کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آذر منصوري: اعتراضات آتش زیرخاکستر است

10 دی 1397 ساعت 12:20


گروه سياسي: دایره اطلاع رسانی منطقه تهران بزرگ حزب اتحاد ملت  به مناسبت سالگرد اعتراضات دی ماه سال گذشته نشستی را با موضوع بررسی ابعاد سیاسی و اجتماعی این اعتراضات با حضور آذر منصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت و كمال اطهاری اقتصاددان و تحلیلگر مسایل اقتصادی برگزار کرد.
در نشست بررسی اعتراضات دی ماه سال 96، مباحث از منظر اقتصادی، اجتماعی، سیاسی بررسی شد. دو کارشناس حاضر در این نشست اقتصاد غیرمولد و رانتی، عدم پاسخ گویی به مطالبات مردم بعد از انتخابات و ضعف در چیدمان کابینه دوم دولت روحانی، جای خالی روشنفکران دارای هژمونی اخلاقی، فکری و برنامه اقتصادی به صورت توامان و موارد دیگر را از مشکلات جدی کشور دانستند و در صورت عدم توجه برای رفع این مسایل احتمال تکرار اعتراضات دی ماه سال 96 را دوچندان خواهد کرد.  

در این نشست آذر منصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد و قائم مقام دبیر کل حزب اتحاد ملت با اشاره به اینکه بعد از انقلاب علیه یک نظام سلطنتی مطلقه، در اصل 27 قانون اساسی به مردم حق اعتراض داده شد و ملاحضاتی در اصل از قانون اساسی تعریف کرد، گفت: هرگز از این ظرفیت قانونی استفاده نشد تا مردم حرف، ایده و انتقادات مطرح کنند بلکه بنا به دلایل مختلف وضعیتی به وجود آوردیم که با یک جرقه مخالفان دولت در مشهد، مردم در بیش از 60 شهر ایران اعتراضات خود را نشان می دهند. این اعتراضات متفاوت با جنبش سبز بود زیرا بر اساس ارزیابی وزارت کشور، بیشتر اعتراض کنندگان از طبقات متوسط و فرودست جامعه بودند. گستردگی جفرافیایی این اعتراضات با جنبش سبز قابل مقایسه نبود.

وی با تاکید بر اینکه اگر ساختار حاکمیت اعتراضات را به رسمیت بشناسد نشان دادن پویایی جامعه است، اعلام کرد: اعتراض نباید به خشونت و سرکوب تبدیل شود. در اعتراضات جنبش سبز کسانی که بازداشت شدند و حکم گرفتند که دلیل محکومیت آنها حضور در اعتراضات جنبش سبز بود در حالی که اعتراضات مسالمت آمیز در قانون اساسی ما به رسمیت شناخته شده است.

وی با بیان اینکه انتخابات سال 96 دو قطبی شد و یکی از دلایل دو قطبی شدن این بود که مردم می خواستند به مطالبات خود دست یابند، اعلام کرد: اقتضای انتخاب سال 96 مشارکت حداکثری برای غلبه به رقیب بود اما نباید این دو قطبی شدن بعد از انتخابات ادامه می یافت. رئیس جمهور باید در مسیری متناسب با رای 24 میلیونی خود حرکت می کرد اما می بینیم که کابینه آن ضعیف تر از کابینه اول چیده می شود که تناسبی با رای 24 میلیونی نداشت. این عدم تناسب کابینه با مطالبات مردم بود که اعتراضات دی ماه را رقم زد زیرا مردم از دولت ناامید شدند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، گفت: مخالفان دولت از پاییز سازمان یافته اعتراض خود آغاز کردند و اگر این اعتراضات ادامه می‌یافت، بنا بر این بود که اتفاقی برای دولت بیافتد اما در ادامه شعارها علیه دولت به حاشیه رفت و این شعارها از صدر تا ذیل ارکان نظام را نشانه گرفت، شعارهای برندازانه بود که در نهایت به خشونت و سرکوب رسید.

