به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۰۳ ساعت ۱۴:۰۳
کد مطلب : ۱۶۷۹۱۷

وعده تسهیل خروج کالا از گمرک تا پایان سال

گروه اقتصادی: معطل شدن کالاهای وارداتی مربوط به حوزه‌های تولید در گمرک، نگرانی‌هایی ایجاد کرده چراکه می‌تواند روی کل فرایند تولید داخلی اثرگذار باشد. در این راستا مدیرکل مرکز واردات گمرک ضمن تاکید بر اینکه ۹۵ درصد کالاهایی که اظهار می‌شوند در کمتر از سه روز از گمرک ترخیص می‌شوند، وعده داد که تا پایان سال و سال آینده روال خروج کالا از گمرک تسهیل می‌شود و با کاهش نرخ دلار نیز مشکلات تخصیص ارز در حال برطرف شدن است.
وعده تسهیل خروج کالا از گمرک تا پایان سال
وضعیت نامساعد تولید ملی در ماه‌های گذشته به خاطر افزایش قیمت ارز وارد مراحل تازه‌تری شد. تولید ملی علی‌رغم نام سنگینی که دارد اما در چرخه تولید بسیار نیازمند به واردات است. این واردات می‌تواند از مواد اولیه تا قطعات یدکی را شامل شود.در زمانی که دلار اوج قیمت خود را در تابسان امسال تجربه می‌کرد، علاوه بر بالا رفتن هزینه‌های تولید یکی از مسائلی که تولیدکنندگان را تحت فشار قرار می‌داد طول کشیدن فرایند واردات اجناس مورد نیاز آنها در گمرک بود. یکی از مسائلی که باعث طول کشیدن این فرایند شد ملزم کردن تولیدکنندگان به پرداخت مابه‌التفاوت ارز دولتی با ارز بازار بود.سرعت رسیدن مواد اولیه و قطعات ماشینی به تولیدکنندگان داخلی از این جهت بسیار مهم است که در اغلب اوقات خط تولید یک مجموعه تولیدی می‌تواند به خاطر عدم وجود یک قطعه یدکی یا مواد اولیه به تعطیلی کشانده شود. این مساله ضرورت تسریع در ترخیص کالاهای وارداتی از گمرک در بخش تولیدی را به خوبی نشان ‌می‌دهد.

در همین باره علی معقولی، مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرک با حضور در یک برنامه تلویزیونی با بیان اینکه ۹۵ درصد کالاهایی که اظهار می شود در کمتر از سه روز از گمرک ترخیص می شود، گفت: بخشی از کالاها که ثبت سفارش شده و وارد بنادر شده در انتظار تخصیص و تامین ارز است و بخشی دیگر امکان ثبت سفارش ندارند.او با بیان اینکه هیچ مشکلی برای تخصیص و تامین ارز در گمرک برای موارد مربوط به خط تولید که در تامین کالای اساسی مجوزهای مربوطه گرفته شده وجود ندارد، گفت: برای خدمات تولیدی هم مشکلات برطرف شده و هیچ واحد تولیدی نیست که ۷۰ درصد کالا بدون کد رهگیری بانک داده نشود.معقولی اضافه کرد: برای انتهای سال و سال آینده نیز طرح های جدیدی داریم تا روال خروج کالا از گمرک تسهیل شود که با کاهش نرخ دلار و ارز هم مشکلات تخصیص ارز در حال برطرف شدن است.او با بیان اینکه تلاطمات ارزی و سیاست ها بسیاری از گزینه ها را متغیر کرده است، گفت: افزایش و کاهش نرخ ارز تاثیرات عمیقی می گذارد که سازمان‌ها به همان نسبت باید خود را با شرایط تطبیق دهند. بالای ۹۵ درصد کالاها زیر سه روز ترخیص می شود و مشکلات در حال برطرف شدن است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: گمرک واردات