به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۲۷ ساعت ۲۱:۳۷
کد مطلب : ۱۶۷۵۱۳

یمن؛ آغاز آتش بس «شکننده» در بندر حدیده

گروه بین‌الملل: با آغاز آتش بس میان طرفهای درگیر جنگ داخلی یمن در شهر بندری حدیده و خاموش شدن صدای درگیری ها، امکان ورود ناظران بین المللی به این شهر استراتژیک فراهم می شود.
یمن؛ آغاز آتش بس «شکننده» در بندر حدیده
به گزارش یورونیوز، مارتین گریفیث نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن که هفته گذشته در سوئد بر مذاکرات صلح نظارت کرده بود گفت انتظار می رود پاتریک کامائرت فرمانده پیشین نیروهای حافظ صلح سازمان ملل برای نظارت بر اجرای آتش بس و آغاز فرآیند دو مرحله ای خروج نیروهای مسلح به حدیده اعزام شود.
 گریفیث افزود که بعد از اعلام آتش بس، درگیری ها برای مدت کوتاهی از سر گرفته شد اما خیلی زود سکوت دوباره برقرار شد. جلسه کمیته ناظر بر فرآیند صلح به ریاست پاتریک کامائرت قرار است برای اولین بار روز چهارشنبه برگزار شود و این امیدواری وجود دارد که اولین قسمت از فرآیند خروج نیروهای درگیر از حدیده قبل از آغاز سال نو به پایان رسد و دومین فاز خروج نیروها تا نیمه اول ماه ژانویه صورت گیرد. بدین ترتیب امنیت کافی برای ارسال کمک های انسان دوستانه و غذا به صورت زمینی از بندر حدیده به پایتخت یمن، صنعا به وجود خواهد آمد.

هر دوی نیروهای وفادار به دولت و شبه نظامیان حوثی از سرعت به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح در سوئد شگفت زده شدند و رهبران هر دو گروه حمایت خود از توافق حاصل را اعلام کرده اند. برخی از تحلیلگران معتقدند هر دو طرف درگیر در شهر استراتژیک حدیده از ادامه درگیری ها سود مالی می برند و احتمال خراب کاری و برهم زدن آتش بس «شکننده» وجود دارد. در جریان جنگ داخلی سه ساله‌ یمن بیش از ۱۰ هزار نفر کشته و میلیون‌ها نفر آواره شده اند. سازمان ملل متحد با هشدار نسبت به خطر مرگ میلیون‌ها نفر، ازجمله کودکان بر اثر گرسنگی، اعلام کرده است که وضعیت این کشور، بغرنج‌ترین بحران انسانی جهان است.
برچسب ها: یمن حوثي‌ها