 وی ادامه داد: متاسفانه روحانی نتواست مطالبات مردم را به جامع عمل برساند این اعتراض زمانی اتفاق افتاد که هنوز بحران ارز و تورم و کوچک شد سفره مردم ایجاد نشده بود. روحانی ارتباط خود را با مردم قطع کرد و 30 هزار میلیارد تومان از جیب مردم به موسسات بانکی پرداخت کرد بدون اینکه از مردم نظرخواهی کند. با این کار حجم نقدینگی اقتصاد کشور افزایش یافت و اقتصاد را دچار بیماری مزمن کرد. متاسفانه روحانی امتیازاتی را داد اما ما به ازای برای دولت و مردم چیزی دریافت نکرد.

منصوری دلایل شکل گیری اعترضات دی ماه را متعدد دانست و افزود: اقتصاد کشور غیرمولد، ضد توسعه و بشدت رانتی است و رانتی بودن آن مانع از آن شد که از فرصت ایجاد شده توسط برجام استفاده شود. این وضعیت آتش زیرخاکستر است و هر لحظه ممکن است اعتراضات دی ماه سال گذشته تکرار شود. اقتصاد غیرشفاف و تحت تاثیر نهادهایی که طبق قانون نباید دخالتی در اقتصاد داشته باشند، موجب شده تا اقتصاد بیمار، غیرشفاف و غیر پاسخگو مانع جلب سرمایه گذاران شود. این مشکلات مانع از ایجاد اقتصاد خلاق و مولد خواهد شد هر چه قدر هم اسامی خاص برای سالها تعیین شود اما اتفاقی نمی افتد زیرا زمینه های آن مهیا نیست.

وی با اشاره به  کتاب "چرا ملتها شکست می خورند"، افزود: در این کتاب دلایل موفقیت و شکست دولت ها نهادهای هم افزا اعلام می شود و کشورهایی که فاقد این نهادها هستند محکوم به شکست هستند. بیماری موجود در اقتصاد کشور مانع از این می شود که سرمایه عظیمی که  نفت در اختیار ما گذاشته است، موجب هم افزايي لازم برای جامعه شود. بدون تردید ما از این وضعیت رها نخواهیم شد مگر اینکه سهم دولت از اقتصاد کمتر شده و این اقتصاد شفاف و پاسخگو باشد.

منصوری با بیان اینکه چیزی به اسم دولت به شکل ماهوی نداریم و مردم از بی دولتی رنج می برند، گفت: مردم در دو دوره به دولت روحانی رای دادند اما اتفاقی نمی افتد، زیرا در عمل در کنار دولت منتخب، دولت موازی وجود دارد که گاهی اوقات زور و اختیاراتش از دولت رسمی بیشتر است. وقتی برگزاری کنسرت در یک شهرستان کوچک که متولی آن دولت باید باشد، مانع می شود یعنی عدم انسجام مدیریتی در کشور وجود دارد. قانون ساختار جامع رفاه اجتماعی در سال 1383 در مجلس تصویب و شورای نگهبان نیز آن را تایید کرد، اما این قانون چه شد؟ این قانون از هدفمندی یارانه تا مجموع اقدامات رفاهی برای کم کردن طبقات زیر خط فقر و آسیب پذیر در جامعه را در بر می گرفت، چه بسا اگر قانون اجرا می شد بخشی از مشکلات کمتر می‌شد.

قائم مقام حزب اتحاد ملت تاکید کرد: وقتی مردم مطالبات اجتماعی و امید اجتماعی خود را در انتخابات پیگیری کنند و پاسخ مناسب را دریافت نکنند این موضوع خود انتخابات را تحت تاثیر قرار می دهد. ما به دنبال دموکراسی هستیم و در این شرایط با مشکلات دیگری مواجه می شویم، با این وضعیت اگر امسال قرار شود انتخابات برگزار شود قطعا مشارکت سال گذشته را نخواهیم داشت زیرا اعتماد مردم به صندوق رای سلب شده است. این اتفاقات حاصل مجموعه اتفاقاتی است که در طول 40 سال اخیر رخ داده است. ما باید از فرصتها، تهدیدها و چالش هایی در چهل سالگی انقلاب بگویم.

