به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ساعت ۱۷:۲۹
کد مطلب : ۱۶۸۹۸

روحانی چه گفت؟ احمدی‌نژاد چه می‌گفت؟

گروه سياسي: در ادبیات هر رئیس‌جمهور، نشانه‌هایی از جهت‌گیری‌های اساسی او و سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی در دوران او به چشم می‌خورد.
روحانی چه گفت؟ احمدی‌نژاد چه می‌گفت؟
محمود احمدی‌نژاد مدت کوتاهی پس از آن که در سال ۱۳۸۴ به ریاست‌جمهوری رسید برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفت؛ سفری که در همه سال‌های بعدی ریاست‌جمهوری او تکرار شد. احمدی‌نژاد در سخنرانی اول خود به تندی از آمریکا و ساختار سازمان ملل انتقاد کرد. مساله هسته‌ای ایران یکی از عمده‌ترین محورهای سخنرانی احمدی‌نژاد بود، به ترتیبی که واژه "هسته‌ای" بیش از هر واژه دیگری در سخنرانی او به کار رفت. (بدون احتساب حروف اضافه، افعال و کلماتی از این دست). "ان‌پی‌تی"، "سوخت" و "آژانس" هم کلمات پرکاربرد هم‌ردیف با "هسته‌ای" بودند.

پس از واژه هسته‌ای کلمات "عدالت"، "صلح"، "جمهوری" و "اسلامی" در کنار ایران، دیگر کلمات پرکاربرد این سخنرانی  احمدی‌نژاد بودند. او همچنین بارها به "مردم"، "ملت‌ها"، "بشر"، "جامعه جهانی"، "اعتماد" و "آرامش" ارجاع داد. دگرگونی جهت‌گیری‌های احمدی‌نژاد در هشت سال ریاست‌جمهوری‌اش به ترتیبی بود که در آخرین سخنرانی او خبر چندانی از پرکاربردترین واژه سخنرانی اول او (هسته‌ای) نبود. او در آخرین سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل، که لحنی موعود گرایانه داشت، از "جهان" و "جهانی" بیش از هر واژه دیگری استفاده کرد، از "مردم"، "انسان‌‌ها" و "انسانی" گفت و مژده "بهار" داد.

حسن روحانی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل بیش از هر چیزی از "ایران" گفت. "خشونت"، "جهان"، "مردم"، "صلح"، "منطقه"، "افراط" و "امید" کلمات بعدی پرکاربرد او بودند. کلماتی که گویای محور اصلی سخنرانی روحانی بودند: ارائه تصویری از بحران‌های خشونت‌بار جهان و به ویژه منطقه خاورمیانه و در عین حال امیدواری به این که اراده مشترک جهانی برای حل این مشکلات شکل بگیرد. روحانی همچنین از "اعتدال"، شعار دولتش، گفت و تحریم‌های وضع‌شده علیه ایران را به انتقاد گرفت. "هسته‌ای" هم به کلمات پرکاربرد رئیس‌جمهور ایران بازگشته است.

۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ۱۷:۵۱
از روحاني انتظاري بيش از اين بود كه يك سري حرفهاي قلمبه كه فهميدنش براي ما ايراني ها هم سخت بود بزند و در آخر هم سخنهاي آرمانگرايانه بيان كند در ضمن سوريه و لبنان هم ربطي به ما ندارد / بهتر بود متني خلاصه و اصل كلام را به خاطر مي سپرد كه مجبور هم نباشد از رو بخواند . اين هم از انتخاب سيف توسط ايشان براي بانك مركزي كه همانند فحشي بود براي ملت ايران / با تشكر از سايت خوب بهار (134510)
امیر اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ۲۰:۰۴
تو که هنوز حالیت نمیشه بحث سوریه و فلسطین مسائل منطقه ایه و به کل کشورهای منطقه ربط داره، پس بهتره بشینی سر جات و با نظرات مضحکت بذر ناامیدی نپاشی!!!!!!!!!!

طرف دو ماه نیست رئیس جمهور شده، ملت انتظار دارن تمام افتضاح های هشت ساله رئیس دولت سابق حل و فصل بشه!!!!!

