به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۲۷ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب : ۱۶۷۴۸۹
به اتهام لابی‌گری غیرقانونی برای ترکیه

بازداشت حامی ایرانی ترامپ در آمریكا

گروه بین‌الملل: «بیژن کیان» شریک ایرانی‌- آمریکایی «مایکل فلین» مشاور سابق امنیت ملی دونالد ترامپ، به اتهام لابی غیرقانونی برای استرداد فتح‌الله گولن به ترکیه بازداشت شد.
بیژن کیان و مایکل فلین
بیژن کیان و مایکل فلین
شریک ایرانی - آمریکایی مشاور امنیت ملی سابق آمریکا که برای ادای توضیحات در دادگاه حاضر شده بود بازداشت شد. بیژن کیان دیروز دوشنبه ۲۶ آذر در دادگاه فدرال الکساندریا در ایالت ویرجینیا حاضر شد. مطابق کیفرخواستی که علیه کیان صادر شده، وی به عنوان رئیس گروه تجاری فلین فعالیت می‌کرده است. مایکل فلین در فوریه ۲۰۱۷ به دنبال دادن اطلاعات غیر دقیق درباره تماس‌هایش با سفیر روسیه در واشنگتن، از سمت مشاور امنیت ملی کنار گذاشته شد. فلین و کیان در سال ۲۰۱۶ برای استرداد فتح‌الله گولن، واعظ ناراضی ترکیه ای به آنکارا فعالیت می‌کردند. ترکیه می‌گوید گولن طراح کودتای نافرجام این کشور بوده است. دادستان‌های حوزه شرقی ویرجینیا در کیفرخواست خود بدون نام بردن از فتح الله گولن گفته‌اند: متهمان به دنبال بی‌اعتبار کردن و لکه‌دار کردن نام یک شهروند ترکیه نزد سیاستمداران و افکار عمومی بودند تا از این طریق امکان استرداد وی را فراهم کنند.
 
در این کیفرخواست نامی از شهروند ترکیه ای برده نشده است، ولی اشاره دادستان‌ها می‌تواند به فتح‌الله گولن باشد که در پنسیلوانیا زندگی می‌کند. وزیر خارجه ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا به اردوغان گفته که واشنگتن در حال بررسی استرداد گولن است. روزنامه نیویورک‌تایمز هم نوشته است اتهام بیژن کیان و «اکیم آلپتکین» دو شریک سابق مایکل فلین که در دادگاه الکساندریا حاضر شدند، توطئه برای نقض «قوانین فدرال لابی گری» است. اکیم آلپتکین همچنین متهم به دروغگویی به ماموران اف‌ بی‌ آی شده است.

این روزنامه می‌نویسد صدور کیفرخواست علیه کیان و آلپتکین پس از تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه، درباره تزریق پول‌های خارجی از اوکراین، ترکیه و دیگر کشورها برای خط دهی سیاستگذاری در واشنگتن صورت گرفته است. مولر پیشتر پرونده ترکیه را به دادستان‌های ایالت ویرجینیا واگذار کرده بود. تحقیقات رابرت مولر و تیم وی حول محور احتمال تبانی کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ و روسیه صورت می‌گیرد. بیژن کیان همواره خود را تحلیلگر معرفی کرده و در زمان جرج بوش رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا، به عنوان عضو هیات مدیره بانک صادرات و واردات آمریکا منصوب شد که سنای ایالات متحده نیز این عضویت را تایید کرد.