وی با اشاربه به سهم رسانه ملی از بودجه سال 98 که نسبت به سال جاری چند درصد افزایش یافته است، اظهار کرد: این رسانه تا چه حد ملی عمل می کند? آیا این رسانه اعتراضات کارگران هفت تپه را پخش کرد اگر این رسانه صدای اعتراض کارگران منتشر می کرد آیا کارگران به بازداشت و سرکوب می رسید؟ رسانه ملی با نوع عملکرد خود و یکسویه نگریش ظرفیتی را ایجاد کرده است که مردم قهر کنند و تحت تاثیر رسانه های دیگر و شبکه های اجتماعی قرار گیرند. اگر این رسانه در چهار دهه گذشته وظیفه تعریف شده خود را درست ایفا می کرد با بحران بی اعتمادی و خطر تک صدایی در کشور مواجه نبودیم.

وی انتخابات را تنها بستر و ظرفیت عینی مشارکت مردم در تعیین سرنوشت دانست و گفت: اگر در انتخابات سال 92 و 96 حضور یافتیم چون امیدوار بودیم که کشور را از خطر دور کنیم. اگر در انتخابات 94 لیست حداقلی بستیم برای این بود نمایندگان ما ردصلاحیت شدند در این فضا بود که فراخوان دادیم. در شرایط فعلی معادلات گذشته به هم خورده است. به گفته منصوری ویژه گزینی و نظارت استصوابی دلیل مهم سو مدیریت و حاشیه نشینی نخبگان سیاسی کشور است،  نظارت استصوابی مردم را از حق مسلم انتخاب شدن و انتخاب کردن محروم و قدرت انتخاب کردن را کمتر کرده است به طوریکه مجلسی که لیست حداقلی شکل می دهد که کارآمدی مجلس حداکثری را نخواهد داشت.در این شرایط امید به انتخابات رنگ می بازد.

وی درباره مساله زنان و دختران خیابان انقلاب که به نوعی با اعتراضات دی ماه گره خورد، افزود: باید حق انتخاب و سبک زندگی مردم به رسمیت شناخته شود متاسفانه در این سالها به سبک زندگی مردم دخالت شده است مجموعه آزادی اجتماعی سلب شده و چیزی جایگزین آن نشده است، نگاه ما برای حل مسائل کشور به داخل است تلاش کنیم گفت و گوی ملی شکل بگیرد. تا برای مجموعه مشکلات کشور به دریافت مشترکی در ساختار دو قطبی نرسیم نمی توانیم برای حل این مشکلات از کوچکترین موضوع یا مسایل مانند ازدواج دختران زیر 13 سال به رهیافت مشترکی دست یابد.

منصوری تاکید کرد: هرچند سالهاست که آقای خاتمی آشتی ملی و گفت و گوی ملی را مطرح می کنند اما راهی جز این نداریم برای حصر رهبران جنبش سبز، حل مجموعه مشکلات اقتصادی کشور، حل نظارت استصوابی، صدا و سیما و سایر مسایل باید به رهیافت مشترک دست یابیم. در صورت حل نشدن این مشکلات که زمینه برای اعتراضات مردمی وجود دارد حتی اگر شیوه آن متفاوت باشد. عدم تمایل مردم به مشارکت در انتخابات نیز به نوعی اعتراض است که باید جدی گرفته شود.

وی با بیان اینکه سرمایه اصلی اصلاح طلبان مردم است، گفت: اگر اصلاح طلبان می خواهند گفت و گو کنند باید این سرمایه را حفظ کنند، اصلاح طلبان در انتخابات بعد باید تلاش کنند انسجام خود را حفظ کنند. ما تجربه انتخابات سال 84 داریم و باید سرمایه یمان را حفظ کنیم. در بسیاری موارد هنوز به اشتراکات نرسیدیم و اگر تا انتخابات بعدی  نتوانند گزینه مناسبی را انتخاب کنند که بتوانند مطالبات مردم را پاسخ دهند، سرمایه اجتماعی خود را از دست خواهند داد.


کد مطلب: 168466

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/168466/آذر-منصوري-اعتراضات-آتش-زیرخاکستر

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir