به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۱۸ ساعت ۱۷:۰۳
کد مطلب : ۱۶۹۱۸۶
شورای عالی اصلاح‌طلبان:

اصلاح‌طلبان دیگر برای انتخابات ائتلاف نمی‌کنند

گروه سیاسی: یک عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان که این شورا برای انتخابات سال ۹۸ به دنبال ائتلاف با حزب اعتدال و توسعه نیست.
محمد خونچمن، به اظهارات امروز واعظی مبنی بر تاکید دوباره بر عدم ائتلاف با اصلاح‌طلبان تندرو واکنش نشان داد و گفت: بحث ائتلاف با حزب اعتدال توسعه برای انتخابات سال ۹۸ اصلا در دستور کار شورای عالی اصلاح‌طلبان نیست. این عضو شورای اصلاح طلبان افزود: آقای واعظی و حزب اعتدال و توسعه به تنهایی هیچ تاثیری در سرنوشت سیاسی و انتخابات‌های کشور ندارند بنابراین اصلاح‌طلبان اصلا آن‌ها را به حساب هم نمی‌آورند. خونچمن خاطرنشان کرد: حزب اعتدال و توسعه در کشور عِدّه و عُدّه‌ای ندارند که جریان سیاسی‌ای به دنبال ائتلاف با آنان باشد. محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور گفته بود که با اصلاح‌طلبان تندرو روابط خوبی نداریم و با آن‌ها ائتلاف نمی‌کنیم.

روزنامه آرمان امروز هم امروز در مطلبی تبعات اظهارات واعظی را متوجه حسن روحانی دانست و در گزارش خود خطاب به رئیس دولت نوشت: «آقای رئیس جمهور! شراکت با اصلاح‌طلبان پیشکش، اطرافیان را دریابید.» این روزنامه می‌نویسد بسیاری از فعالان سیاسی بارها به رئیس جمهور بابت حلقه بسته اولیه خود که همه چیز را مصادره به مطلوب نموده هشدار داده‌اند. نفراتی که شاید اگر هرکدام قرار بود برای روحانی رای جمع کنند 24 میلیون که هیچ، 2 میلیون نیز نمی‌توانستند رای‌آوری داشته باشند.... دولت روحانی صرفا رای اصلاح‌طلبان و سرمایه اجتماعی آنها را می‌خواست و پس از انتخابات، اصلاح‌‌طلبان از طرفی باید جور بی‌وفایی‌های رئیس‌جمهور و اطرافیانش را بکشند و از سوی دیگر پاسخگوی مردمی باشند که به تضمین آنها به روحانی رای دادند.

روزنامه آفتاب یزد نیز در گزارشی جامع با عنوان «دمیدن بر آتش اختلافات» می‌نویسد: از قرار معلوم اظهارنظرهای واعظی نه تنها گامی مثبت به سمت حل اختلافات دولت و اصلاح طلبان در چنین برهه‌ای به شمار نمی آید بلکه باید آن را دمیدن بر آتش اختلافات به منظور جدایی انداختن بیشتر رئیس جمهور از اصلاح طلبان تعبیر کرد. این روزنامه در ادامه با جمع آوری نظرات فعالان سیاسی اصلاح طلب به انعکاس نظرات آنها در این مورد پرداخته. از جمله حمید قزوینی که می گوید: دولت روحانی زمانی که شکل گرفت بیشتر از آنکه به دنبال هماهنگی با یک جریان خاص باشد به دنبال هماهنگی با اشخاص بود. او تلاش داشت که صرفا با چند شخص اصلاح طلب گفتمان برقرار کند تا دیگر با جریان کلی اصلاح‌طلب تعامل نداشته باشد و همین امر نیز امروز کار دست دولت داده است.

روزنامه شرق هم سعی کرد به این قسمت از اظهارات واعظی درباره عدم تشکیل «کمیته تعامل» واکنش نشان دهد، در این رابطه شرق می نویسد: سه ماه از دیدار اصلاح‌طلبان با رئیس‌جمهوری و توافق آنها برای تشکیل «کمیته تعامل» گذشته اما رئیس دفتر روحانی گفته که نمی‌داند چرا این کمیته تشکیل نشده است. محمود واعظی روز گذشته به ایسنا گفت: «ما از تشکیل این کمیته استقبال می‌کنیم؛ ولی نمی‌دانم چرا هنوز این کمیته تشکیل نشده است. به‌هرحال همه چیز دو طرف دارد؛ یک طرف همان‌ها (اصلاح‌طلبان) و یک طرف هم ما هستیم. همان زمان با من صحبت کردند و من گفتم که این کمیته مشترک می‌تواند مثبت باشد، الان هم همین عقیده را دارم». شرق ادامه داد: از‌جمله انتقادات همیشگی اصلاح‌طلبان و حامیان آنها به دولت، فاصله‌ای است که میان آنها رخ داده و راه‌اندازی چنین کمیته‌ای می توانست کمکی باشد که تعاملات بیشتر شود و اختلافات کمتر. اتفاقا یکی از افرادی که چند باری در تقابل با اصلاح‌طلبان سخن گفته و واکنش آنها را برانگیخته، محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری، بوده است.