به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۲۸ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب : ۱۶۷۵۱۹
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس مطرح کرد

مافیای «کنکور»و«مشق شب»به هم گره خورده‌اند

گروه جامعه: سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «پشت پرده حواشی پیش آمده از حذف کنکور و حذف مشق شب با یکدیگر مرتبط است»، گفت که موسسات تولیدکننده کتب درسی خودشان را به هر دری می‌زنند تا به خانواده‌ها القا کنند که کتب درسی از نماز واجب‌تر است. احتمالا در آینده نزدیک به جایی می‌رسیم که از دوران بیمارستان کتبی برای بچه‌ها تهیه کنند با این القاء که نوزادان با دیدن این کتب دکتر یا مهندس می‌شوند.
مافیای «کنکور»و«مشق شب»به هم گره خورده‌اند
میرحمایت میرزاده در واکنش به حواشی پیش‌آمده بعد از طرح موضوع کنکور و حذف مشق شب گفت: در وهله اول باید به این موضوع توجه داشت که مسائل مربوط به مشق شب، تخصصی است و هر کسی باید به کار خود برسد؛ یعنی اگر معلمی دوره‌های تربیت معلم را گذرانده و فن معلمی و روش تدریس را می‌داند خودش در جلسات درسی تصمیم‌گیری می‌کند که متناسب با درس و شیوه‌ی تدریس چه روندی را در پیش گرفته و بگوید که بچه‌ها چه تکالیفی را انجام دهند.وی افزود: بر این اساس این‌که به صورت کلیشه‌ای در مورد مشق شب تعیین تکلیف صورت گیرد غلط است چه این‌که وزیر و مسئول مربوطه از بالا دستور دهند که بچه‌ها تکلیف شب نداشته باشند و چه این‌که موسسات کتاب‌های کمک‌درسی چاپ کرده و به مدارس بدهند و بگویند که این کتاب‌ها به عنوان مشق شب باشد. این روند ۱۰۰ درصد غلط و غیرکارشناسی می‌باشد.وی یادآور شد: بعد از بحث‌های وزیر درباره این‌که لزومی به استفاده از کتاب‌های کمک‌درسی نیست و به دنبال آن تعدادی از مدارس دیگر میدان به این موسسات ندادند، ظاهرا افراد فعال در این موسسات خودشان را به هر دری می‌زنند تا به هر طریق ممکن بگویند که کتاب‌های کمک‌درسی از نماز هم واجب‌تر است، اما این روند غیرکارشناسی است و هیچ متخصص تعلیم و تربیت آن را نمی‌پذیرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که «مشق شب نباید کلیشه‌ای و به صورت دستوری باشد»، اظهار کرد: کتاب کمک‌درسی جلوی خلاقیت را می‌گیرد. معلم در کلاس درس متناسب با سن دانش‌آموزان و شرایط روحی و روانی و شیوه تدریس تکلیف مشخص می‌کند. ممکن است این تکلیف نوشتن از روی کتاب باشد یا این‌که داستان‌سرایی، فیلمبرداری، عکس گرفتن، بازی و نمایش و قصه‌گویی از محتوای کتاب باشد. در این شرایط کسانی که منافع‌شان را در خطر می‌بینند این موضوع را نپذیرفته و چنین فضایی را ایجاد می‌کنند.وی با بیان این‌که «حذف کنکور و حذف مشق شب با یکدیگر ارتباط دارد»، گفت: مشق شب همچون سوالات تستی کلیشه‌ای کنکور است که با چند سوال تستی می‌خواهیم سرنوشت کشور و افراد را در دو ساعت تعیین کنیم، کاری غلط و غیرکارشناسی است که در حال تسری مشق شب است. این‌که به دانش آموزان بگوییم جای خالی را پر کرده و تست بزند کلیشه‌ای است و جلوی خلاقیت آن‌ها به خصوص در دوران ابتدایی را می‌گیرد. صاحب‌نظران و کارشناسان این روند را نمی‌پذیرند.

وی ادامه داد: انگار این موسسات از زمان تولد به فکر بچه‌ها هستند و می‌خواهند دانشمند، دکتر و مهندس تربیت کنند.انگار این کشور به سایر مشاغل مثل کارگر، کارمند، خبرنگار نیاز ندارد و قرار است همه بچه‌ها مهندس و پزشک شوند آن هم به شرط این‌که در این موسسات ثبت نام کنند؛ این بدبختی ما است.میرزاده با بیان این‌که «مافیای چاپ کتب کمک‌درسی و کنکور خود را در خطر دیده است»، مشق شب و کنکور را گره زده بهم دانست و توضیح داد: اصولا نباید اجازه داده می‌شد که مافیای چاپ کتب کمک‌درسی و کنکور به مدارس وارد شود. آنها قرار بود اول وارد مقطع دبیرستان شوند ولی وارد راهنمایی شده و اکنون ظاهرا به دبستان و پیش دبستانی رسیده‌اند. احتمالا در آینده نزدیک وارد روز تولد و بیمارستان شده و می‌گویند ما کتبی را داریم که اگر نوزاد به آن نگاه کند و انگشت روی آن بزند او دکتر یا مهندس می‌شود
مرجع : ایسنا
برچسب ها: حذف کنکور