به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۲۶ ساعت ۱۲:۴۳
کد مطلب : ۱۶۷۳۶۰

مرور روزنامه‌های امروز ايران؛ شب چله کاغذی

گروه سياسي: امروز روزنامه‌ها بیش‌از همه به اقتصاد و وضع معیشت مردم واکنش نشان داده‌اند.
مرور روزنامه‌های امروز ايران؛ شب چله کاغذی
در آستانه شب‌یلدا و بالارفتن تقاضا برای برخی اجناس سنتی این آیین ایرانی، روزنامه‌ها به بررسی وضع اقتصادی و بازار پرداخته‌اند. روزنامه کیهان، نوشته وزیر اقتصاد گفته که تلاش دولت ارزان نگه‌داشتن قیمت کالاهای اساسی است. این روزنامه نوشته ولی بانک‌مرکزی می‌گوید قیمت خرده‌فروشی خرده‌فروشی انواع گوشت نسبت به مدت مشابه سال‌پیش بیش‌از ۴۰درصد و قیمت تخم‌مرغ و لبنیات بیش‌از ۶۰درصد گران شده. این روزنامه نوشته در آغاز دولت اول روحانی وقتی شورای رقابت مجوز گران‌شدن ۱۰درصدی خودرو را صادر کرد مسوولان گفتند خاطر رئيس‌جمهور مکدر شده ولی گویا حالا گرانی ۹۰درصدی هم خاطر وی را مکدر نمی‌کند. جوان هم نوشته وزیر صنعت در جلسه‌ای در مجلس گفته فرمول خودروسازان داخلی را برای قیمت‌گذاری خودرو با توجه به چارچوب‌های بازار پذیرفته.

این روزنامه یادآوری کرد که چندی‌پیش مدیر یک خودروسازی دولت را تهدید کرد اگر جلوی گرانی خودرو را بگیرد، کارخانه‌های خودروسازی را تعطیل می‌کنند و بیکاران را روانه بازارکار. مسوولان دولتی گفتند رئيس‌جمهور خاطرش مکدر شده و مخالف گرانی خودرو است. به‌نوشته جوان اما این مخالفت از جنس مخالفت‌های ظاهری پدربزرگ‌ها با نوه‌های‌شان بود و هیچ‌تاثیری در ارزانی خودرو نداشته که نداشته.
صبح‌نو از گرانی قابل توجه قیمت میوه در شب یلدا نوشته و از قول رئيس‌اتحادیه میوه و تره‌بار نوشته که احتمالا این قیمت‌ها کاهش پیدا کند.

در مقابل ولی روزنامه‌های نزدیک‌به‌دولت و میانه‌روها از آرام‌شدن بازار ارز سر ذوق آمده‌اند. ایران روزنامه دولت نوشته که با ورود دلار به کانال زیر ۱۰هزارتومان انتظار می‌رفت شمار خریداران افزایش پیدا کند ولی بازار با کنترل بانک‌مرکزی و فروکش‌کردن هیجان‌ها و ایجاد انتظار مثبت برای ارزان‌شدن ارز، منطقی شده. این روزنامه نوشته حجم معامله‌ها، هم خرید و هم فروش دلار زیر ۱۰هزارتومان قابل توجه و منطقی است. ایران پیش‌بینی کرده با ورود دلاری که در خانه‌ها پنهان‌شده‌بود و ارز پتروشیمی‌ها در روزهای آینده قیمت دلار حتی به کانال هفت‌هزارتومان سر بزند. همشهری از سقوط شیرین قیمت دلار نوشته ولی خاطرنشان کرده که هنوز قیمت کالاها ارزان نشده.

مردم‌سالاری هم نوشته برخلاف چندماه پیش و برخلاف پیش‌بینی‌ها برای روزهایی که در آن هستیم، بازار ارز و طلا آرام گرفته. اطلاعات و جمهوری‌اسلامی هم از قول وزیر اقتصاد نوشته‌اند بازار ارز روند متعادل‌شدن و ارزانی را پیش‌گرفته است. به‌این‌ترتیب، رسانه‌های اصول‌گرا با توجه به گرانی کالاهای اساسی و خودرو بهانه کافی دارند که به‌دولت حمله‌کنند و میانه‌رو ها هم می‌کوشند به جو مثبت بازار ارز اشاره داشته‌باشند.

مادام‌که قیمت کالاهای اساسی همچنان رشد می‌کند و دست‌مزدها و وضع بازار کار با آن هماهنگی ندارد، مردم ارزانی ارز را احتمالا باور نمی‌کنند. بد نیست همین‌جا اشاره‌ای کنیم به گزارش نخست روزنامه دنیای‌اقتصاد درباره دخل‌وخرج خانوار ایرانی در سال ۱۳۹۶. به‌نوشته این روزنامه گزارش تازه مرکز آمار ایران درباره اقتصاد خانوار ایرانی در سال گذشته، سه نکته مهم‌دارد.

