به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۴:۱۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۰۵ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : ۱۶۸۰۶۱
نماینده خوزستان:

انتقال آب بین استانی ممنوع است

گروه جامعه: نائب رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان گفت: باتوجه به برنامه توسعه ششم انتقال هرگونه آب در حوزه بین استانی ممنوع است و در قانون برنامه توسعه ششم تصویب شده است.
انتقال آب بین استانی ممنوع است
اقبال محمدیان در گفت‌وگویی با اشاره به این‌که موضوع آب در کشور به دلیل خشکسالی های چند سال گذشته به بحران تبدیل شده است، اظهار داشت: فرآیندی که مجمع نمایندگان خوزستان پیشنهاد دادند و مجلس و دولت به در دستور کار خود قرار داده‌اند، فرآیند اصلاح آب شرب، کشاورزی و صنعتی است.وی بیان کرد: پیگیری‌های درباره مطالبه به حق مردم خوزستان از طریق مجمع نمایندگان استان و اعضای مجلس خبرگان رهبری، ائمه جمعه انجام شده و این فارغ از هر گرایش سیاسی و طایفه‌ای است. خوزستان در وهله نخست قبل از اینکه به عنوان استان نفتخیز، جلگه حاصلخیز دارد که مردم آن سال‌های بسیار به کشاورزی و کشت و زر مشغول هستند.نائب رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان ادامه داد: در حوزه کشاورزی و کشت و زر با بررسی‌های کارشناسی دقیق، خسارت بسیاری به استان وارد شد و شاهد کاهش 40 درصدی محصولات، خشک شدن تالاب هورالعظیم و شادگان، شوری آب به دلیل جزر و مد و برگشت آن به سمت کارون و کمبود آب برای زمین‌های کشاورزی باعث شد بسیاری از ساکنان و کشاورزان به حاشیه شهرها پناه بیاورند و به شغل‌های کاذب مشغول شوند.

وی خاطرنشان کرد: حاشیه‌نشینی و ایجاد شغل‌های کاذب باعث ایجاد بحث‌های امنیتی برای استان خوزستان شده است. بیکاری امروزه به عنوان یک معضل است که در حوزه کشاورزی می‌توان اشتغال بسیاری را ایجاد کرد.محمدیان با اشاره به اعتراض نمایندگان استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری در صحن علنی مجلس و درحضور رئیس جمهور، گفت: اعتراض به موضوع مصاحبه رئیس سازمان برنامه و بودجه مبنی بر در نظر گرفتن اعتبار کافی برای زاینده رود و انتقال آب کارون انجام شد.نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلامی افزود: در حاشیه صحن علنی با رئیس جمهور صحبتی انجام شد و ایشان گفتند که در ایام انتخابات به مردم اصفهان قول دادم که زاینده رود را احیا کنم اما الان تنها دستور بررسی دادم و پیرامون موضوع در حال بررسی هستیم.وی گفت: پیشنهاد مجمع نمایندگان استان خوزستان متوقف شدن طرح، جلوگیری از انتقال آب کارون و باتوجه به برنامه توسعه ششم انتقال هرگونه آب در حوزه بین استانی ممنوع است و در قانون برنامه توسعه ششم تصویب شده است.

محمدیان عنوان کرد: در زمینه آب اصفهان باتوجه به استعفای نمادین نمایندگان مجلس، دولت تحت تأثیر آن قرار گرفته و در زاینده رود از طریق انتقال آب کارون و تونل‌های حفر شده، به دنبال احیای آب برای مصارف کشاورزی و صنعتی هستند.نائب رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان اظهار داشت: بحث ما در زمینه دست بردن در طبیعت به ویژه محیط زیستی که رود کارون سال‌های بسیار جاری است، ادامه کارون به مسیر فعلی خود است.وی ادامه داد: مردم استان خوزستان، علما، دانشگاهیان، کشاورزی و روستاییان، فرهنگیان و اقشار مختلف به دنبال این هستند که انتقال آب و دست بردن در طبیعت صورت نگیرد. اگر حادث شود خسارات جبران ناپذیری به استان خوزستان وارد می‌شود.محمدیان عنوان کرد: صحبت مجمع نمایندگان خوزستان با رئیس جمهور این بود که به چه قیمتی قرار است که این اتفاق صورت گیرد. به قیمت نابود کردن اراضی استان خوزستان، چهارمحال و بختاری است.

نماینده مردم رامهرمز و رامشیر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در استان خوزستان، اظهار داشت: از این مقدار 200 هزار هکتار باقیمانده و این به آب نیاز دارد و آبرسانی در روستاهای رامهرمز و رامشیر با تانکر انجام می‌شود. آب شرب و آب کشاورزی استان خوزستان باید اولویت تأمین شود. هنگامی که خودمان نیاز داریم چگونه می‌شود یک میلیارد و سیصد میلیون متر مکعب با قابلیت افزایش تا دو میلیارد متر مکعب، به تونل‌های احداث شده منتقل شود.وی افزود: بیش از 20 سال بر روی این تونل‌ها کار و احداث شده‌اند و بودجه‌ای که نمایندگان استان اصفهان پیگیر آن هستند برای احداث سدی است که از این طریق آب ذخیره و به این وسیله منتقل شود.
محمدیان گفت: برای هفته آینده جلسه‌ای باحضور معاون اول رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر نیرو و نمایندگان استان خوزستان برگزار می‌شود و در این جلسه با دلیل و منطق متقاعد می‌کنیم این تصمیم بسیار خطرناک و اشتباه است و اگر بنا باشد در زمینه آب اقدامی صورت گیرد باید شیوه استفاده از شکل آب به سمت رعایت و مصرف در مصارف مختلف قرار گیرد.

نائب رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان بیان کرد: در زمینه مصارف صنعتی از آب تصمیمات اشتباهی گرفته شد و احداث کارخانجات عظیم ذوب آهن و فولاد در مکانی که آب نیست، تهدید محیط زیست است و در کنار آب باید احداث شود تا از این ظرفیت آبی استفاده کنند.وی بیان کرد: حرف مجمع نمایندگان استان خوزستان، حرف حساب و منطقی است و اکثر نمایندگان دیگر استان‌ها نیز این مساله را پذیرفته‌اند. انسجام، صمیمیت، عزم و اراده، همدلی بین نمایندگان استان وجود دارد که تماما یکدل شده‌اند تا این اتفاق تلخ صورت نگیرد.محمدیان ادامه داد: حضور یک دست اعضای مجلس خبرگان رهبری استان خوزستان در این زمینه باعث دلگرمی مجمع نمایندگان استان خوزستان شده و این خاست کل جمعیت استان خوزستان است.نائب رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان گفت: از آب امروزه به عنوان مایه حیات نام برده می‌شود و مطالبه واقعا به حق مردم استان خوزستان است و همه در این زمینه همکاری می‌کنند و با دلیل اثبات می‌کنیم استان‌هایی که به دنبال انتقال آب هستند و آب شرب را بهانه کردند، مشکلی برای استفاده شرب ندارند.وی اظهار داشت: براساس سرانه سهم جمعیت، آبی که استان اصفهان در اختیار دارد، برای مصرف شرب کفایت می‌کند.

وی گفت: در حال حاضر سهم سرانه فضای سبز استان خوزستان بیش از 28 متر و میانگین این سهم در کشور 11 تا 12 متر است.محمدیان گفت: کشت برنج در استان اصفهان آزاد است و حدود چهار هزار از اراضی زیر کشت برنج قرار دارند که آب بسیاری را مصرف می‌کنند. متاسفانه کشت برنج که از محصولات اشتغالزا خوزستان است، در استان صد در صد ممنوع و اجازه کشت به آن داده نمی‌شود.نائب رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان گفت: در شیوه نوین کشاورزی با کمترین آب، برنج کشت می‌شود و اگر بنا است استان اصفهان از این مساله استفاده کند، در واقع شیوه کشاورزی است نه اینکه تونل حفر و بیش از یک میلیارد متر مکعب دستخوش ناهمگونی شود که قطعا به محیط زیست آسیب زده و پدیده ریزگردها را تشدید می‌کند.وی عنوان کرد: رئیس جمهور متوجه شده‌اند که راهکار برای استان اصفهان انتقال آب کارون نیست و باید فکری کرد.
مرجع : تسنیم
برچسب ها: انتقال اب