به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۲۷ ساعت ۲۱:۳۳
کد مطلب : ۱۶۷۵۱۲

بیانیه ایران، روسیه و ترکیه درباره‌ سوریه

گروه بین‌الملل: وزرای خارجه روسیه، ایران و ترکیه که برای بحران سوریه در ژنو سوئیس گرد هم آمده بودند توافق کردند اولین جلسه کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه در اوایل سال میلادی آینده برگزار شود.
بیانیه ایران، روسیه و ترکیه درباره‌ سوریه
وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه به عنوان ضامنین فرمت آستانه، نشستی سه جانبه و مشورتی را با استفان دمیستورا فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه در ژنو مورخ ۱۸ دسامبر ۲۰۱۸ ( ۲۷ آذر ۱۳۹۷) برگزار کردند. متن بیانیه بدین شرح است:
وزراء:
۱- نتایج مثبت رایزنی هایشان با طرف های سوری درباره ترکیب کمیته قانون اساسی را ارایه نمودند.
۲- اراده خود را برای تسهیل  آغاز به کار کمیته قانون اساسی از طریق تشریح اصول کلی و راهبردی آن به واسطه تعامل با طرف های سوری و نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه مورد تاکید مجدد قرار دادند که بر مبنای آن یک آیین کار به منظور تضمین فعالیت موثر و پایدار کمیته تدوین خواهد شد. فعالیت کمیته قانون اساسی باید در فضایی همراه با مصالحه و مشارکت سازنده با هدف دسترسی به توافق کلی میان اعضای آن صورت پذیرد، به نحوی که نتایج آن بتواند حداکثر حمایت ممکن مردم سوریه را کسب کند.
۳- توافق نمودند برای تشکیل اولین نشست کمیته قانون اساسی اوایل سال آینده میلادی در ژنو تلاش کنند.
۴- بر این باور تصریح کردند که این گام ها به آغاز یک فرایند سیاسی پایدار و ماندگار سوری-سوری با تسهیل سازمان ملل در راستای تصمیمات کنگره گفتگوی ملی سوریه در سوچی و قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت منجر خواهد شد.
۵- تعهد قوی خود را نسبت به حاکمیت، استقلال،‌ وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه مورد تاکید مجدد قرار داده و تصدیق کردند که این اصول باید توسط همه طرف ها مورد احترام قرار گیرد.
ژنو، ۱۸ دسامبر ۲۰۱۸ / ۲۷ آذر ۱۳۹۷”

سرگئی لاوروف، مولود چاووش‌اوغلو و جواد ظریف وزرای خارجه روسیه، ترکیه و ایران به همراه استفان دی‌میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در این اجلاس حضور داشتند. دی‌میستورا که در آخر ماه جاری از سمت خود کنار می‌رود از ژانویه امسال در تلاش بود تا توافق بر نام ۱۵۰ عضو کمیسیون تدوین قانون اساسی جدید را بگیرد. حکومت سوریه و مخالفان هر کدام لیستی شامل ۵۰ عضو را ارائه دادند اما به گفته دیپلمات‌ها عمده چانه‌زنی‌ها میان مقامات سه کشور بر سر اعضای لیست ۵۰ نفره سومی بود که شامل فعالان جامعه مدنی و مستقلین می شد. استفان دی میستورا در نشست خبری بعد از پایان اجلاس ژنو گفت: «یک مایل اضافی دیگر برای پیمودن باقی مانده است با این حال از کار فشرده ای که تا کنون انجام شده است تشکر می کنیم.» جنگ داخلی سوریه که وارد هشتمین سال خود می شود جان قریب پانصد هزار تن را گرفته و بیش از هفت میلیون تن دیگر را آواره کرده است.