به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۵:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۰۷ ساعت ۱۳:۴۴
کد مطلب : ۱۶۸۲۱۰
عبدالله کوثری:

ما جماعت بی‌کتابی هستیم

گروه فرهنگ و هنر: عبدالله کوثری می‌گوید: یکی از بلاهای جامعه امروز بی‌توجهی نسبت به کتاب است. در گذشته کتاب در دسترس افراد نبود، اما در دوره جدید با وجود سهولت در دسترسی و چاپ کتاب باز هم ما جماعت بی‌کتابی هستیم.
ما جماعت بی‌کتابی هستیم
این مترجم در آیین گشایش کتابفروشی «نشر چشمه دلشدگان» در مشهد اظهار کرد: در سخنرانی‌ای که در آیین گشایش کتاب‌فروشی پردیس کتاب داشتم بیان کردم که شمعی در مشهد روشن شده و افتتاح این کافه کتاب جدید نیز شمع دیگری است که در این شهر فروزان شده است.کوثری گفت: اکثریت جامعه ما را جوان‌ها تشکیل داده‌اند و بسیار زننده است که با وجود این همه دانشگاه، جوانان ما کتاب‌خوان نیستند. درواقع تیراژ کتاب‌ها نمایانگر نبود اقبال افراد برای کتاب‌خوانی است. برخی اعتقاد دارند این بی‌توجهی به کتاب‌خوانی به‌دلیل نبود تنوع کتاب در بازار ایران است حال آن‌که بازار کتاب ایران در حد خود همه نوع کتاب دارد؛ کتاب‌هایی در حوزه‌های گوناگون تاریخ، جغرافیا، رمان و...، پس مساله ما کتاب نخواندن و نبود اقبال به کتاب است.این مترجم با بیان این‌که یکی از ویژگی‌های طبقه متوسط در هر جامعه‌ای فرهنگی بودن است، خاطرنشان کرد: در کشورهای اروپایی این طبقه بورژوا بود که هنر اروپا، فلسفه، نقاشی و ... را زنده نگه داشت. درواقع این بورژوازی متوسط، سازنده فرهنگ غرب بوده است. 

او در ادامه بیان کرد: متاسفانه طبقه متوسط امروز جامعه ما نه تنها کتاب‌خوان نیستند بلکه به تمام معنا فرهنگ‌گریزند. در این شرایط راه‌اندازی کتاب‌فروشی‌هایی با زیربنای بسیار نیاز به شجاعت دارد؛ درواقع اگر متولیان این کتاب‌فروشی‌ها هر کار دیگری انجام دهند درآمد بیشتری خواهند داشت. کتاب‌فروشی و فعالیت در حوزه کتاب در این مملکت به آن رونقی که باید، نخواهد رسید و دلیل آن وجود سانسور است که همه چیز را از بین می‌برد. هرچند باید بپذیریم که سانسور تنها دلیل بی‌توجهی به کتاب نیست، بلکه ما خودمان مشکل داریم.کوثری همچنین گفت: مشهد شهر بزرگی است و بیش از این برای کتاب و مراکز فرهنگی ظرفیت دارد. راه‌اندازی برخی از این مراکز فرهنگی، کار بخش خصوصی نیست، هر چند که فعالیت بخش خصوصی در این زمینه بسیار ارزشمند است. درواقع نیاز است که بخش خصوصی توان و شجاعت لازم را برای ورود به این این عرصه داشته باشد، اما زمانی که توان لازم را ندارد شهرداری‌ها باید این کار را انجام دهند.این مترجم با اشاره به این موضوع که مشهد شهری فاقد نشاط است، گفت: مشهد دارای یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های کشور است و دانشجویان بسیاری در این شهر تحصیل می‌کنند، اما با این همه شهر بی‌نشاطی است.

برای نمونه نشاطی که در شیراز وجود دارد در مشهد نیست. مشهد هم ثروت دارد و هم جوان. باید بدانیم که بخشی از این نشاط نداشتن به خود مردم مربوط است. اگرچه مشکلات دیگری نیز در شهر وجود دارد که مردم در آن دخالتی ندارند.
امیر غفاریان مدیر مجموعه کتاب‌فروشی نشر چشمه دلشدگان هم در این مراسم گفت: تلاش داریم با برگزاری برنامه‌های گوناگون به بهانه کتاب، افراد را با مجموعه‌ای فرهنگی و فضاهایی که در حوزه کتاب شکل گرفته، آشنا کرده و آشتی دهیم.او اظهار کرد: این مجموعه به همت نشر چشمه مهیا شده است. آماده‌سازی این مجموعه مدت سه ماه زمان برد و برای افتتاحیه نیز سه ماه زمان صرف کردیم. افتتاحیه را به تعویق انداختیم تا شرایط آماده‌سازی محصولات، کالاها و کتاب‌های گوناگون را در این مجموعه فراهم کنیم.غفاریان افزود: این مجموعه از بخش‌های گوناگونی تشکیل شده و بخش اعظم کتاب‌های آن را کتاب‌های نشر چشمه به خود اختصاص داده است. هرچند تلاش کردیم کتاب‌های ارزشمندی را که در صنعت نشر توسط ناشران نیز دیگر چاپ شده و در تمامی تخصص‌ها ارائه دهیم. او با اشاره به برنامه‌های آینده این کافه کتاب تشریح کرد: تلاش داریم با برگزاری برنامه‌های گوناگون به بهانه کتاب، افراد را با مجموعه‌ای فرهنگی و فضاهایی که در حوزه کتاب شکل گرفته، آشنا کرده و آشتی دهیم. این مجموعه برنامه‌هایی در حوزه‌های گوناگون شعر، ادبیات، کودک، نوجوانان و ... خواهد داشت.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: کتاب خوانی