به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۱۸ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۱۶۹۱۳۵
مکان های دیدنی مهم در ایران

بهترین شهرهای ایران برای سفر

گروه جامعه: سفر کردن و مشاهده جاذبه های دیدنی هر کشور یا شهری برای علاقمندان می تواند بسیار جذاب باشد. کشورمان ایران دارای هزاران جاذبه گردشگری است که شاید نمونه خارجی آن کم پیدا شود. بهترین شهرهای ایران برای سفر را می توان تهران، کیش، قشم، مشهد، شیراز، اصفهان، کاشان و بسیاری شهر کوچک و بزرگ دیگر باشد.
بهترین شهرهای ایران برای سفر
اولین شهری که به آن خواهیم پرداخت تهران است. قصد داریم جاهای دیدنی تهران را در این مطلب به آن بپردازیم.

برج میلاد تهران
برج میلاد تهران در قسمت شمال غربی تهران قرار دارد. این برج 435 متری ششمین برج بلند جهان محسوب می شود. بدنه برج فقط آسانسور و تاسیسات بوده و قابل استفاده نیست. گنبد بالای برج دارای رستوران گردان، گالری هنری و محیط باز جهت مشاهده تهران است.

پارک ژوراسیک تهران
پارک ژوراسیک تهران تنها پارک در ایران است که موقعیت آشنایی با این موجود غول پیکر را برایتان فراهم می کند که البته از دیدن آن نیز لذت خواهید برد. این دایناسورها متحرک بوده و تولید صدا می کنند. تخم بزرگ دایناسوری نیز در پارک ژوراسیک تهران موجود است که برای کودکان جذاب است.
شهر بعدی اصفهان است که مهد توریست پذیری ایران است. شهر اصفهان به میدان امام، عالی قاپو، مسجد امام و ... مشهور است.

میدان امام اصفهان
میدان امام را می توان معروفترین جاذبه گردشگری اصفهان دانست. این مکان تاریخی در یونسکو نیز بهثبت رسیده است. در کنار این میدان مسجد شیخ لطف الله قرار دارد که می توانید از آن بازدید نمایید. مرکز فروش سوغات اصفهان نیز همین میدان امام اصفهان می باشد. از آن بازدید کنید و از معماری تاریخی کشورمان لذت ببرید.
به شهر شماره سه سفر می کنیم و به جاهای دیدنی مشهد می پردازیم. البته که مشهد شهری زیارتی تفریحی است و بیشتر مسافران این شهر برای زیارت امام هشتم به آن سفر می کنند.

بارگاه امام رضا (ع)
حرم امام رضا (ع) در مشهد، بزرگترین مسجد جهان در ابعاد و نواحی اطراف می باشد. جمعیت مسلمان مشهد اکثریت شیعه می باشد. نقش امام رضا در هدایت عموم مردم در طول عمر خود و وضعیت برجسته آن امام به عنوان یک فرد مذهبی منجر به تحول حرم مقدس خود به عنوان یکی از مراکز مذهبی مسلمانان و به ویژه شیعیان است که پیشرفت های معماری زیادی در طول تاریخ داشته است. این مجموعه به خاطر اعتقادات شیعه و دولت های مختلف، مانند شیعه یا سنی، مورد احترام قرار گرفته است، که در طول دوره های مختلف از ترمیم، نگهداری و توسعه های جدید بهره مند شده است. بسیاری از گردشگران هر ساله از زیارتی مقدس دیدن می کنند و آن را بزرگترین و مهمترین اماکن مذهبی برای ایرانیان و سایر مسلمانان سراسر جهان می دانند.

این مجموعه معماری تاریخی همراه با اخلاق و آیین های منحصر به فرد و متمایز به عنوان میراث جدایی ناپذیر از مجموعه و فرهنگ پیچیده وسیع تر از آن شناخته می شود. در واقع، ارزشهای واقعی میراث نه تنها با معماری و سیستم ساختاری شگفت انگیز آن، بلکه با تمام آیین های مذهبی هم مرتبط هستند، که همگی موجب روح معنوی معنوی امام رضا شده اند.
گرد و غبار یکی از قدیمی ترین مراسم آستان قدس با پیروزی 500 ساله است که در صورت وقوع موارد خاص و با شرایط خاصی انجام می شود. همچنین بازی ناکره (ساز باد مخصوص) در حوادث و زمان های مختلف. از آیین های دیگر، جادوگر، واک، ارائه غذای رایگان و خدمات برای کمک به دیگران و بشر، انواع مختلف نقل قول و غیره می تواند ذکر شود.

در یک منظر کلی، عملکرد، ساختار، عناصر تزئینی، نما و سطوح ساختمان ها در کل نماد ایدئولوژی، متحد سازی مذهبی و تکامل پیچیده است. این حرم مقدس نه تنها یک حرم است، بلکه در مقیاس وسیعتر، یک موسسه و هویتی است که براساس ایدئولوژی مذهبی و اعتقادات شکل گرفته و توسعه یافته است. مجتمع مقدس شامل ده ها تن از ارزش های معماری با ارزش در اطراف حرم مقدس مرکزی است که همه با اهمیت سیاسی و اجتماعی هستند.
تشکیل مشهد، به عنوان یک شهر و توسعه آن، مستلزم ایجاد خدای مقدس است. بنابراین این مجموعه به مرکز مذهبی، سیاسی، اجتماعی و هنری مشهد تبدیل می شود. همچنین، به شدت بر وضعیت اقتصادی شهر تأثیر می گذارد. اولین ساختار ساخته شده در مجتمع، حرم مقدس است که در آن مقبره امام رضا واقع شده است. این میراث معماری با توجه به طول عمر طولانی آن، عناصر تزئینی با شکوه مانند کاشی، دکوراسیون آینه، گنبد طلایی، کارهای سنگی، کارهای گچ و غیره حاوی مقادیر قابل ملاحظه و غیرمترقبه است.
گنبد طلایی که به نام Qubba شناخته می شود، با توجه به ارتفاع و ساختار آن، از ویژگی های استثنایی برخوردار است. یک گنبد دو طرفه با مجارستان در زیر. فضای بین دو پوسته گنبد تقریبا 13.60 متر است و ارتفاع دیوارها 18.80 متر است. در مجموع، ارتفاع ساختار از سطح زمین تا بالای گنبد 31.20 متر است.

مسجد گوهرشاد، از دیگر معماری های مهم تاریخی در مجتمع، با توجه به هنرهای زیبا و کاشی های آن، به عنوان شاهکارهای معماری ایرانی از دوران تیمور در نظر گرفته شده است. این ساختار توسط معمار برجسته زمان تیمیمور، قوام الدین بن زین الدین شیرازی، با استفاده از آجر و گچ در سبک معماری اسلامی ساخته شده است. گنبد الهه ورتیکان، گنبد حاتم خانی، دان مدرسه دانشکده، مدرسه پریزاد و ساختمانهای برجسته مختلف مانند مینا، سقاق خانها، ناقله خونه ها و غیره و همچنین موزه ها و نسخه های خطی در مجموعه های آستان قدس از دیگر عناصر ارزشمند این مجموعه است.