به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۱۸ ساعت ۱۹:۰۱
کد مطلب : ۱۶۹۲۰۸
نماینده مجلس:

سال ۹۸ فروش نفت کمتر می‌شود

گروه اقتصادی: با توجه به‌شدت تحریم‌ها در بودجه امسال دولت رقم میزان فروش نفت با کاهش بسیاری همراه شده است، به‌طوری‌که دولت امسال به‌جای فروش دو میلیون 700 هزار بشکه نفت در روز رقم 1.5 میلیون بشکه را در نظر گرفته است، اما همین میزان رقم در نظر گرفته‌شده برای فروش نفت، تبدیل به چالشی بین سیاست‌مداران شده است.
سال ۹۸ فروش نفت کمتر می‌شود
بسیاری بر این اعتقاد هستند که اعداد در نظر گرفته‌شده به‌هیچ‌عنوان واقعی نیست و دولت نمی‌تواند این میزان نفت را به فروش برساند، دلایل مختلفی را نیز برای این ادعای خود مطرح کرده‌اند. حتی برخی بر این اعتقاد هستند که ارز در نظر گرفته‌شده برای فروش نفت نیز غیرواقعی است.برخی از این افراد بر این اعتقاد هستند که کشورهای آمریکا و هم‌پیمانان آن‌ها تمام تلاش خود را در سال آینده به کار خواهند گرفت تا میزان فروش ما را به صفر برسانند، آن‌ها حتی کشورهای جایگزین برای نفت ایران را نیز انتخاب کرده‌اند و قصد دارند هر طور که شده مانع از فروش نفت ایران شوند.هدایت الله خادمی در خصوص این موضوع اظهار داشت: میزان صادرات نفت ما به کشورهای خارجی بستگی به میزان فشاری دارد که از سوی آمریکا و متحدانش به خریداران سنتی ما می‌شود و البته بازی که عربستان این وسط خواهد کرد.وی گفت:هرچقدر این فشارها بیشتر و سخت‌تر بر روی کشورهای خریدار ما مانند چین، هندوستان، ژاپن و کره جنوبی بیشتر باشد صادرات نفت ما هم به همان نسبت کاهش پیدا خواهد کرد. تلاش آن‌ها این خواهد بود که صادرات نفت ما را به صفر برسانند .

عضو کمیسیون انرژی گفت: البته اینکه صادرات نفت ما به صفر برسد بستگی به نظر شرکت‌های خریدار و عملکرد ما در دور زدن تحریم‌ها خواهد داشت. اما به‌هرحال دشمنان ما کار خودشان را می‌کنند و تمام تلاش خود را خواهند کرد تا ایران را زمین‌گیر کنند.وی گفت: اگر دشمنان ما بخواهند ازنظر تولید و میزان عرضه نفت جایگزین ما شوند به نظر می‌رسد که کار سختی نخواهد بود، عربستان و برخی از کشورها به‌راحتی می‌توانند با افزایش تولید نفت جایگزین ما شوند، و هم‌اکنون نیز عربستان امسال حدود دو میلیون بشکه نفت زیادتری را در بودجه خود قرار داده است.خادمی گفت: البته حوادثی که در حال رخ دادن است خیلی قابل پیش‌بینی نیستند اما از این موضوع باید مطمئن بود که در سال آینده صادرات ما به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد.وی در خصوص دور زدن تحریم‌ها توسط دولت‌های مختلف نیز گفت: دور زدن تحریم‌ها یکی از روش‌هایی است که ما درگذشته توانسته‌ایم از طریق آن بخشی از منابع موردنیاز را تأمین کنیم که راهکارهای خاص خود را نیز دارد و نمی‌توان همه آن‌ها را اعلام کرد.

وی گفت: اما اگر بخواهیم نمونه آن را بگویم درگذشته ما می‌خواستیم یک دستگاه حفاری از چین وارد کنیم، در آن زمان در پاناما یک شرکت ثبت کردیم و به نام آن شرکت و. با پرچم پاناما این دستگاه را وارد ایران کردیم. در مورد نفت هم‌کاره‌ای مشابه این را انجام می‌دهیم.گاهی اوقات نفت را مجبور می‌شدیم در یک کشور ثالث ذخیره کنیم و گاهی نفت را در دریای آزاد می‌فروختیم و برخی مواقع هم تخفیف‌هایی را برای خریداران می‌دادیم تا بتوانیم این نفت را بفروشیم. البته کارهای دیگری هم می‌توان انجام داد تا از بحران خارج شد.وی گفت: درگذشته ما این کار را خوب انجام دادیم و توانستیم بخش زیادی از نفت خود را بفروش برسانیم تا مواد موردنیاز را تهیه کنیم البته اشکالاتی هم در این راه صورت گرفته که با توجه به سودی که به کشور رسانده است ناچیز بوده‌اند.
مرجع : تابناک
برچسب ها: بازار نفت