به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۰۹ ساعت ۱۸:۳۲
کد مطلب : ۱۶۸۴۱۰
مهاجران ایرانی‌ در مرکز بحران پناهجویان کانال مانش

ایرانی‌ها در صدر پناهجویان به انگلیس

گروه بین‌الملل: افزایش ناگهانی تعداد پناهجویانی که از طریق کانال مانش با قایق راهی بریتانیا می‌شوند، باعث انتقاد از دولت و وزارت کشور بریتانیا شده و فشار سیاسی منتقدان بر دولت برای برخورد با این روند شدت گرفته است.
ایرانی‌ها در صدر پناهجویان به انگلیس
ساجد جاوید، وزیر کشور بریتانیا، تعطیلات خانوادگی کریسمس و سال نو را نیمه‌کاره گذاشته و برای رسیدگی به این مشکل که پیشتر آن را "حادثه‌ای جدی" اعلام کرده بود، به لندن بازگشته است. وزیر کشور بریتانیا اذعان کرده است که این مشکل "هیچ راه حل مشخص و آسانی" ندارد. به گفته مقامات و فعالان مهاجرتی، تعداد زیادی از این پناهجویان ایرانیانی هستند که سوار برقایق‌های کوچک از فرانسه و از طریق کانال مانش راهی سواحل جنوب شرق بریتانیا می‌شوند. از حدود دو ماه پیش تاکنون بیش از ۲۲۰ نفر تلاش کرده‌اند که خود را با قایق به بریتانیا برسانند.

علاوه بر ایرانی‌ها، شهروندان افغانستان و سوریه هم در میان این پناهجویان دیده می‌شوند. حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت در بریتانیا، می‌گوید دولت نتوانسته کنترل وضعیت را به دست بگیرد و یکی از نمایندگان حزب محافظه‌کار، حزب حاکم، هم از "فقدان رهبری" در این ماجرا انتقاد کرده است. وزیر کشور گفته تلاش مهاجران برای طی کردن این سفر خطرناک باعث نگرانی جدی شده است. روز جمعه ۲۸ دسامبر (هفت دی) ۱۲ پناهچو در دو قایق در سواحل دوور در بریتانیا بازداشت شدند. به گفته مسئولان از این تعداد به جز یک شهروند سوریه، بقیه ایرانی بودند. در هفته‌های گذشته هم بارها قایق‌های حامل مهاجران و پناهجویان ایرانی از آب گرفته شده است.

روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز روز شنبه ۲۹ دسامبر در گزارشی وضعیت نابسامان اقتصادی در ایران را از دلایل تلاش شهروندان این کشور برای مهاجرت و رساندن خود به بریتانیا عنوان کرد. کریس هوگبن، رئیس کارگروه جرایم مهاجرتی بریتانیا که مسئول مقابله با قاچاق انسان است، به روزنامه فایننشال تایمز گفت که دولت بریتانیا عمدتا به دلیل وضعیت حقوق بشر در ایران، پناهجویان ایرانی را به کشورشان بازنمی‌گرداند. به گفته او اطلاع از این موضوع باعث هجوم ایرانی‌ها به بریتانیا و به وجود آمدن پدیده پناهجویان کانال مانش شده است. هوگبن گفته است که این پناهجویان لازم نیست که پنهانی و قاچاقی به بریتانیا بیایند: "تنها کافی است که خود را به آب‌های بریتانیا برسانند و برای کمک با پلیس و گارد ساحلی تماس بگیرند. همین که نیروهای مرزی یا پلیس آنها را از آب بگیرد، آنها به هدفشان رسیده‌اند، چون ما آنها را (به ایران) بر نمی‌گردانیم."

پیش از این بی‌بی‌سی گزارش داده بود که یکی از دلایل موج تازه مهاجرتی، ایرانیانی هستند که به صربستان رفته‌اند و اکنون تلاش می‌کنند برای استفاده از موقعیت‌های بهتر خود را به بریتانیا برسانند. صربستان تابستان سال ۲۰۱۷ تصمیم به لغو ویزای سفر توریستی برای شهروندان ایرانی گرفت. از آن زمان تا اکتبر ۲۰۱۸ که این تصمیم لغو شد، هزاران ایرانی با قصد مهاجرت به غرب اروپا به صربستان سفر کردند. به گفته یک گروه حامی پناهجویان در بلگراد، پلیس صربستان تخمین می‌زند که حدود ۱۲ هزار ایرانی به کشورشان برنگشته‌اند. گزارش بی‌بی‌سی نشان می‌داد که پناهجویان ایرانی بر خلاف پناهجویان دیگر از سوریه، افغانستان، عراق و پاکستان با آمادگی بیشتری سفرشان را شروع می‌کنند و بسیاری از آنها به جای ساختمان‌های متروکه و خیابان‌خوابی در صربستان، در هتل یا مسافرخانه اقامت می‌کنند.