به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۹ - ۰۱:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۰۸ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۱۶۸۲۵۸

گزارش الجزیره از عزل و نصب‌ها در عربستان

گروه بين‌الملل: همزمان با اعلام سفر قریب‌الوقوع مشاور امنیت ملی دولت آمریکا به ترکیه واسرائیل، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از حملات اسرائیل علیه نیروهای تحت حمایت ایران در سوریه حمایت کرد.
گزارش  الجزیره از عزل و نصب‌ها در عربستان
گروه بين‌الملل: شبكه الجزیره قطر كه مخالف سياستهاي پادشاهي سعودي است در گزارشی تحلیلی نوشت: روز گذشته در ریاض پایتخت عربستان سعودی از سلسله فرمان های سلطنتی رونمایی شد که به موجب آن شورای وزیران این کشور ترمیم می شود. این دستورات همچنین شامل چندین سازمان و نهاد عالی در این کشور می شود و از آنها به بزرگترین اصلاحات این کشور در سال های اخیر نام برده شده است.

به گزارش شفقنا به نقل از الجزیره، این اصلاحات پس از ترور جمال خاشقجی در کنسولگری کشورش در استانبول و در حالی صورت می گیرد که همچنان فشارهای بین المللی علیه ریاض ادامه دارد و این موضوع روی وجهه خارجی این کشور تاثیر منفی برجای گذاشته و عربستان را وارد بحران روابط عمومی کرده است.
براساس این گزارش، اصلاحات مذکور دومین موج اصلاحات عربستان در سطح مناصب عالی پس از ترور خاشقجی به شمار می رود؛ جایی که موج اول این اصلاحات دراکتبر گذشته رخ داد و اصلاحات محدودی بود و شامل ژنرال احمد عسیری معاون سازمان اطلاعات عربستان و سعود القحطانی مشاور سابق دربار پادشاهی عربستان شد.

براساس این اصلاحات، پادشاه عربستان با ترمیم کابینه دولت، وزرای خارجه، اطلاع رسانی، گارد ملی و آموزش و پرورش را به همراه سفیر این کشور در بریتانیا از مناصب خود برکنار کرد. به نقل از خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) ملک «سلمان بن عبدالعزیز»، با صدور چندین فرمان، کابینه دولت به ریاست خود و همچنین شوراهای امور سیاسی و امنیتی و امور اقتصادی و توسعه به ریاست ولیعهدش شاهزاده «محمد بن سلمان» را از نو تشکیل داد. با فرمان ملک سلمان، «ابراهیم بن عبدالعزیز العساف»، وزیر پیشین اقتصاد و دارایی به عنوان وزیر جدید امور خارجه عربستان منصوب شد تا جای «عادل الجبیر» را بگیرد که از این پس به عنوان وزیر مشاور در امور خارجه و عضو هیئت دولت فعالیت خواهد کرد.

پادشاه عربستان همچنین شاهزاده «عبدالله بن بندر»، «ترکی بن عبدالله الشبانه» و «حمد بن محمد آل الشیخ» را به عنوان وزرای جدید گارد ملی، اطلاع رسانی و آموزش و پرورش منصوب کرد و «ماجد بن عبدالله القصبی»، وزیر بازرگانی و سرمایه گذاری نیز با حفظ سمت، سرپرست وزارت امور شهری و روستایی‌ و رئیس هیئت مدیره سازمان تازه تاسیس نمایشگاه ها و کنفرانس ها شد. با فرمان ملک سلمان، شاهزاده «محمد بن نواف»، سفیر عربستان در لندن نیز بنا به درخواست خود از این منصب کنار رفت تا از این پس به عنوان مشاور پادشاه فعالیت کند. بنا به دستور پادشاه سعودی، سازمان فضایی این کشور نیز تاسیس گردیده و شاهزاده «سلطان بن سلمان» از ریاست سازمان گردشگری برکنار و به عنوان رئیس این سازمان جدید منصوب شد.

«عبدالعزیز بن ترکی الفیصل» نیز به عنوان رئیس جدید سازمان ورزش با درجه وزیر منصوب شد تا جانشین «ترکی آل الشیخ» شود که از این پس به عنوان رئیس سازمان سرگرمی فعالیت خواهد کرد. شاهزاده «فیصل بن خالد»، امیر منطقه عسیر نیز بنا به درخواست خود از منصب کنونی برکنار و به عنوان مشاور پادشاه با درجه وزیر منصوب گردید. پادشاه عربستان همچنین «محمد بن صالح الغفیری» را از منصب خود به عنوان مشاور امنیت ملی برکنار و «مساعد بن محمد العیبان» را با حفظ سمت، جایگزین وی کرد. با فرمان ملک سلمان، «سعود بن عبدالعزیز هلال» نیز از ریاست اداره امنیت عمومی برکنار شد تا از این پس به عنوان مشاور در وزارت کشور فعالیت کند و «خالد بن قرار الحربی» جایگزین وی در ریاست اداره مذکور شد.

شاهزاده «فیصل بن نواف» نیز به عنوان امیر جدید منطقه الجوف منصوب شد تا جای شاهزاده «بدر بن سلطان» را بگیرد که از این پس به عنوان معاون امیر منطقه مکه مکرمه با درجه وزیر فعالیت خواهد کرد.
هر یک از «احمد بن محمد العیسی» و «فهد بن عبدالله تونسی» نیز به عنوان مشاور دربار پادشاهی عربستان با درجه وزیر منصوب شدند در حالی که یک زن به نام «ایمان المطیری» نیز از این پس به عنوان معاون وزیر بازرگانی و سرمایه گذاری فعالیت خواهد کرد. شاهزاده «منصور بن محمد» نیز به عنوان استاندار جدید حفر الباطن و «احمد بن عقیل الخطیب» به عنوان رئیس هیئت مدیره اداره کل گردشگری و میراث ملی عربستان منصوب شدند در حالی که «سلیمان بن عبدالله اباالخیل» از ریاست دانشگاه اسلامی «محمد بن سعود» برکنار شد. در همین حال، هر یک از «محمد بن حمود المزید»، «هزاع بن بکر القحطانی» و «بندر بن محمد عسیری» نیز با فرمان پادشاه سعودی به عنوان اعضای مجلس شورای این کشور منصوب شدند.

رمز گشایی از عزل و نصب های جدید
این اصلاحات زمانی صورت می گیرد که وجهه خارجی محمد بن سلمان ولیعهد جوان سعودی در پی اتخاذ تصمیمات و اقداماتی نظیر بازداشت سعدالحریری، محاصره قطر و بازداشت صدها شاهزاده، تاجر و مقام سابق این کشور، به شدت دچار تزلزل شده است. سپس قضیه ترور خاشقجی مطرح شد که همه چیز را روی سر ولیعهد جوان خراب کرد و افکار عمومی جهان را علیه اش شورانید. و این در حالی بود که عربستان در پی جنگ یمن با موجی از انتقادات جهانی روبرو بود و سازمان ملل اعلام کرده بود که میلیون ها نفر به سبب آن جنگ از گرسنگی می میرند. کاملا روشن است که موج اصلاحات بزرگ عربستان که شامل دولت و سرویس های امینتی و اقتصادی و ورزشی این کشور شده، در درجه اول مقابله با فشارهایی است که این کشور از زمان انفجار قضیه ترور خاشقجی با آن روبرو شده است؛ قضیه ای که لطمه بزرگی به وجهه بن سلمان ۳۳ ساله ای زده است که بیصبرانه به جانشینی پدر چشم دوخته تا اولین انتقال قدرت از یک نسل به نسلی دیگر پس از بیش از ۶۵ سال را رقم بزند.
مرجع : يورونيوز
برچسب ها: عربستان سعودی