به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۱۹ ساعت ۲۲:۴۶
کد مطلب : ۱۶۹۲۹۳

زمین‌گیري هواپیماهای خصوصی در عربستان

گروه بين‌الملل: حدد ۷۰ هواپیمای خصوصی در عربستان سعودی بدون استفاده رها شده‌اند. بعد از برنامه مبارزه با فسادی که محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۷ در این کشور به راه انداخت حالا تعداد زیادی هواپیمای خصوصی در فرودگاه‌های این کشور زمین‌گیر شده اند.
زمین‌گیري هواپیماهای خصوصی در عربستان
به گزارش يورونيوز، این هواپیماها یا متعلق به کسانی است که هنوز در بازداشت دولت این کشور قرار دارند و یا تجار و شاهزادگانی که نگرانند با استفاده از این هواپیماهای خصوصی، بیشتر مورد توجه دولت قرار گیرند و با حسابرسی بیشتر اموال مواجه شوند. البته تعدادی از این هواپیماها هم متعلق به کسانی است که حاضر شدند پولی به محمد بن سلمان پرداخت کنند تا او اجازه دهد از زندان هتل ریتز کارلتون رها شوند.
 
اخیرا محمد الجدعان وزیر اقتصاد سعودی اعلام کرد تا کنون ۱۳ میلیارد و ۳۳۰ میلیون دلار از دارایی های افرادی که بازداشت شده بودند به دولت تحویل داده شده است. مقامات سعودی همچنین اعلام کردند با توافق‌هایی که میان دولت و برخی از این بازداشت‌شدگان صورت گرفت در ماه نوامبر ۲۰۱۸ برخی از آنها آزاد شدند.  محمد بن سلمان ولیعهد پرسودای عربستان سعودی تلاش داشت همزمان با ماجراجویی‌های خود در عرصه سیاست خارجی، در صحنه داخلی هم با حمله به دیگر شاهزادگان هم مانور مبارزه با فساد را در پیش بگیرد و هم در عین حال مخالفان احتمالی خود را خلع سلاح کند.

او البته در این زمینه با پرسش‌هیا بسیاری رو به رو شد و منتقدان این روش او را گزینشی تلقی می‌کردند چرا که بخش‌هایی از حاکمیت که روابط نزدیکی با شخص بن سلمان داشتند شامل این برنامه مبارزه با فساد قرار نداشتند. ضمن اینکه پرسش‌های جدی پیرامون ثروت و اموال شخص بن سلمان وجود داشت که بیش از پیش نیت جدی او در مبارزه با فساد را با تردید رو به رو می‌کرد. با این وجود اما احتمالا ضربه اصلی را به این پروژه داخلی ولیعهد جوان ماجرای قتل جمال خاشقجی وارد کرد. هزینه سنگینی که آن قتل فیجع برای ولیعهد جوان سعودی به همراه آورد به حدی بود که بسیاری از سرمایه‌گذاری‌هایی که او چه در عرصه داخلی و چه در صحنه بین‌المللی برای پیشبرد امورش برنامه ریزی کرده بود را با چالش جدی رو به رو کرد.

تا آخرین ماه سال گذشته میلادی ۱۲۹ هواپیمای خصوصی در عربستان ثبت شده بود که نسبت به سال قبل از آن ۷ فروند کاهش نشان می‌دهد. بدین ترتیب بیش از نیمی از هواپیماهای خصوصی عربستان فعلا بدون هیچ فعالیتی در فرودگاه‌های این کشور متوقف مانده‌اند. ارزش این تعداد هواپیما خصوصی به میلیاردها دلار می‌رسد. بعد از ماجرای قتل وحشتناک جمال خاشقجی حالا سرمایه‌گذاران خارجی هم با تردیدهای بیشتری نسبت به سرمایه گذاری در عربستان رو به رو هستند و همین مسئله به همراه کاهش قیمت نفت و مشکلات اقتصادی که برای این کشور رو به رو شده و در نهایت زمین‌گیر شدن این هواپیماهای خصوصی می‌تواند به صنعت هوایی این کشور ضربه بزند.
برچسب ها: عربستان سعودی