به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۱۹ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب : ۱۶۹۲۵۷

واردات بنزین از مهرماه متوقف شد

گروه اقتصادی: مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی از توقف واردات بنزین به ایران از ابتدای مهرماه خبر داد.
واردات بنزین از مهرماه متوقف شد
 علیرضا صادق‌آبادی در مراسم راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس در نشست خبری که امروز در این پالایشگاه برگزار شد، اظهار کرد: با به مدار آمدن فاز سوم، حاشیه امن در تولید و توزیع بنزین در ایران ایجاد می‌شود.وی با اشاره به آمار تولید بنزین داخلی اظهار کرد: منظور از بنزین داخلی، بنزین پایه کشور به اضافه اکتان‌افزاهای تولید داخل است. میانگین تولید بنزین در ایران در سال ١٣٩٦ روزانه ٦٧/٢٨ میلیون لیتر بود که این میزان در سال ٩٧ تا روز گذشته، به ٨٧/٩٥ میلیون لیتر رسیده است. البته در دو ماه نخست سال جاری فاز دوم ستاره خلیج فارس راه‌اندازی نشده بود و بیش‌ترین حجم اورهال را در پالایشگاه‌ها در این فاز داشتیم.مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با بیان این‌که ظرفیت تولید بنزین به جز فاز سوم ستاره خلیج فارس، ٩٥ تا ٩٧میلیون لیتر بود، افزود: در تابستان سال جاری که پیک مصرف بنزین در کشور بود، تولید بنزین به ٩٧ میلیون لیتر رسید.به گفته صادق‌آبادی میانگین تولید بنزین پایه ٩٥/٩٧ میلیون لیتر است.

جزییات تولید و مصرف نفت گاز در ایران
وی در ادامه با بیان این‌که میزان تولید نفت گاز در ایران در سال ۱۳۹۶، ٩٤ میلیون لیتر بود، گفت: از این میزان، ٢١ میلیون لیتر طبق استاندارد یورو چهار بود. متوسط تولید نفت گاز در سال جاری هم ٢٨میلیون لیتر طبق استاندارد یورو چهار و ۱۰۰ میلیون لیتر نفت گاز پایه بود.به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، متوسط تولید نفت گاز یورو چهار در سال جاری، ٤٠ میلیون لیتر در روز خواهد شد.صادق آبادی ادامه داد: پالایشگاه تبریز، سه میلیون لیتر به ظرفیت تولید نفت گاز یورو چهار اضافه کرد و حدود دو ماه است که در پالایشگاه بندرعباس ١٤ تا ١٦ میلیون لیتر نفت گاز یورو به تولید کشور اضافه کرده است.وی با بیان این‌که ظرفیت تولید نفت گاز یورو از ٢٣ میلیون لیتر در سال ۱۳۹۶ به ٤٠ میلیون لیتر در سال جاری می‌رسد، توضیح داد: سه میلیون لیتر در پالایشگاه تبریز و ١٤ میلیون لیتر در پالایشگاه بندرعباس افزایش تولید صورت گرفته است.هم‌چنین پایان سال ١٢ میلیون لیتر تولید نفت گاز یورو در ستاره خلیج فارس به تولید اضافه می‌شود.مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی درباره توزیع نفت گازی که در پالایشگاه بندرعباس تولید می‌شود، توضیح داد: نفت گاز تولیدی در این پالایشگاه در بنادر اصلی کشور توزیع می‌شود و مازاد آن هم در استان‌های کرمان و فارس توزیع می‌شود.به گفته صادق‌آبادی، میزان گوگرد در نفت گاز از دو هزار PPM به میزان 50 PPM می‌رسد که به کاهش آلایندگی ناشی از گوگرد کمک می‌کند.

توقف واردات بنزین از مهرماه
صادق آبادی هم‌چنین از توقف واردات بنزین از مهرماه خبر داد و گفت: با به مدار آمدن فاز سوم ستاره خلیج فارس، در هر فاز این پالایشگاه، ١٢تا ١٥ میلیون لیتر بنزین یورو ٤ تولید می‌شود.وی با اشاره به میزان مصرف بنزین در ایران اظهار کرد: اگر با ظرفیت ١٠٥ میلیون لیتر تولید بنزین در کشور، میزان مصرف ١٠٠میلیون لیتر باشد، حاشیه اطمینان خوبی نیست.مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، با تاکید بر این‌که اصلاح الگوی مصرف امری ضروری است، افزود: اگر این اتفاق صورت نگیرد، ایران دوباره به واردکننده بنزین تبدیل می‌شود. فاصله تولید و مصرف نفت گاز در کشور،  ١٥تا ٢٠میلیون لیتر است. البته میزان مصرف در نفت گاز به اندازه بنزین نیست.صادق آبادی درباره تبعات افزایش مصرف بنزین در ایران اظهار کرد: اگر این روند مصرف ادامه پیدا کند، در افق ١٤١٢، تفاوت مصرف و تولید بنزین در ایران، به ١٩٠ میلیون لیتر خواهد رسید. یعنی کمبود بنزین روزانه ١٩٠میلیون لیتر خواهد بود.وی با بیان این‌که سرمایه مورد نیاز برای احداث پالایشگاه ٥٧ میلیارد دلار است، گفت: اگر بخواهیم تفاوت تولید و مصرف را از طریق واردات جبران کنیم، به روزی 100 میلیون دلار نیاز داریم.

زمان افتتاح فاز ٤ ستاره مشخص نیست
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی در ادامه درباره زمان افتتاح فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس توضیح داد: فاز چهارم مشابه فاز سوم است؛ به‌عبارت دیگر ١٢٠ هزار بشکه به ظرفیت تولید این پالایشگاه اضافه می‌شود. همه تجهیزات این فاز هم آماده است اما درمورد این‌که چه زمانی افتتاح می‌شود، باید گفت زمانی که منابع مالی تضمین شده وجود داشته باشد، این فاز افتتاح خواهد شد.به گفته صادق‌آبادی سهم شرکت‌های ایرانی در سه فاز ٧٠ درصد است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: بنزین