به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۲۸ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب : ۱۶۷۵۴۳

رابطه اعتیاد با طلاق در خانواده ها چیست؟

گروه جامعه: یک روانشناس با توجه به ارتباط مستقیم مواد مخدر و اعتیاد با طلاق در خانواده گفت: وابستگی به مواد مخدر باعث می‌شود فرد نقش و جایگاه خود را در خانواده از دست بدهد.
رابطه اعتیاد با طلاق در خانواده ها چیست؟
مهرداد فلاطونی گفت: وقتی وابستگی و دل‌بستگی از یک چیزی به چیزی دیگر منتقل می‌شود مسلماً میزان علاقه نسبت به مورد اول، کمرنگ شده و از بین می‌رود. کسی هم که به اعتیاد وابسته و مواد مخدر برایش نیاز تلقی می‌شود، حاضر است برای رفع نیاز خود، دست به فروش اثاث منزل، زیورآلات همسر حتی کودک خود بزند؛ یعنی احساس نیاز به مواد مخدر، بیش از خانواده برایش اهمیت پیدا می‌کند.وی ادامه داد: رسیدن به "آرامش" شرط اصلی ازدواج است، افراد با تشکیل خانواده می‌خواهند به هویت اجتماعی برسند؛ متاسفانه برخی خانواده‌ها تصور می‌کنند فرزندشان با داشتن خانواده هویت اجتماعی قوی‌تری پیدا می‌کند، به همین علت با علم بر اعتیاد فرزندشان و بدون طی کردن مسیر درمان، برای او همسر اختیار می‌کنند تا با داشتن هویت اجتماعی، احساس مسئولیت کرده و با انگیزه بالاتری به سمت‌وسوی درمان برود.این روانشناس افزود: کسانی که مصرف‌کننده هر نوع مخدری هستند بعد از مدتی، دچار خمودگی، کسلی و سستی می‌شوند. این موارد موجب اخراج آنان از محیط کار و سرانجام بیکاری شده و در فعالیت‌های اقتصادی و موقعیت اجتماعی‌اش نیز خلل ایجاد می‌شود.

فلاطونی بیان کرد: اعتیاد باعث می‌شود شیرازه زندگی این افراد که نیازهای مادی و معنوی را شامل می‌شود از هم بپاشد. طبیعی است که در این حالت، افراد نقش خود را در خانواده از دست بدهند.به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، وی ادامه داد: کسی که به مواد مخدر وابستگی پیدا می‌کند از لحاظ جسمی، جنسی و معنوی نمی‌تواند به‌خوبی به خانواده رسیدگی کند؛ در این صورت محیط امن خانواده از هم می‌پاشد و جدایی و طلاق بین زوجین اتفاق می‌افتد.این مشاور خانواده گفت: مواد مخدر ارتباط مستقیمی با طلاق دارد، زنان دارای همسر معتاد به علت تعهد اخلاقی، مدتی سیاست "سوختن و ساختن" را در پیش می‌گیرند اما بالاخره خسته می‌شوند؛ چراکه آنان نیز حق زندگی سالم را دارند. وقتی ببینند این سعی و تلاش بیهوده است در نهایت کم می‌آورند و تقاضای طلاق می‌دهند.فلاطونی در پایان گفت: ازدواج با فرد معتاد با این تصور که "تغییرش می‌دهم"، تصمیمی کاملاً اشتباه است. فرد معتاد نیز قبل از برقراری هر رابطه‌ای باید به‌طور کامل سالم شود و خودش را از اعتیاد رها کند تا بتواند زندگی خوب و با آرامشی داشته باشد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: اعتیاد طلاق