به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۱۸ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب : ۱۶۹۱۵۳
بطحائی:

تغییر در نظام تعلیم و تربیت زمان‌بر است

گروه جامعه: وزیر آموزش‌وپرورش در دیدار جمعی از مدیران مدارس ابتدایی تهران تحول و تغییر را در نظام تعلیم و تربیت را زمان‌بر دانست.
تغییر در نظام تعلیم و تربیت زمان‌بر است
سید محمد بطحایی در دیدار جمعی از مدیران مدارس شهر و شهرستان‌های تهران که در سالن جلسات ساختمان شهید رجایی و با موضوع بررسی برنامه ویژه مدرسه ( طرح بوم) در دوره ابتدایی برگزار شد، اظهار کرد: همه ما می‌دانیم تحول در آموزش‌وپرورش  مختص کشور ما نیست لذا به دلیل پیچیدگی‌های نظام تعلیم و تربیت  تغییر و تحول در آموزش‌وپرورش درزمانی کوتاه امکان‌پذیر نیست و نیازمند گذشت زمان است.وی افزود: سال‌ها طول می‌کشد تا یک تحول در آموزش‌وپرورش  محقق شود و نباید انتظار داشت با یک بخشنامه تحولی صورت گیرد.وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: صلاحیت‌ها و شایستگی‌های معلمان و مدیران در سطح  کشور یکسان نیست، لذا نمی‌شود انتظار داشت اجرای طرح‌ها بدون چالش باشد.وی ادامه داد: ممکن است همه مدیران شایستگی پذیرفتن اختیارات کامل را نداشته باشند لذا باید ابتدا شایستگی‌ها آن‌ها  را ارتقا داد و سپس تفویض اختیار کرد.

بطحایی خاطرنشان کرد: برای اجرای هر طرحی ابتدا باید مجریان آن طرح را باور کنند، ازآنجاکه مجری اصلی اجرای  هر طرح و برنامه‌ای معلم است پس او باید بگوید چه طرحی را در چه زمانی اجرا کنیم، اما امروز برعکس شده و از ستاد برای مدارس برنامه ارائه می‌شود.به گزارش مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی وزارت آموزش‌وپرورش، وی اضافه کرد: در  برنامه‌های تلویزیون تعاملی، بستری فراهم خواهد شد تا مدیران بتوانند تجارب خود را در همه زمینه‌های مختلف ازجمله طرح "بوم" برای استفاده سایر مدارس بارگذاری کنند.عضو کابینه تدبیر و امید اظهار کرد: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، معاون آموزش ابتدایی و مرکز امور هماهنگی،  ارتباطات و حوزه وزارتی  برای معرفی طرح " بوم"  از طریق صداوسیما  به‌صورت هماهنگ اقدام  کنند.همه مدارس موظف باشند دوره‌ای برای آشنایی با "بوم " برنامه ویژه مدارس بگذرانند.

بررسی طرح" بوم" در دیدار جمعی از مدیران مدارس تهران
 مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران نیز در این دیدار اظهار کرد: اگر تدابیر لازمه برای اجرای دقیق این طرح اندیشیده نشود این طرح نیز مانند موارد مشابه ارائه‌شده در سال‌های اخیر، کارایی لازم را نخواهد داشت.عبدالرضا فولادوند تصریح کرد: اجرای طرح‌ها در مدارس نباید به‌گونه‌ای باشد که فرصت خلاقیت را از مدیران مدارس بگیرد .رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش  نیز در این نشست  گفت: اجرای برنامه ویژه مدرسه بیش از اینکه آموزشی باشد، احترام به اختیارات مدیر مدرسه است لذا نباید این فرصت ارزشمند را به آموزش سایر دروس  اختصاص داد.حیدر تورانی خاطرنشان کرد: باید پس از اجرای  طرح مذکور دریک دوره زمانی طرح را بررسی و معایب آن را برطرف کرد.وی ادامه داد: ضروری نیست مدیران مدارس برای اجرای برنامه ویژه مدارس منتظر  بخشنامه های حوزه ستادی باشند بلکه باید با خلاقیت  این طرح  را اجرایی کند.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش  نیز در این جلسه اظهار کرد: هرگونه تغییر و تحول باید از کف مدرسه آغاز شود ، هرچند خلاقیت‌های مدیران همواره در مدارس وجود داشته است اما این طرح شرایطی را فراهم می‌کند تا این خلاقیت‌ها دیده شود و مورداستفاده دیگران هم قرار گیرد.رضوان حکیم زاده تصریح کرد: در این طرح دانش‌آموز نیز باید بتواند نظرات خود را در خصوص چگونگی اجرای برنامه ویژه مدارس ارائه دهند.وی افزود : بر اساس گزارش‌هایی که از اجرای این طرح تهیه‌شده است مهم‌ترین چالش این طرح زمان اجرای آن است که باید موردتوجه قرار گیرد.در این جلسه تعدادی از مدیران در خصوص کم و کیف  طرح " بوم" و آموزش مهارت‌ها در ساعات درسی مدارس بحث و گفتگو کردند و مسائلی ازجمله؛ ضرورت اجرای این طرح و آموزش مهارت‌ها، ایجاد فضایی برای ارائه نظرات و انتقادات در خصوص طرح مذکور، عدم برگزاری جشنواره مرتبط با برنامه ویژه مدرسه، سازوکارهای اداری و قوانین موانعی بر سر اجرای این طرح، تقویت اعتمادبه‌نفس دانش آموزان با اجرای این طرح و کاهش حجم کتاب‌های درسی، موردبحث و بررسی قرار گرفت
مرجع : ایسنا