ملته داریم؟؟؟؟؟ (134629)
۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ۲۰:۰۸
عملکرد روحانی در این یک ماه بسیار فراتر از انتظارات بود. همین که مجوز مذاکره و اختیار تام گرفته و کشور رو یکپارچه کرده برای مذاکره، تا یک ماه قبل از انتخابات حتی در رویاهای من هم نمیگنجید!!!!!!! (134630)
نوید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ۱۸:۰۲
کلا از احمدی خوشم نمیاد ولی اینکه تو سازمان ملل حق هسته ای ایران حرف زده کار بدی کرده! فلسطین و سوریه زیاد به ما ربطی نداره اما انژی هسته ای حق ماست
شماها که شعار آزادی تون گوش ما رو کر کرده بگید یک کشور حق ندارد فعالیت هسته ای داشته باشه و امریکا که بمب هسته ای داره و در هیروشیما هم ازش استفاده کرده حق داره فعالیت هسته ای ایران رو محکوم کنه !!
تازه خوب ایران زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کار می کنه (134518)
بی نان و نشان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ۱۸:۰۷
سلام
البته یک نکته را یاداوری کنم
اقای احمدی نژاد دو مطلب مهم هم گفت: 1: اگر به اسرائیل ظلم شده و در کشور المان هولوکاست روی داده چرا مسلمانان فلسطین باید تاوان بدهند؟
2: اگر جریان هولوکاست واقعت دارد چرا اجازه تحقیق و بررسی در مورد ان نمی دهید و افرادی که تحقیق کردند را به زندان می برید؟
هر چند برای عده ای این مطالب خوش نمی اید (134524)
(امین)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ۱۸:۳۰
رؤسای جمهور در ایران همیشه به دنبال یک حرفی هستند که جهانی باشد.
خیلی دوست دارند بگویند ما هم در جهان کسی هستیم و حرفی داریم.
خیلی جالب است که این کلمات و کلیدواژه ها به اتفاقات درونی ایران خیلی مربوط می شود و در واقع همان مشکلاتی است که ایران به آن دچار است و رؤسای جمهور آن را با فرافکنی و تعمیم به جهان نسبت می دهند و خواهان برطرف شدن آن هستند.
در دوران آقای خاتمی بحث گفتگوی تمدنها بود،حال آن که خود ایران و سیاسیون ایرانی با هم درگیر بودند و نمی توانستند گفتگوی خوب داشته باشند اما ایران خواهان بسط گفتگو در جهان بود.
در دوران احمدی نژاد از عدالت و مهرورزی گفته شد،حال آن که کشور دچار بی عدالتی و بعضاً اعمال خشونت بار و اقتدارگرایانه بود.
در دوران فعلی(آقای روحانی)هم از اعتدال و لزوم نداشتن افراط گرایی در جهان سخن گفته می شود،حال آنکه ایران 8 سال و حتی تاکنون،با افراطی گرایی و عدم اعتدال در داخل کشور روبه رو بوده است. (134546)
امیر اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ۲۰:۲۱
اشکالی نداره همزمان این مسائل تو ایران و جهان مطرح بشه. مهم اینه که دچار توهم نباشیم و خیال نکنیم تو ایران این مسائل حل شده یا زیاد مهم نیست و فقط بچسبیم به مسائل جهانی.

مثل محمود نباشیم که خیال میکرد رسالت اصلیش مدیریت جهانیه و ایران یا مشکلی نداره یا این که مسئله فرعی محسوب میشه!! هیچوقت یادم نمیره روزی که محمود گفت کشورهای دنیا برای پیوستن به مدیریت جهانی ایران زنبیل گذاشتن!!!!!!!!!!!! و با لحن چندش آوری ادامه داد: این مشکلات کوچیک (!!!) داخلی رو باید سریعتر حل کیم و به دنیا بپردازیم!!!!

خاتمی اگه گفت گفتگوی تمدنها، اول واسه داخل مطرح کرد (همون توسعه سیاسی و جامعه مدنی و زنده باد مخالف من) و پیگیری میکرد. در کنارش واسه دنیا هم مطح کرد. اعتدال روحانی هم همینطوره و اساسا خاستگاهش افراط گری های داخلی تو این چند سال بوده. (134644)
۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ۲۲:۰۶
ایول ساغول
ضمنا ملاک خوبیو بدی حضور هیئت ایرانی تو سازمان ملل از تعریف و تمجید صداوسیما و کیهانو خطبه های جمعه معلوم میشه...
روحانی خودش نبود یجوری رفتار کرد که بذارن برگرده ایران!!! (134695)
اکبر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ۱۸:۳۱
خوب بود (134547)
۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ۱۸:۳۲
مارو باش سرگم چه چیزهایی کردند این سیاستمداران (134548)
۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ۱۸:۳۸
متاسفانه صورت مسئله داره پاک میشه !
اصلا مهم نیست احمدی‌نژاد چی میگفت !
تموم شد رفت پی کارش (134556)
۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ۱۹:۱۲
اگه دروغ نمیگی فایل سخنرانی احمدی نزاد را بگذارید تا خواننده هاتون خودشون قضاوت کنند (134589)
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ۱۹:۲۶
اینو یادتون رفت :
اسراییل باید از رو نقشه حذف بشه .
این عین صحبت احمدی نژاد در سازمان ملل بود. میدونید یعنی چی؟ میدونید بخاطر همین یکلام حرف نسنجیده امریکا چه نفعی برد؟
میدونید چقدر سلاح به کشور های منطقه فروخت؟
میدونید موج اسلام هراسی و ایران هراسی از همون موقع شروع شد؟
میدونید چقدر مسلمون بیگناه کشته شد؟
میدونید...................................؟
یه حرف نسنجیده (شایدم از پیش تعیین شده) چه تبعاتی بدنبال داره؟ (134600)
وحیدرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ۱۹:۴۹
انصاف و اخلاق حکم میکنه که منبع خبر را بگید.این چیزی بود که تو سایت بی بی سی بود. کارتون جالب نیست (134624)
احمدی
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ۲۰:۳۹
متاسفانه ما اسیر محافظه کاری هستیم.آقای روحانی میتونستن بالحن صریحتری صحبت کنند. (134652)
۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ۲۰:۵۹
دلار گران شد و مسول بانک مرکزی عملش است اعدامش کنید (134659)
قاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ۲۱:۰۴
دیگه وقتی می خوام متنی درمورد دولت تدبیر و امید بخونم یه شیشه آبلیمو هم احتیاطاً کنار دستم می ذارم. (134664)
محمد جواد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۳ ۲۲:۲۸
دوستان همه چیز یواش یواش...
انتظارات از آقای روحانی خیلی بالاست چه از جانب داخل چه خارج به نظرم ایشون صحبت متعادلی داشت ... نمیشه با یک سخنرانی همه چیز رو درست کرد...!
اینو از یاد نبریم که اوضاع برای ایران بحرانیه ، این سخنان روی لبه تیغ زده شد ، کمی صبور باشیم... (134715)