به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۱۱ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : ۱۶۸۵۵۵

جزئیات پرونده خودکشی در دانشگاه الزهرا

گروه حوادث: رئیس دانشگاه الزهرا(س) درباره اخبار اخیری که مربوط به خودکشی یکی از دانشجویان سابق دانشگاه صورت گرفت، توضیح داد: علت این اتفاق فعلا برای ما مشخص نیست، البته ما خیلی جدی این مسئله را پیگیری کردیم.
جزئیات پرونده خودکشی در دانشگاه الزهرا
مهناز ملانظری (رئیس دانشگاه الزهرا (س) با اشاره به بودجه پیشنهادی دولت برای دانشگاه‌ها در سال ۹۸ گفت: بودجه دانشگاه الزهرا حدود ۱۴ درصد رشد داشته که تقریبا عمده دانشگاه‌ها میانگین افزایش بودجه‌شان در همین رنج ۱۴ درصد بوده است، اما با توجه به اینکه گفته می‌شود در سال آینده حقوق کارکنان ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند، این نشان دهنده آن است که ما با مشکلات و چالش‌های خیلی جدی در سال ۹۸ روبرو هستیم.وی ادامه داد: اگر افزایش حقوق را که اجتناب ناپذیر است و بایستی آن را اعمال کنیم، در نهایت آنچه که برای اداره دانشگاه و سایر موارد می‌ماند، رقم بسیار ناچیزی است. ضمن اینکه ما امسال با افزایش چشمگیر قیمت‌‎ها روبه رو بودیم که خود همین‌ها در واقع تمام پیش‌بینی‌های ما را به هم ریخته است.ملانظری با بیان اینکه افزایش قیمت‌ها دو آثار سوء داشته است، گفت: یکی از آثار مهم افزایش قیمت‌ها این است که هزنیه‌های دانشگاه را به طور جدی بالا برده و از طرف دیگر همین مساله موجب شده با رشد تقاضای ۳۰ درصدی دانشجویان برای استفاده از غذا، سلف و خوابگاه رو به رو شویم. به تعبیر دیگر آن دسته از دانشجویانی که تا قبل از این بیرون از دانشگاه غذا می‌خوردند یا به رستوران‌های اطراف مراجعه می‌کردند، در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت‌ها ترجیح می‌دهند از غذای سلف استفاده کنند این افزایش ۳۰ درصدی هزینه مضاعفی را به دانشگاه تحمیل کرده است.

رئیس دانشگاه الزاهرا به افزایش درخواست دانشجویان برای خوابگاه‌ها اشاره کرد و گفت: به موازات این افزایش درخواست ما با افزایش تقاضا برای خوابگاه‌ نیز مواجه هستیم؛ یعنی دانشجویانی که در واقع با هم و یا به طور مشترک خانه‌هایی را بیرون از دانشگاه اجاره کرده بودند و در خوابگاه زندگی نمی‌کردند، الان با این افزایش قیمت‌ها به خوابگاه‌ها برگشتند. این مسائل با توجه به کاهش چشمگیر افزایش بودجه سال ۹۸ مشکلات جدی برای اداره دانشگاه‌ها به وجود خواهد آورد.ملانظری با اشاره به مشکلات بودجه‌ای سال ۹۷ گفت: با توجه به میزان کمی که در بودجه ۹۸ افزایش یافته، قطعا برای سال آینده با مشکلات رو به رو خواهیم بود، اما موضوع خیلی جدی‌تر تخصیص بودجه سال ۹۷ است. به عنوان مثال در سال ۹۷ چیزی حدود ۶۹ درصد بودجه در طی ۹ ماه سال تخصیص داده شد، در صورتی که باید در نه ماه اول سال حدود ۷۵ درصد بودجه را به ما می‌دادند. متاسفانه این فاصله موجب بروز برخی مشکلات شد، امیدوارم برای سال آینده با وجود افزایش تقاضای دانشجویان این میزان بودجه تخصیص داده شده به دانشگاه‌ها به طور مرتب تا آخر سال پرداخت و جبران شود.وی در خصوص جلسه معاون اول رئیس جمهور با دانشگاه‌های برتر کشور گفت: در این جلسه برخی افراد ما نیز به نمایندگی از دانشگاه الزهرا حضور داشتند و قرار بر این شد که دانشگاه نیز در مباحث اقتصادی و پولی همکاری‌هایی داشته باشند. به طور مشخص فعلاً کاری به دانشگاه ما محول نشده، اما کماکان جلسات متعددی در این زمینه در حال برگزاری است تا در نهایت جمع بندی‌های لازم صورت بگیرد و به دولت ارائه شود.

ملانظری درباره اخبار اخیری که مربوط به خودکشی یکی از دانشجویان سابق دانشگاه صورت گرفت، توضیح داد: علت این اتفاق فعلا برای ما مشخص نیست، البته ما خیلی جدی این مسئله را پیگیری کردیم. روزی که این شخص به دانشگاه آمد نه به دانشکده خودش مراجعه کرد و نه نزد اساتیدش رفته بود، چون بعضا به دیدن مدیر گروه و اساتیدش می‌آمد و با آنها صحبت و گفتگو می‌کرد. در این شش سالی که فارغ التحصیل شده بود چندین بار هم آمد و با اساتیدش درد و دل کرد، ولی آن روزی که این اتفاق افتاد نه به دانشگاه خود و نه به دیدن اساتیدش رفته بود و نه حتی برای انجام کار خاصی به سمت آموزش دانشگاه رفته بود.رئیس دانشگاه الزهرا در پایان اظهار کرد: برای ما هم فعلا مشخص نیست که آن شخص چرا این کار را کرده، ولی مرکز مشاوره دانشگاه با بررسی‌هایی که داشته به نظرش می‌آید که دانشجو به خاطر توجه خاصی که به محیط‌ دانشگاه داشته و یا شاید فکر می‌کرد اگر اینجا این کار را بکند به هر حال بیشتر مورد نگاه مرحمت دوستان همکلاسی آن و اساتید خود قرار می‌گیرد. در محیط اقدام به این کار کرده است، در واقع شرایط آن شخص شرایط خاصی بوده و در دوره تحصیل مشکلات و بیماری‌های مختلفی از جهت روحی و افسردگی داشته و این موارد در پرونده‌اش نیز هست در هر حال ما هم نفهمیدیم که چرا به دانشگاه برگشته است.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: خودکشی