به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۱۵ ساعت ۱۴:۴۴
کد مطلب : ۱۶۸۸۷۰

برابراسپانسر ایستادیم،حتی به قیمت توقف برنامه!

گروه فرهنگ و هنر: یک تهیه‌کننده تلویزیونی معتقد است که برخی از برنامه‌های فرهنگی و هنری امکان و ظرفیت مشارکت با اسپانسر را ندارند و در عین حال برخی از برنامه‌ها این ظرفیت را دارند. بنابراین باید متناسب با محتوای برنامه‌ها با اسپانسرها مشارکت کرد.
برابراسپانسر ایستادیم،حتی به قیمت توقف برنامه!
امیر قمیشی، تهیه‌کننده برنامه «قند پهلو» و «شبخند درباره افزایش برنامه‌های اسپانسری تلویزیون، اظهار کرد: به طور کلی با حضور بخش خصوصی، صنعتی و تجاری در تولید برنامه‌های تلویزیونی مخالف نیستم. در خیلی مواقع این بخش‌ها علاوه بر اینکه می‌توانند حامی مالی یک برنامه تلویزیونی باشند، می‌توانند در به سرانجام رسیدن ماموریت‌های آن برنامه نیز کمک کنند؛ اما این موضوع بستگی به این دارد که کجا و چگونه؟ این دو پرسش در حضور اسپانسرها بسیار حائز اهمیت است.او ادامه داد: به عنوان مثال زمانی که تهیه‌کنندگی برنامه «چشم شب روشن» با اجرای آقای صالح‌علاء را در شبکه چهار بر عهده داشتم، با وجود اینکه درخواست‌های بسیاری برای مشارکت مالی وجود داشت، به دلیل محتوای فرهنگی برنامه، اصلا این موضوع امکان‌پذیر نبود. به همین دلیل هم ما در برابر حضور اسپانسر در برنامه محکم ایستادیم؛ حتی به قیمت اینکه در نهایت برنامه «چشم شب روشن» به دلیل مشکلات مالی متوقف شد.

تهیه‌کننده برنامه‌های «چشم شب روشن» و «شب تئاتر» در پاسخ به این پرسش که آیا اسپانسرها به برنامه‌ها آسیب وارد می‌کنند، خاطرنشان کرد: اما در عین حال برنامه‌های «قند پهلو» و «شبخند» به دلیل ساختار و محتوایی که دارند می‌توانند با بخش خصوصی، تجاری و حامی‌های مالی تعامل داشته باشند. حتی در بسیاری از مواقع این اسپانسرها می‌توانند در طنز مکتوب هم به برنامه کمک کنند؛ به عنوان مثال در فصل سوم یا چهارم برنامه «قند پهلو» اپراتور همراه اول، اسپانسر برنامه بود. این اپراتور علاوه بر اینکه در تولید برنامه کمک کرد، در تبلیغات نیز موثر بود. در واقع می‌توان گفت در این شیوه تعاملی نه تولیدکنندگان و نه مخاطب از حضور اسپانسر آسیبی ندیدند.او با بیان اینکه «نحوه تعامل با اسپاسنر بسیار مهم است»، یادآور شد: این نحوه تعامل باید کاملا زیرکانه و هنرمندانه باشد که اگر اینگونه نباشد، برنامه، مخاطب و اسپانسر از این مشارکت آسیب خواهند دید.

قمیشی همچنین درباره افزایش انتقادات مردمی به برنامه‌های اسپانسردار تلویزیون، اظهار کرد: بخشی به موجی برمی‌گردد که رسانه‌های ایجاد کرده‌اند و مردم هم از آنجایی که در اغلب موارد در تمام دنیا پیرو رسانه‌ها هستند، به این موضوع انتقاد کردند و بخش دیگر هم مربوط انتقاداتی است که واقعا وارد و درست هستند. البته من از موضع‌ای این حرف‌ها را می‌زنم که در حال حاضر هیچ کدام از برنامه‌هایم اسپانسر ندارند.این تهیه‌کننده در پاسخ به این پرسش که با توجه به وضع مالی تلویزیون آیا برنامه‌ای برای جذب اسپانسر دارد نیز بیان کرد: من بازریاب خوبی نیستم و به همین خاطر هم خودم شخصا دنبال اسپانسر نمی‌روم. اما تا آنجا که اطلاع دارم بخش مالی و بازرگانی هر دو شبکه‌ برای برنامه‌های «قند پهلو» و «شبخند» در حال تلاش برای جذب اسپانسر هستند و ظاهرا هم موفق بوده‌اند. تصمیم ما هم این است که با این اسپانسرها تعامل کنیم؛ چراکه اگر تعامل ما با اسپانسر درست باشد، به نفع برنامه تمام می‌شود. اما در برنامه «شب تئاتر» که هم‌اکنون تهیه‌کنندگی آن را در شبکه چهار بر عهده دارم نه خودم و نه شبکه برای حضور اسپانسر موافقت نمی‌کنیم.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: اسپانسر تلویزیون