به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۲۷ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۱۶۷۴۷۰

تراکتورسازی؛ترسناک در خانه و مدعی‌تر ازهمیشه

گروه ورزشی: تراکتورسازی تبریز در پایان نیم‌فصل لیگ هجدهم نشان داد تیمی خطرناک در خانه است و توانست به رتبه چهارم لیگ برسد.
تراکتورسازی؛ترسناک در خانه و مدعی‌تر ازهمیشه
نیم‌فصل اول لیگ برتر با بازگشت تراکتورسازی به جمع مدعیان همراه بود و شاگردان محمد تقوی پس یک فصل ناکامی با هدایت ارتوئرول سائلام و یحیی گل محمدی دوباره به جمع بالانشینان جدول رده‌بندی برگشتند تا به دنبال نخسیتن قهرمانی خود در لیگ برتر باشند. این تیم با ۷ پیروزی، ۵ تساوی و ۳ شکست در رده چهارم لیگ قرار گرفته است و تنها ۵ امیتاز اختلاف با سه تیم صدرنشین دارد.

مدیریت
پس از سال‌ها مدیریت تراکتورسازی توسط یک نهاد نظامی، پس از کش‌و قوس‌های فراوان میریت این باشگاه به بخش خصوصی و محمدرضا زنوزی واگذار شد تا دوره جدیدی در عصر این باشگاه آغاز شود. زنوزی کار خود را با خریدهای پر سر و صدا آغاز کرد و سه بازیکن خارجی را که در ادامه لیگ نشان دادند بازیکنان باکیفیتی هستند، جذب کرد. این برای دلبری از "پرشورها" کافی نبود و زنوزی با جذب سه کاپیتان نخست تیم ملی یعنی مسعود شجاعی، اشکان دژاگه و احسان حاج‌صفی حسابی در دل تراکتوری‌ها جا باز کرد. البته زنوزی با کاهش چشمگیر قیمت بلیت‌ها سعی کرد دوباره هوداران تراکتورسازی را با "یادگار امام" آشتی دهد که در این کار نیز موفق بود. تلاش‌های مدیریتی او که البته نشان می‌دهد خیلی به فکر درآمدزایی از باشگاه نیست و تنها به دنبال موفقیت این تیم تبریزی در بالاترین سطح فوتبال ایران است، تا این‌جا مثمر ثمر بوده و او توانسته "پرشورها" را به ورزشگاه بکشاند.

کادرفنی
در ابتدای فصل، زنوزی هدایت تیم کهکشانی خود را به سرمربی پیشین رئال مادرید یعنی جان توشاک سپرد تا از تجربه این پیرمرد ولزی استفاده کند اما توشاک عملکرد خوبی نداشت و تراکتورسازی تحت هدایت او در لیگ برتر در ۶ بازی به میدان رفت که ۲ پیروزی، ۳ تساوی و یک شکست و حذف از جام حذفی حاصل آن بود. پس از آن کار به محمد تقوی دستیار توشاک سپرده شد اما عملکرد فوق‌العاده سرخپوشان تبریزی زیر نظر تقوی باعث شد تا زنوزی متمول به جایگزینی این مربی فکر نکند و به او تا نیم‌فصل فرصت دهد. تقوی هم از فرصتی که به او داده شد بود تا برای اولین‌بار در لیگ ایران هدایت تیمی را برعهده بگیرد، استفاده کرد و تراکتورسازی را به یکی از جدی‌ترین مدعی‌های قهرمانی تبدیل کرد.

بازیکنان
پس از تغییر مدیریت سیل عظیمی از تغییرات در بازیکنان تراکتورسازی هم اتفاق افتاد بسیاری از بازیکنان باتجربه این تیم نظیر مهدی کیانی، محمد ایران‌پوریان، محمد ابراهیمی و فرزاد حاتمی  این تیم را ترک کردند و بازیکنان گران‌قیمتی چون مسعود شجاعی، اشکان دژاگه، آنتونی استوکس، لی اروین، محمد طیبی و محسن فروزان خریده شدند. بازیکنانی که روند نتیجه‌گیری تراکتورسازی را تغییر دادند و حتی تا هفته یازدهم، آقای گل لیگ برتر را در تیم خود می‌دیدند.البته باز هم حاشیه باعث شد دو گلزن اول این تیم یعنی لی اروین و آنتونی استوکس به دلایلی که واقعیت آن هنوز هم مشخص نشده از جمع شاگردان تقوی جدا شوند تا زنوزی باز هم به دنبال بازیکن برای تیمش در نیم‌فصل باشد. ولخرجی‌های این مالک سرمایه‌دار باعث شده تا اسامی بزرگی هم‌چون رضا قوچان‌نژاد، مهدی طارمی و حتی عمر خربین برای حضور در تراکتورسازی مطرح شود.

ترسناک مثل "یادگار امام"
اگر از شکست دیدار آخر برابر فولاد صرفه‌نظر کنیم، تراکتورسازی در این فصل ۶ بار دیگر در یادگار امام به میدان رفته بود که حاصل آن یک تساوی و ۵ پیروزی بود. ارزان شدن بلیت‌های دیدارهای خانگی این تیم تا کانال ۵۰۰ تومن پایین آمد تا حمایت تبریزی‌های حاضر در یادگار امام، شاگردان تقوی و توشاک را با خیالی راحت به مصاف حریفان بفرستد. نکته مثبت برای تراکتورسازی این فصل بازی با سپاهان، پرسپولیس، استقلال و پدیده در خانه در نیم‌فصل دوم است و همین باعث می‌شود انگیزه آن‌ها برای امتیاز گرفتن از رقیبان مستقیم راحت‌تر باشد.

آمار و ارقام
تراکتروسازی را می‌توان به عنوان تیم اخلاق لیگ هجدهم لقب داد زیرا تراکتورسازان تنها تیمی بودند که در نیم‌فصل نخست لیگ برتر کارت قرمزی دریافت نکردند و تنها کارت قرمز این تیم مربوط به اخراج مسعود شجاعی در دیدار تیمش برابر صنعت نفت آبادان در جام حذفی بود. آن‌ها هم‌چنین با ۱۴ کارت زرد، میانگین کمترین کارت زرد را در هربازی نسبت به سایر تیم‌ها دارند.میانگین امتیازگیری این تیم در خانه ۷۶ درصد است و این در حالی است که میانگین امتیازگیری تراکتورسازان در خارج از تبریز ۴۱ درصد است. هم‌چنین شاگردان تقوی در خانه ۷۳ درصد گل‌های خود را به ثمر رساندند و این نشان از قدرت سرخپوشان تبریزی در یادگار امام دارد. فروزان که در همه دیدارهای تیمش درون دروازه ایستاده، توانسته تا هفته پانزدهم در ۴۰ درصد بازی‌ها گل نخورد و دروازه تیم خود را بسته نگه‌ دارد.
بهترین گلزن: آنتونی استوکس ۱۰ گل (۸ گل لیگ برتر و ۲ گل جام حذفی)
بهترین گلساز: احسان حاج‌صفی ۴ پاس گل
گل زده: ۲۶ گل ( ۲۳ گل لیگ برتر و ۳ گل جام حذفی)
گل خورده: ۱۷ گل (۱۴ گل لیگ برتر و ۳ گل جام حذفی)
تعداد کلین‌شیت: ۶ کلین شیت
بهترین پیروزی: ۶ بر صفر برابر استقلال خوزستان(هفته هشتم)
بدترین شکست: ۳ بر صفر برابر استقلال ( هفته سوم)
مرجع : ایسنا