کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هند فعالیت خود را در بندر چابهار آغاز کرد

تسنیم , 18 دی 1397 ساعت 12:51

گروه اقتصادی: دولت هند عملیات‌ بخشی از بندر شهید بهشتی چابهار را طبق قرارداد سه جانبه ای که در ۲۴ دسامبر ۲۰۱۸ امضا شد بر عهده گرفت.


این اولین بار است که هند بندری را در خارج از قلمرو خود اداره می کند .وزارت کشتیرانی هند در بیانیه ای اعلام کرد دولت هند عملیات‌های بخشی از بندر شهید بهشتی چابهار را طبق قرارداد سه جانبه ای که در 24 دسامبر 2018 امضا شد بر عهده گرفت .در این بیانیه آمده است:« واگذاری فیزیکی تجهیزات معامله کالاها در این پایانه و ساختمان اداری تا 29 دسامبر 2018 کامل شد» .فعالیت های اقتصادی در بنادر هندی منطقه آزاد چابهار با رسیدن یک کشتی آغاز شد. یک کشتی قبرسی با 72456 میلیون تن بار دانه ذرت به بندر چابهار رسید. کشتی ماچراس در ساعت 1:30 روز 30 دسامبر 2018 در این پایانه پهلو گرفت و هند اولین عملیات بارگیری خود را انجام داد .طبق این بیانیه، این اولین قدم از یک سفر طولانی است. هند با مشارکت در چابهار تاریخ ساز شده و حالا یک همکاری منطقه ای و تلاشی مشترک را برای حمایت از سرزمین بسته افغانستان هدایت می کند. این اولین بار است که هند یک بندر را در خارج از قلمرو خود اداره می کند .

هند در سال 2003 همکاری با ایران را در بندر چابهار آغاز کرد، ولی در نیمه دوم 2014 با امضای یک یادداشت تفاهم بین این دو کشور برای توسعه بندر چابهار در می 2015 ، انگیزه اصلی به وجود آمد .این یادداشت تفاهم تبدیل شد به یک قرارداد 10 ساله رسمی برای تجهیز و عملیاتی کردن بندر چابهار که در 23 می 2016 طی دیدار نخست وزیر نارندا مودی از تهران اجرایی شد .بندر چابهار در استان سیستان و بلوچستان به راحتی از طریق ساحل غربی هند قابل دسترسی است .فاز اول بندر چابهار در دسامبر 2017 توسط رئیس جمهور حسن روحانی افتتاح شد و یک مسیر استراتژیک را باز کرد که ایران هند و افغانستان را با گذر از پاکستان به هم متصل می‌کرد .بندر چابهار دروازه ایست به فرصتهای طلایی برای تجارت هند، ایران و افغانستان با کشورهای آسیای مرکزی. طبق قراردادی که قبلا بین ایران و هند امضا شده، هند باید دو لنگرگاه در فاز یک بندر چابهار را با سرمایه‌گذاری 85.21 میلیون دلار و هزینه جاری سالانه 22.95 میلیون دلار تجهیز و عملیاتی کند .


کد مطلب: 169145

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/169145/هند-فعالیت-خود-بندر-چابهار-آغاز

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir