغ این کار نمی‌رود. به نظر من باید همه مراجع دست به دست هم بدهند تا این مشکلات حل شود.  هرچند تا این موضوعات به نتیجه برسد خیلی طول می‌کشد.این ناشر همچنین درباره این‌که اعلام شده قاچاقچیان کتاب از کاغذ با نرخ ارز دولتی استفاده کرده‌اند گفت: این دیگر جای تعجب دارد. چه کسی کاغذ با نرخ ارز دولتی به این‌ها می‌دهد؟ به ما که ناشر هستیم و همه‌ کارهای‌مان مشخص است به راحتی کاغذ نمی‌دهند. این‌ها همه گرفتاری‌های ماست.

او سپس درباره  لزوم آگاهی‌بخشی درباره کتاب‌های قاچاق به مردم بیان کرد: مردم نمی‌دانند کتاب‌ها قاچاق است. گاه کتاب‌فروش‌ها به خاطر منفعت‌شان کتاب‌های قاچاق  را با درصد بالایی می‌گیرند؛ مردم از کجا باید بدانند کتاب قاچاق است؟! یک ماه پیش  یک ‌نفر به ما زنگ زد و گفت یکی از کتاب‌های‌مان را از انقلاب خریداری کرده که ناقص است. من کتاب را برایش فرستادم. زمانی که کتاب را گرفتم متوجه شدم کتاب قاچاق است. بنده خدا از این موضوع خبر نداشت و یادش هم نمی‌آمد از کدام کتاب‌فروشی خریده است. قاچاقچیان کتاب مشکلات این‌چنینی نیز برای ما درست می‌کنند؛ با آرم ما کتاب می‌زنند و مردم عادی هم که خبر ندارند فکر می‌کنند کتاب‌های ما خراب است و اسم ما بد درمی‌رود.  علی علمی همچنین درباره سرنوشت کتاب‌هایی که از این نشر به صورت قاچاق چاپ شده است اظهار کرد: قاعدتا بعد از مرحله دادرسی،  کتاب‌های هر نشر را به ناشر مربوطه تحویل می‌دهند. من از روی جلد کتاب‌ها می‌فهمم قاچاق است؛ متن این کتاب‌ها عین کتاب‌های اصلی است. اگر کتاب‌ها را به ما تحویل بدهند احتمالا جلد این کتاب‌ها را عوض کرده و به بازار عرضه می‌کنم. غیر از این نمی‌توانم کاری کنم. البته بررسی این پرونده‌ها در دادگستری بسیار طول می‌کشد؛ این در حالی است که این پرونده‌ها باید خارج از نوبت بررسی شوند.


کد مطلب: 167352

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/167352/وزارت-اطلاعات-قاچاق-کتاب-وارد-شود

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir