به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۰۹ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب : ۱۶۸۳۲۰

مخالفت نظام پزشکی با "تجاری‌سازی مطب"

گروه جامعه: سرپرست سازمان نظام پزشکی ضمن مخالفت با مصوبه شورای‌عالی استان‌ها مبنی بر تجاری‌سازی مطب پزشکان، گفت: سازمان نظام پزشکی با این اقدام مخالف است؛ چراکه این کار منجر به تحمیل هزینه‌های بیشتر به نظام سلامت و مردم می‌شود.
مخالفت نظام پزشکی با "تجاری‌سازی مطب"
دکتر محمدرضا ظفرقندی  با اشاره به مصوبه اخیر شورای‌عالی استان‌ها مبنی بر تجاری‌سازی کاربری مطب پزشکان، گفت: در جلسه اخیر شورای‌عالی استان‌ها مصوبه‌ای مبنی بر اینکه مطب‌های پزشکان به عنوان مکان‌هایی با کاربری تجاری تلقی شوند، ارائه شده است. همچنین این مصوبه را طی نامه‌ای به رییس مجلس شورای اسلامی منعکس کرده‌اند تا به عنوان لایحه‌ای قانونی در دستور کار قرار گیرد.

عوارض تجاری‌سازی مطب پزشکان
وی ضمن مخالفت با این طرح، افزود: در این زمینه پاسخی را خطاب به رییس مجلس شورای اسلامی آماده و اعلام کرده‌ایم که این اقدام هم خلاف مقررات است و هم عوارض متعددی در پی دارد. زیرا ابعاد مختلف آن سنجیده نشده است و باعث بروز مشکلاتی می‌شود. باید توجه کرد که یکی از مشکلات این مصوبه این است که طبیعتا وقتی قرار باشد مطب‌های پزشکان تغییر کاربری داده و تجاری شوند، ‌هزینه بسیار سنگینی بر مطب‌ها وارد می‌شود که این هزینه سنگین در قانون تعرفه که شامل هزینه خدمت به علاوه هزینه‌های سربازی اعم از اجاره مطب و... است، دیده نشده است.
ظفرقندی ادامه داد: بنابراین با تجاری‌سازی مطب‌ها هزینه‌های آن‌ها افزایش یافته و باری بر دوش نظام سلامت و مردم منعکس می‌شود. این مسائل در این مصوبه پیش‌بینی نشده است که وقتیکه افزایشی در هزینه مطب‌داری ایجاد شود، قطعا این هزینه‌ها باعث می‌شود که بار اقتصادی حوزه سلامت و سهمی که مردم باید در این حوزه پرداخت کنند نیز افزایش یافته و این موضوع یک اشکال عمده است.

کمتر از نیم درصد مطب‌ها در مجتمع‌های مسکونی‌اند
سرپرست سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه بحث تجاری‌سازی مطب‌ها در گذشته هم در دیوان عدالت اداری مطرح شده بود، گفت: در آن زمان هم دیوان عدالت اداری حکم داد که کاربری مطب‌ها مسکونی است و این موضوع در گذشته مطرح شده و پاسخش را گرفته است. از طرفی طبق ارزیابی سازمان نظام پزشکی در حال حاضر مطب‌هایی که در حوزه‌های مسکونی مانند مجتمع‌های مسکونی قرار گرفته باشند، زیر نیم درصد مطب‌های موجود هستند. یعنی اساسا وجود مطب‌ها در واحدهای مسکونی گسترده نیست که بگوییم حتما کاربری آن‌ها را تجاری کنیم.ظفرقندی با بیان اینکه اکثر مطب‌ها در مجتمع‌های اداری قرار دارند، اما کاربری‌شان مسکونی است، افزود: بنابراین تعداد مطب‌هایی که در یک مجتمع مسکونی آپارتمانی باشند، بسیار نادر است. بنابراین کاربری مطب‌ها مسکونی است، نه اینکه مطب‌ها در حوزه‌های مسکونی قرار داشته باشند.وی تاکید کرد: هدف اصلی مصوبه شورای‌عالی استان‌ها این است که درآمدی را برای شهرداری‌ها ایجاد کند. درحالیکه این درآمد ایجاد شده، باری بر دوش بیماران و مردم می‌شود. بنابراین ما با این کار مخالفیم و مخالفت‌مان را هم به صورت کتبی به رییس قوه مقننه اعلام کرده‌ایم.

چند مطب فعال در کشور داریم؟
ظفرقندی در پایان نیز گفت: به طور کلی سازمان نظام پزشکی حدود ۸۵ هزار پروانه مطب در کشور صادر کرده است که حدود ۶۰ هزار مورد آنها فعال هستند.
مرجع : ایسنا