به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۱۲ ساعت ۱۵:۲۵
کد مطلب : ۱۶۸۶۸۱
یک اقتصاددان:

آمارهای بانک مرکزی تخصصی‌تر است

گروه اقتصادی: اختلاف دو نهاد آماری رسمی در ارائه نرخ تورم در ماه‌های گذشته مقوله‌ای است که باعث ایجاد بحث‌های زیادی پیرامون این مساله شده است؛ در همین راستا یک اقتصاددان معتقد است بدنه آماری بانک مرکزی سابقه و تخصص بیشتری در ارائه آمارهای اقتصادی دارد.
آمارهای بانک مرکزی تخصصی‌تر است
اختلاف در نرخ‌ آمارهای اعلام شده توسط دو نهاد رسمی انتشار آمارهای اقتصادی با شدت گرفتن پدیده تورم در اقتصاد از نیمه اول سال جاری محسوس‌تر شد. بانک مرکزی به عنوان نهادی اقتصادی که مسئولیت انتشار آمارهای اقتصادی را به صورت تخصصی به عهده دارد در طول ماه‌های گذشته نرخ تورمی بیشتر از مرکز آمار را اعلام کرده است.اختلاف با ارائه آمار توسط بانک مرکزی زمانی بیشتر شد که این نهاد نرخ تورم نقطه به نقطه را برای آذرماه ۴۲ درصد برآورد کرده بود؛ آماری که البته تنها بعد از مدت کوتاهی از روی سایت برداشته شد و بعد از آن هم مدیر اداره آمارهای اقتصادی بانک مرکزی اعلام کرد که اعلام نرخ تورم توسط بانک مرکزی تا اطلاع ثانوی متوقف خواهد شد.در همین راستا علی مزیکی  با اشاره به اختلاف نرخ آمارهای ارائه شده توسط مرکز آمار و بانک مرکزی اظهار کرد: بدنه آماری بانک مرکزی سابقه بیشتری در ارائه آمارهای اقتصادی دارد. تیم آماری بانک مرکزی به صورت تخصصی‌تری آمارهای اقتصادی را منتشر می‌کند که در همین مساله باعث می‌شود این نهاد بهتر بتواند وضعیت شاخص‌ها را نشان دهد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به قطع انتشار آمارهای اقتصادی توسط بانک مرکزی در دولت دهم ادامه داد: در آن دوره نیز دولت وقت به  آمارهای اقتصادی بانک مرکزی ایراد می‌گرفتند و می‌گفتند که این آمارها خوب نیست. در حالی که اساسا توصیف خوب یا بد در نسبت با مقوله آمار محلی از اعراب ندارد.در ماه‌های گذشته که نرخ تورم همزمان با جهش نرخ ارز صعودی بوده است، آمارهای بانک مرکزی درباره نرخ تورم معمولا دو تا سه درصد بیشتر از آمارهای مرکز آمار بوده است که با توجه به اینکه افزایش تورم در بازارهای مصرفی ملموس‌تر است، از نظر فعالان اقتصادی آمارهای بانک مرکزی مقبول‌تر به نظر می‌رسد.
مرجع : ایسنا