به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۲۸ ساعت ۱۹:۲۷
کد مطلب : ۱۶۷۵۷۲
ترامپ: شکست داعش تنها دلیل ما برای حضور در سوریه بود

آمریکا نیرو‌های خود از سوریه را خارج می‌كند

گروه بین‌الملل: همزمان با انتشار خبرهایی توسط چند رسانه آمریکایی به نقل از یک مقام دولتی كه از تصمیم واشنگتن برای خروج نیروهای این کشور از سوریه حكایت داشت، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا می‌گوید شکست داعش تنها دلیل حضور نیروهای نظامی این کشور در سوریه بوده است.
آمریکا نیرو‌های خود از سوریه را خارج می‌كند
ساعاتی پیش از این سخنان، چند رسانه آمریکایی به نقل از یک مقام دولتی از تصمیم واشنگتن برای خروج نیروهای این کشور از سوریه خبر داده بودند.
یک روزنامه آمریکائی از تصمیم واشنگتن برای خروج نیرو‌های این کشور از شمال شرق سوریه خبر داد. به نقل از روزنامه وال‌استریت ژورنال، دو مقام آگاه در دولت آمریکا اعلام کردند که این کشور آماده خروج نیروهایش از شمال سوریه است. بر اساس اعلام این روزنامه، اقدام مذکور واشنگتن می‌تواند موجب به چالش کشیدن راهبرد این کشور در سوریه شود. مقامات آگاه در این خصوص اعلام کردند که واشنگتن به متحدین خود در شمال سوریه خبر داده است که قرار است به صورت فوری نیرو‌های آمریکائی را از مناطق مذکور خارج کند؛ مناطقی که این کشور مدعی بود برای مبارزه به تروریست‌های مورد حمایت خود در آنجا نیرو مستقر کرده است. این درحالیست که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه اخیراً تهدید کرده است که قصد حمله به نیرو‌های مورد حمایت آمریکا در سوریه را دارد. رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا سال گذشته هم چند بار تمایل جدی خود را برای خروج حدود دو هزار نیروی نظامی این کشور از سوریه ابراز کرده بود. با این حال وی پس از گفت‌وگو با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه گفت که سربازان این کشور همچنان و به صورت موقت در سوریه باقی خواهند ماند.
 
واکنش پنتاگون به خبر خروج نیرو‌های آمریکائی از سوریه
سخنگوی پنتاگون به اخبار منتشره درباره خروج نیرو‌های آمریکائی از شمال‌شرق سوریه واکنش نشان داد.
«راب منینگ» در واکنش به گزارش وال‌استریت ژورنال درخصوص تصمیم واشنگتن برای خروج نیرو‌های این کشور از شمال شرق سوریه اعلام کرد: پنتاگون هم اکنون به کار با شرکای خود در منطقه در این خصوص ادامه می‌دهد.
 
واکنش اسراییل به تصمیم آمریکا برای خروج از سوریه
اسراییل روز چهارشنبه به گزارش‌ها درباره تصمیم دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج کردن نیرو‌های این کشور از سوریه واکنش نشان داد.
«دنی دانون»، نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل گفت: «اسرائیل به تصمیم آمریکا برای خروج [از سوریه]احترام می‌گذارد. اسرائیل نگرانی‌های خودش را درباره حضور ایران در سوریه دارد و ما به اقدام با حضور یا بدون حضور نظامیان آمریکایی یا روسی ادامه خواهیم داد.» رسانه‌های آمریکا روز چهارشنبه به نقل از منابع آگاه گزارش دادند ارتش این کشور در تدارک خارج کردن نیروهایش از سوریه است. وال‌استریت‌ژورنال که اولین رسانه‌ای بود که این خبر را گزارش داد نوشته ارتش آمریکا قصد خارج کردن نیروهایش از شمال شرق سوریه را دارد؛ دیگر رسانه‌های آمریکا گفته‌اند نیرو‌های آمریکایی به طور کامل از سوریه خارج می‌شوند.
این تصمیم در شرایطی اتخاذ شده که «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه تهدید کرده قصد حمله به نیرو‌های هم‌پیمان آمریکا در سوریه را دارد.
دولت آمریکا از سپتامبر ۲۰۱۴، به عنوان بخشی از راهبرد خود برای کمک به معارضان سوری در حال جنگ با دولت مرکزی سوریه نیرو‌های خود را در این کشور مستقر کرد. استقرار نظامیان آمریکایی در حالی انجام می‌شد که «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا از حدود یک سال قبل‌تر «سیا» را مأمور اجرای یک برنامه مخفیانه با هزینه سالانه ۱ میلیارد دلار برای تسلیح و تجهیز شبه‌نظامیان در حال پیکار با دولت سوریه کرده بود. دولت ترامپ، بعد از ورود به کاخ سفید موضع با ثباتی درباره ماندن نیرو‌های آمریکا در سوریه نداشته و مقام‌های دولت او اظهارات ضد و نقیضی در این باره مطرح کرده‌اند. ژانویه سال جاری «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه وقت آمریکا گفته بود نیرو‌های آمریکایی «برای مدت نامعلوم» در سوریه باقی می‌مانند. اواخر ماه مارس ترامپ گفت که نیرو‌های آمریکایی «خیلی زود» از سوریه خارج می‌شوند. چند روز بعد، کاخ سفید از این اظهارات عقب‌نشینی کرد و گفت که قصدی برای خروج از سوریه ندارد. سپتامبر سال جاری «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت که نیرو‌های آمریکایی تا «زمان حضور ایران» در سوریه باقی می‌مانند.