به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۲۰ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب : ۱۶۹۳۲۲

رقبای احتمالی ایران در مراحل حذفی

گروه ورزشی: دور اول مرحله گروهی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا 2019 امارات شب گذشته به پایان رسید و کم و بیش عیار تیم‌ها بعد از دیدار نخست‌شان در این رقابت‌ها آشکار شد.
رقبای احتمالی ایران در مراحل حذفی
اگرچه در دور اول کمی تا قسمتی نتایج عجیبی به‌وقوع پیوست و برخی تیم‌های ضعیف‌تر مقابل قدرت‌های سنتی قاره دست به شگفتی زده و آنها را شکست دادند یا متوقف‌شان کردند اما می‌توان از حالا تیم‌های صعود‌کننده را کم و بیش حدس زده و حتی جایگاه تیم ملی فوتبال کشورمان را تا فینال رقابت‌ها درصورت صعود احتمالی به این مرحله مشخص کرد.تیم‌ملی ایران بازی اول خود مقابل یمن را با قدرت هرچه تمام آغاز کرد و از حالا زهرچشم از تمامی رقبا گرفت. از سوی دیگر تیم‌ملی عراق اگرچه ویتنام را شکست داد اما خود را در قواره یک مدعی درجه اول نشان نداد تا نسبت به نتایج به دست آمده در گروه خودمان در دور اول، خیال‌مان از صدرنشینی تیم‌ملی در پایان این مرحله کمی تا اندکی راحت باشد.هرچند می‌دانیم در فوتبال هیچ اتفاقی از قبل قابل پیش‌بینی نیست و هیچ تیمی نیز از پیش بازنده نخواهد بود.با توضیحاتی که در بالا آورده شد می‌خواهیم به حریفان ایران در مرحله حذفی پرداخته و در این خصوص به جمع‌بندی‌های لازم بپردازیم. چندی‌پیش نیز در این مورد در «فرهیختگان» مطلبی را منتشر کرده بودیم اما از آنجاکه طی چند روز گذشته در این خصوص حرف و حدیث‌های زیادی ایجاد شد، لازم دیدیم یک‌بار دیگر درباره حریف تیم‌ملی کشورمان در مرحله بعدی مطلبی را به رشته تحریر دربیاوریم.

ایران - استرالیا در بدبینانه‌ترین حالت ممکن!
تیم‌ملی ایران در دور بعدی درصورتی که به‌عنوان صدرنشین صعود نکند، تکلیفش از حالا مشخص است و به‌عنوان تیم دوم گروه چهارم از حالا حریف صدرنشین گروه پنجم که به احتمال زیاد عربستان خواهد بود، است و دراین‌باره هیچ بحثی وجود نخواهد داشت. اما اگر تیم‌ملی به‌عنوان صدرنشین راهی مرحله بعدی شود که به احتمال زیاد نیز این مهم محقق خواهد شد، باید به مصاف یکی از تیم‌های سوم گروه‌های 2، 5 یا 6 برود.
رقبای احتمالی ایران در مراحل حذفی
در جدول بالا به‌صراحت نحوه رویارویی صدرنشینان گروه‌های اول تا چهارم با حریفان مرحله بعدی آورده شده است. در این جدول از صدرنشینان گروه 5 و 6 خبری نیست چون آنها به ترتیب با تیم‌های دوم گروه 4 و 5 دیدار خواهند کرد. شاید از این لحاظ از اینکه در دو گروه پایانی قرار نگرفته باشیم، اندکی هم شانس آورده باشیم تا حریف مرحله بعدمان را یکی از تیم‌های سوم گروه‌ها تشکیل بدهد و کار شاگردان کی‌روش نیز درصورت صدرنشینی برای رسیدن به جمع هشت تیم برتر جام از حالا راحت باشد.

در همین راستا طی روزهای گذشته برخی‌ از انتخاب تیمی از گروه دوم خبر داده و حتی برخی نیز پا را از این هم فراتر نهاده و با توجه به شکست استرالیا از اردن، این تیم را حریف کشورمان از حالا معرفی کردند، اما از 15 حالت ممکن فقط در یک حالت ایران با تیم سوم گروه دوم دیدار خواهد کرد. در هفت حالت دیگر به تیم سوم گروه 5 و همین تعداد حالت به تیم سوم گروه 6 برخورد خواهد کرد.پس تا اینجای کار طبق حالات ممکن در جدول در کمترین و بدترین حالت ممکن با تیم سوم گروه 2 مواجه می‌شویم. یعنی اگر تمامی تیم‌های سوم گروه‌های اول تا چهارم صعود کنند به تیم سوم گروه 2 برخورد کرده و شاید در این حالت تقابل جذاب ایران و استرالیایی که برخی‌ از آن نام می‌برند، در این مرحله محقق شود که احتمالش بسیار ضعیف است.اما قدرت تیم‌ها و نحوه توزیع آنها در 6 گروه این موضوع را عیان می‌کند که امکان صعود تیم‌های سوم از گروه‌های 3 و 4 در ضعیف‌ترین حالت ممکن قرار دارد. درواقع اگر از حالا و طبق پیش‌بینی‌ها قرقیزستان و فیلیپین را از گروه 3 و ویتنام و یمن را از گروه 4 حذف‌شده بدانیم، در این صورت و طبق جدول تیم‌ملی ایران با تیم سوم گروه 6 که به احتمال زیاد عمان خواهد بود رودررو خواهد شد. (وضعیت سایر گروه‌ها به شکلی است که احتمال صعود تیم‌های سوم از آنها نسبت به گروه‌های 3 و 4 بیشتر خواهد بود.)

احتمال تکرار تقابل همیشگی با کره!
با این اوصاف و اگر بخواهیم یک مرحله جلوتر را هم ارزیابی کرده و به بررسی مرحله یک‌چهارم نهایی طبق جدول بپردازیم شاید دیدار کلاسیک ایران و کره‌جنوبی که پرتکرارترین دیدار این مرحله به شمار می‌رود بازهم تکرار شود.در این مرحله و درصورتی که ایران به‌عنوان صدرنشین راهی دور بعدی شده و در مرحله یک‌هشتم نیز بر حریفش فائق بیاید، در این صورت در مرحله بعدی باید به مصاف برنده تیم‌های دوم گروه اول و سوم برود. در این دیدار احتمالا تیم دوم گروه یک را هند، بحرین و شاید امارات تشکیل داده و از سوی دیگر یکی از دو تیم چین یا کره‌جنوبی حریف دیگر باشند که برنده این دیدار نیز راهی مرحله یک‌چهارم شده و حریف تیم‌ملی فوتبال کشورمان در این مرحله خواهد بود. هرچند روی کاغذ پیش‌بینی می‌شود که چین در رده دوم قرار بگیرد و حریف ما شود.
رقبای احتمالی ایران در مراحل حذفی
مرجع : فرهیختگان