اولا خانوار ایرانی به‌طور متوسط ۳۶میلیون و ۷۰۰هزارتومان از جاهای مختلف پول درآورده: یعنی ۱۵.۷درصد بیش‌از سال ۱۳۹۵. اما افزایش درآمد سبب نشده پس‌انداز خانوار ایرانی بیش‌تر شود. ۹۰درصد این درآمد یعنی ۳۳میلیون صرف هزینه‌های خوراکی و غیرخوراکی شده و تنها ۱۰درصد پس‌انداز شده. ثانیا به‌نوشته دنیای‌اقتصاد، سهم هزینه‌‌های خوراکی در سبد خانوارهای کم‌درآمد یعنی دهک‌ دهم تنها ۱۶درصد است در حالی‌که خانوارهای پردرآمد دهک اول ۵۰درصد برای خوراک‌شان هزینه می‌کنند.
ثالثا، اگر در مازندران و تهران، تنها ۱۲درصد مردم در دهک اول تا چهارم زندگی می‌کنند در استان کرمان، بیش‌از ۶۰درصد مردم در این چهار دهک هستند.

از همایون تا آقای داماد
هم‌خوانی تکتم دختر مددجوی چندمعلولی یا همایو‌ن‌شجریان، یک‌روز پس‌از شبکه‌های اجتماعی مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفته. در روز اقتصادی روزنامه‌ها، فیل روزنامه سازندگی هم یاد هندوستان کرده. این روزنامه به دولت پیش‌نهاد از فرصت اصلاح بودجه بنابر رهنمودهای رهبرانقلاب و فشاری که روی اقتصاد است برای راه‌انداختن بزرگ‌ترین اصلاح‌طلبی اقتصادی و اجتماعی ایران بهره ببرد. سازندگی به دولت پیش‌نهاد داده از بودجه نهادهای دولتی و حکومتی، از شمار نیروی انسانی دولت و از هزینه‌های جاری دولت بکاهد.

این روزنامه نوشته دولت باید بودجه را از درآمدهای نفتی که حالا کاهش داشته مستقل کند و نفت را خرج توسعه ملی کند. سازندگی نوشته دولت باید با سرمایه‌داری دولتی و پیمان‌کاری‌های صوری- همان بخش خصولتی- مبارزه کند و سرمایه‌داری ملی را تقویت کند. سازندگی نوشته زیر فشار اقتصادی آمریکا به ایران، حکومت از این اصلاحات پشتیبانی می‌کند و جامعه هم باید بپذیردشان. پس‌از نظر روزنامه حزب آزاد‌ی‌خواه، مردم بدون‌این‌که حق حرف‌زدن درباره تغییر اقتصاد داشته‌باشند باید بپذیرند که فرمان اقتصاد بیش‌از این به راست بچرخد؛

 درست مثل دوسه‌دهه‌گذشته که برخلاف قانون‌اساسی چوب حراج به اقتصادملی زده‌شد و از مردم نظری خواسته نشد. گویا هنوز مدعیان لیبرالیسم اقتصادی در ایران از دوسه‌دهه گذشته درس نگرفته‌اند که در نبود مطبوعات و رسانه‌های آزاد و فضای باز نظارت و انتقاد، نهادها و جریان‌های قدرت‌مند هرگز به اصلاح بودجه و کاهش آن‌چه از نفت به آن‌ها می‌رسد راضی نمی‌شوند.

فقط مردمان فرودست و ثروت‌های ملی هستند که در فضای نسبتا بسته سیاسی که کارگران سندیکا ندارند و اعتراض‌شان سرکوب می‌شود و مطبوعات آزاد نیستند، قربانی کاهش هزینه‌های عمومی در اصلاحات پیش‌نهادی سازندگی می‌شوند. روزنامه‌ اصول‌گرا جام‌جم نوشته دستور حسن‌روحانی برای تعلیق حکم مدیریت برای دامادش در وزارت‌ صنعت و رد تابعیت بیگانه –انگلیسی- از سوی برهم‌صالح رئيس‌جمهور عراق دو درس رئيس‌جمهورهای مهم منطقه برای مسوولان است.

البته‌که جام‌جم با یادآوری رد تابعیت انگلیسی از سوی رئيس‌جمهور عراق، کنایه‌ای را روانه روحانی کرده و به این شایعه‌قدیمی اصول‌گرا علی روحانی ‌که او تابعیت انگلیسی دارد، اشاره دارد. البته کوشیده با دستور روحانی برای لغو مدیریت دامادش، از زهر این کنایه‌اش بگیرد. وطن‌امروز هم از قول یکی از مدیران سازمان زمین‌شناسی که داماد رئيس‌جمهور قرار بود رئیس‌ آن‌‌جا شود، نوشته که چون ترسیدم داماد اصلا سازمان زمین‌شناسی را نشناسد، برای‌اش کروکی و نشانی سازمان را فرستادم.

قانون از بی‌خاصیت‌بودن استعفای نمایندگان اصفهان در اعتراض به وضع‌آب نوشته و معتقد است یک استعفای ظاهری و برای تبلیغات انتخاباتی سال آینده مجلس است. به‌روال روزهای اخیر یکی دیگر از اصلاح‌طلبان ارشد درباره کارنامه نظام جمهوری‌اسلامی حرف‌های انتقادی زده، و این‌بار نوبت به عبدالله‌نوری رسیده که به‌نوشته شرق بابت برخی اشتباه‌های‌اش در ۴۰سال گذشته حکومت از مردم عذر خواسته.
اعتماد هم نوشته که نوری گفته مردم حق دارند که پس‌از ۴۰سال وضع و روزگارشان بسیار بهتر از این باشد که هست.
مرجع : روزاروز