به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۱۳ ساعت ۱۵:۲۴
کد مطلب : ۱۶۸۷۵۳
بعد از تغییر قانون اخذ اقامت

هجوم ایرانیان برای خرید ملک در ترکیه!

گروه جامعه: با بدتر شدن وضع اقتصادی و همچنين بعد از تغییر قانون اخذ اقامت و شهروندی ترکیه تعداد ایرانیانی که شهروندی این کشور را با خرید ملک و یا سرمایه‌گذاری گرفتند افزایش پیدا کرده است. در سال گذشته شش میلیارد دلار املاک از طرف خارجی‌ها در ترکیه خریداری شده است.
هجوم ایرانیان برای خرید ملک در ترکیه!
خبرگزاری آناتولی روز پنجشنبه ۱۳ دی (۳ فوریه) در گزارش ویژه‌ای درباره اخذ اقامت ایرانیان در ترکیه نوشت: «بسیاری از ایرانیان پس از تغییر قانون اخذ اقامت و شهروندی ترکیه، تصمیم به خرید ملک و سرمایه‌گذاری در این کشور و برای اخذ تابعیت گرفته‌اند.» آناتولی با تعدادی از ایرانیان که در ترکیه ملک خریدند و سرمایه‌گذاری کردند هم گفت‌وگو کرده است. علاقمندی ایرانیان برای خرید املاک و سرمایه‌گذاری به ویژه پس از تغییر قانون اخذ شهروندی از طرف دولت ترکیه در سال ۲۰۱۷ بیشتر شده است. 

فاتح چایاباتماز، مدیر شرکت "وی.آی.پی ترکیش پاس"، (vip turkish pas) در تهران  به دویچه وله فارسی گفت که ایرانیان پس از آسان شدن اخذ شهروندی ترکیه تصمیم گرفتند در ترکیه ملک بخرند و شهروندی این کشور را بگیرند. فاتح چایاباتماز همچنین گفت که حدود یک میلیون ایرانی در ترکیه کار و زندگی می‌کنند.
او تاکید کرد که ترکیه نسبت به آمریکا، آلمان و دیگر کشورهای اروپائی اخذ ویزا را بسیار آسان کرده است. او افزود: «با گرفتن یک شماره مالیاتی از اداره مالیات ترکیه می‌توان شرکت باز کرد، کار کرد و ازهمه حقوق و مزایای شهروندان ترکیه برخوردار شد.» به گفته مدیر شرکت "وی.آی.پی ترکیش پاس" قوانین اخذ شهروندی در ترکیه تازگی تغییر کرده است. قبلا مقدار سرمایه گذاری و خرید املاک یک میلیون دلار بوده است. چایاباتماز همچنین تاکید کرد که خارجی‌ها پس از اخذ پاسپورت ترکیه، مجبور به ترک تابعیت اول خود نیستند.

قوانینی که باعث هجوم ایرانیان به ترکیه شد
ترکیه در سال ۲۰۱۷ قوانین مربوط به اخذ شهروندی را آسان کرد. شهروندان کشورهای خارجی می‌توانند با سرمایه‌گذاری در بانک‌های ترکیه به صورت اوراق بهادار به ارزش ۵۰۰ هزار دلار یا با تاسیس کارگاه و استخدام ۵۰ شهروند ترک می‌توانند گذرنامه دائمی ترکیه را دریافت کنند. مدیر شرکت "وی.آی.پی ترکیش پاس" گفت که با خرید ملک یا زمین به ارزش ۲۵۰ هزار دلار می‌توان در ظرف ۴۵ روز پاسپورت و حق اقامت ترکیه را گرفت. او تاکید کرد که با پاسپورت ترکیه می‌توان بدون ویزا به ۱۱۳ کشور مسافرت کرد. فیض‌الله یتگین، رئیس انجمن سرمایه گذاری غیرمنقول ترکیه می‌گوید سال ۲۰۱۸ به میزان ۶ میلیارد دلار ملک توسط خارجی‌ها در ترکیه خریداری شده است. سازمان آمار ترکیه هم در ماه اکتبر ۲۰۱۸ گزارش داد که خرید ملک توسط اتباع خارجی در کشور ۱۵۰ درصد رشد داشته و به پنج هزار و ۶۱۵ واحد رسیده است. طبق همین گزارش ایرانیان ۵۳۸ واحد مسکونی در ترکیه فقط در ماه سپتامبر ۲۰۱۸ خریداری کردند.

هشت هزار ایرانی در ازمیر خانه خریدند
با بدتر شدن وضع اقتصادی ایران و گسترش حس عدم اطمینان به آینده، بر شمار ایرانیانی که تلاش می‌کنند سرمایه خود را از ایران خارج کنند افزوده می‌شود. مقصد بیشتر این سرمایه‌ها ترکیه است. این کشور موفق شده با تغییر شرایط اخذ ویزا، ایرانیان زیادی را جذب بازار خود کند. مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران اخیرا آمار خرید ملک از سوی ایرانیان را اعلام کرد. او گفت که تنها در سال جاری هشت هزار واحد مسکونی از طرف ایرانیان در ازمیر ترکیه خریداری شده است. او همچنین تاکید کرد که خرید ملک در گرجستان نیز تا همین اواخر روی بورس بوده است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران ضمن هشدار درباره خرید ملک در گرجستان گفت که پس از اینکه تعداد قابل توجهی ملک به ایرانی‌ها فروخته شده اعلام کردند که خرید ملک معیار اعطای اقامت نیست. اما سود کلانی نصیب دلالان شد و ایرانی‌های مالباخته امروز با مشکل برگرداندن پول‌های سرگردان خود مواجه هستند.