به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۰۴ ساعت ۱۶:۰۴
کد مطلب : ۱۶۸۰۳۶

تابستان امسال۳۰میلیون نفر تحت تنش آب بودند

گروه جامعه: مدیر طرح سازگاری با کم‌آبی وزارت نیرو گفت: در گذشته بیش‌تر نگرانی و برنامه‌ریزی‌های ما برای تامین آب کشاورزی بود اما الان برای تامین آب‌شرب شهرها برنامه‌ریزی می‌کنیم. تابستان امسال بالای ۳۰ میلیون نفر تحت تنش آب شرب بودند.
تابستان امسال۳۰میلیون نفر تحت تنش آب بودند
بنفشه زهرایی امروز در نشست ایران و چالش ۲۰۲۰، سیاست‌های توسعه در مواجه با تغییر اقلیم اظهار کرد: تغییر اقلیم در کشورهای مختلف اثرات مختلفی داشته است، برای مثال کشورهایی که کم آب بودند، کم‌آب‌تر شدند و کشورهایی که مرطوب و سرد بودند. مرطوب‌تر و سردتر شدند.وی ادامه داد: کشور ما در یک منطقه خشک با بارش متوسط کمتر از یک‌سوم متوسط کره زمین قرار گرفته است و این مشکلات تغییر اقلیم را در کشور ما تهدید می‌کند.دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی وزارت نیرو در ادامه تصریح کرد: تغییر اقلیم سبب شده است که توزیع زمانی و مکانی بارش‌ها در کشور عوض شود. به‌دلیل اثرات گرمایش نیازهای آبی کشاورزی افزایش پیدا کرده است.زهرایی ادامه داد: محدودیت منابع آب ایران، رشد جمعیت همراه با توسعه کشور سبب شده است که فشار بر منابع آب بیشتر شود.

وی با اشاره به این‌که ما در کشور بیش از منابع آب تجدیدپذیر از آب استفاده می‌کنیم، تصریح کرد: در گذشته بیش‌تر نگرانی و برنامه‌ریزی‌های ما برای تامین آب کشاورزی بود اما الان برای تامین آب شرب شهرها برنامه‌ریزی می‌کنیم. تابستان امسال بالای ۳۰ میلیون نفر تحت تنش آب شرب بودند. سبک زندگی ما هیچ تناسبی با منابع آبی ندارد.مدیر طرح سازگاری با کم آبی وزارت نیرو با بیان این‌که هیچ چاره‌ای نداریم جز این‌که خودمان را با تغییرات اقلیمی سازگار کنیم افزود: نزدیک به ۵۰ میلیون جمعیت ایران را در فلات مرکزی مستقر کرده‌ایم و این درصورتی است که فقط ۲۲ درصد منابع آب در این حوضه قرار دارد. از طرف دیگر در حوضه آبریز خلیج فارس ۲۵ درصد جمعیت وجود دارد، این در حالی است که نزدیک به ۵۰ درصد منابع آب در این حوضه قرار دارد.زهرایی در ادامه گفت: کشور ما جزو ۲۰ کشور اول دنیا در مصرف آب و انرژی در بخش کشاورزی است. تغییرات اقلیم سبب شده است که منابع محدود شکننده آب در کشور کمتر شود.
مرجع : ایسنا