کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

متن روحاني براي رضايت تندروها تنظيم شده بود؟

آيا روحانی، حاميانش را سرخورده و ناامید كرد؟

4 مهر 1392 ساعت 8:09

گروه سياسي: واكنش‌ها به سخنراني و حضور حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل و محتوای سخنرانی او، ادامه دارد و برخي تحليل‌گران معتقدند كه سخنراني رييس‌جمهور جديد ايران نه تنها انتظارات رای دهندگان به وی را برآورده نکرد بلكه باعث سرخوردگی شدید و ناامیدی آنان شد.


دکتر مسعود پزشکیان، نماینده اصلاح‌طلب تبریز در مجلس در ارزیابی از سخنان رییس جمهور کشورمان و رییس جمهور آمریکا در سازمان ملل گفت: باید طرفین قاعده بازی را رعایت کنند و از قاعده بین‌المللی تبعیت کنند. وزیر دولت اصلاحات در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: فکر می‌کنم آقای روحانی می‌توانست دیپلماتیک‌تر صحبت کند. وی با اشاره به اینکه باید بر روی نقاط مشترک و مورد تفاهم تمرکز کرد گفت: در عین حال باید تلاش کنیم بر روی نقاط مشترک تمرکز کنیم، باید توجه داشته باشیم که نقاط اختلاف در همه سلایق وجود دارد لذا باید تلاش‌مان در این راستا باشد در مواردی که اشتراکات داریم سعی در تمرکز و اصلاح داشته باشیم.

درهمين رابطه، رادیو آلمان در گزارشی نوشت: تا پیش از آغاز اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، آنچه ذهن بسیاری از ایرانیان را مشغول کرده بود و با علاقه آن را دنبال می‌کردند، احتمال ملاقات روسای جمهور آمریکا و ایران در حاشیه مجمع عمومی و شکستن تابوی ملاقات مسئولان عالی‌رتبه‌ی ایران و آمریکا بود. اما چنین اتفاقی نیافتاد. گزارش‌ها حاکی از آن است که مقام‌های کاخ سفید به هیئت ایرانی پیشنهاد کرده بودند که آماده برگزاری دیدار میان اوباما و روحانی هستند اما هئیت ایرانی گفته است: این اقدام بسیار پیچیده است.

روحانی و همراهانش در ضیافت ناهار بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد که در نخستین روز آغاز اجلاس مجمع عمومی برگزار شد شرکت نکردند. علت این کار سرو مشروبات الکلی در این ضیافت بود. به این ترتیب امکان ملاقات و احوال‌پرسی که ممکن بود در این مهمانی بین روحانی و اوباما دست دهد، از بین رفت. به این ترتیب نخستین انتظار بسیاری از ایرانی‌هایی که می‌‌توان گفت به‌طور عمده در شمار رای‌دهندگان او بودند برآورده نشد.

وبسیات خبری "جماران" که عموما دیدگاه‌های اصلاح‌طلبان را پوشش می‌دهد، چند ساعت پیش از حضور روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل نوشت: «تابوی ۳۴ ساله ملاقات مسئولان عالی رتبه ایران و آمریکا شکسته خواهد شد یا خیر؟ این سوالی است که از فروشندگان ارز و طلای خیابان استانبول گرفته تا مردمی که درد معیشت دارند و روشنفکران و فعالان سیاسی که به اوباما نامه می‌نویسند، همگی در ذهن دارند و بی‌صبرانه پیگیر اخبار نیویورک هستند.»

بسیاری از ایرانیان و کسانی که در انتخابات خرداد ۱۳۹۲ به روحانی رای داده بودند، انتظار داشتند که دیدار وی یا اوباما حتما صورت گیرد. خود روحانی با اظهاراتش، به ویژه در مصاحبه‌اش با شبکه ان‌بی‌سی آمریکا، بیش از هر کس دیگری در به وجود آمدن این انتظار نقش داشت. خودداری روحانی از ملاقات با اوباما اگر بر اساس ملاحظات داخلی و نگرانی او از واکنش منفی حاکمیت بوده باشد، تاثیری منفی در مناسبات او با اصول‌گرایانی خواهد گذاشت که بخش‌های مهمی از قدرت و حاکمیت در دست دارند.

عدم دیدار روحانی با اوباما بر قضاوت ایرانیان درباره محتوای سخنرانی روحانی نیز تاثیر داشت. شمار قابل توجهی از ایرانیان عضو شبکه‌ی اجتماعی، محتوای سخنرانی روحانی در مجمع عمومی را بسیار پایین‌تر از حد انتظار خود دانستند. برخی نوشته بودند مخاطب سخنرانی او گروه‌های تندرو بودند تا او در بازگشت به ایران با اعتراض مواجه نشود. کسانی دیگر نوشته بودند که سخنرانی روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل هرچند همانند سخنرانی احمدی‌نژاد نبود، اما از چارچوب گفتمان و ادبیات رایج جمهوری اسلامی که اساس آن ضدیت با غرب و "طلبکاری" از دیگران و نسبت دادن مشکلات داخلی به خارجی‌ها و "دشمن" موهوم است، فراتر نرفت.


کد مطلب: 16911

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/16911/آيا-روحانی-حاميانش-سرخورده-ناامید-كرد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir