به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۴ ساعت ۰۱:۲۴
کد مطلب : ۱۶۸۹۴

روز جهانی قلب؛ فشار خونتان را جدی بگیرید

گروه جامعه: یک کارشناس تغذیه به مناسبت ۷ مهرماه روز جهانی قلب با اشاره به عوامل مستعد کننده بیماری‌های قلبی و عروقی گفت: فشارخون بالا، باعث نارسایی و فرسودگی قلب می‌شود.
مهدیه سادات حاجی میرزاده با اشاره به اینکه مصرف سیگار از جمله عوامل مستعد کننده بروز بیماری‌های قلب و عروقی است، اظهار داشت: افراد سیگاری بیشتر از افراد غیرسیگاری در معرض ابتلا به بیماری‌های عروقی و قلبی است. عواملی در ابتلا به بیماری‌های قلبی دخیل‌اند که می‌توان با کنترل آنها به طریق طبیعی یا دارویی، خطر ابتلا را کاهش داد.

وی با بیان اینکه سیگار یکی از عوامل اصلی مرگ بر اثر ایست ناگهانی قلب است، افزود: این مقدار در سیگاری‌ها دو برابر افراد غیرسیگاری است. استعمال دخانیات با مشارکت با سایر عوامل، موجب تشدید تاثیرات این عوامل هم می‌شوند. استنشاق دود سیگار از محیط حتی خطر ابتلا را در افراد غیرسیگاری بالا می‌برد.

این کارشناس تغذیه عنوان کرد: هنگامی که کلسترول خون افزایش می‌یابد، میزان خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هم افزوده می‌شود. زمانی که کلسترول بالای خون با عوامل دیگر مانند مصرف سیگار و فشارخون در فردی وجود داشته باشد، احتمال خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی افزایش می‌یابد. حاجی میرزاده با بیان این مطلب که فشارخون بالا کار قلب را زیاد می‌کند و سبب فرسوده شدن و نارسایی عمل و کارکرد قلب می‌شود، گفت: این عامل موجب بالا رفتن خطر سکته و یا نارسایی قلبی و نارسایی کلیوی می‌شود. این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: افزوده شدن عامل فشارخون بالا به عواملی مانند چاقی، مصرف سیگار، دیابت و کلسترول بالای خون موجب می‌شود که احتمال بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی چند بار بیشتر شود.