به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۲۰ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب : ۱۶۹۳۳۰

طلا گران‌تر شد، نفت کمی ارزان شد

گروه اقتصادی: قیمت طلا روز پنج‌شنبه تحت تاثیر انتظارات برای توقف روند تحکیم سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا و بن‌بست سیاسی در واشنگتن افزایش یافت.
طلا گران‌تر شد، نفت کمی ارزان شد
هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۲۹۵.۸۵ دلار رسید و با رکورد ۱۲۹۸.۴۲ دلار که جمعه گذشته به ثبت رسانده بود و بالاترین قیمت در شش ماه گذشته بود، فاصله‌ای نداشت.در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در فوریه ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۱۲۹۷.۲ دلار رسید.گزارش نشست سیاست پولی دسامبر بانک مرکزی آمریکا که روز گذشته منتشر شد، نشان داد که سیاست‌گذاران آمریکایی ممکن است درخصوص افزایش آتی نرخ‌های بهره صبوری بیش‌تری داشته باشند و معدودی از آن‌ها نیز از افزایش نرخ‌های بهره در آن ماه حمایت نکرده بودند.به گفته کایل رودا، تحلیگر بازار در شرکت IG استرالیا، طلا از مواضع منفی بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ‌های بهره اندکی حمایت یافته است. بازارها روی احتمال کاهش نرخ‌های بهره به جای افزایش آن‌ها در سال میلادی جاری حساب می‌کنند. گزارش نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا ارزش دلار را تحت فشار منفی قرار داد و احتمال این‌که طلا مرز ۱۳۰۰ دلار را بشکند وجود دارد.

بر اساس گزارش رویترز، شاخص دلار آمریکا در برابر سبدی از شش ارز بزرگ در معاملات روز پنج‌شنبه به پایین‌ترین حد خود در حدود سه ماه اخیر سقوط کرد.طلا به افزایش بیشتر نرخ‌های بهره آمریکا حساس است زیرا با بالا رفتن نرخ‌های بهره، هزینه نگهداری این فلز که سوددهی ندارد، بالا می‌رود و جذابیت سرمایه‌گذاری کمتری پیدا می‌کند.در این بین، ترامپ، روز چهارشنبه از مذاکرات با رهبران دموکراتیک کنگره درخصوص تامین بودجه ساخت دیوار مرزی با مکزیک و گشایش مجدد دولت خارج شد و اعلام کرد: دیدار در کاخ سفید اتلاف وقت بود. از سوی دیگر، وزارت بازرگانی چین از پیشرفت مذاکرات میان واشنگتن و پکن خبر داد، اما به جزییات بیشتر اشاره نکرد.ذخایر طلای "اس پی دی آر گلدتراست" که بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا در جهان است، با ۰.۳۳ درصد افزایش در روز چهارشنبه، به ۷۹۹.۱۸ تن رسید.در بازار سایر فلزات ارزشمند هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۱۳۲۰.۵۰ دلار رسید، در حالی که روز چهارشنبه تا مرز ۱۳۴۲.۴۳ دلار صعود کرده بود. هر اونس نقره برای تحویل فوری ثابت بود و در ۱۵.۷۵ دلار ایستاد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، به ۸۲۵.۶۰ دلار رسید.

نفت یک درصد سقوط کرد
قیمت نفت روز پنج‌شنبه به‌دنبال افزایش عرضه آمریکا که نگرانی‌ها نسبت به اشباع عرضه در بازار را تشدید کرد، حدود یک درصد کاهش یافت.بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا، با ۵۶ سنت یا ۱.۱ درصد کاهش نسبت به قیمت نهایی روز چهارشنبه، به ۵۱.۸۰ دلار در هر بشکه رسید.بهای معاملاتی آتی نفت برنت ۰.۹ درصد یا ۵۷ سنت کاهش یافت و به ۶۰.۸۷ دلار در هر بشکه رسید.هر دو قیمت پایه روز چهارشنبه که بازارهای مالی جهان با امیداوری به حل اختلافات تجاری آمریکا و چین صعود کرده بودند، حدود پنج درصد افزایش پیدا کرده بودند. با این حال احساسات مثبت بازار روز پنج‌شنبه به دلیل نبود جزییات درخصوص این مذاکرات، با وجود اظهارات گرم چین درباره نتایج مذاکرات، فروکش کرد.واندانا هاری از شرکت "واندانا این سایت" در سنگاپور در یادداشتی نوشت: قیمت‌های نفت کاهش پیدا کرده زیرا خوش‌بینی که به دنبال مذاکرات تجاری آمریکا و چین در اوایل هفته به وجود آمده بود، رنگ باخته و بیانیه‌های مقامات پس از پایان مذاکرات سه روزه اگرچه از پیشرفت خوب گفت‌وگوها خبر می‌دهد، اما در برگیرنده جزییات نیست.در این بین بانک آمریکایی مورگان استنلی قیمت مورد پیش‌بینی برای نفت در سال ۲۰۱۹ را با اشاره به انتظارات برای کندی رشد اقتصادی و عرضه فزاینده نفت به خصوص از سوی آمریکا، بیش از ۱۰ درصد کاهش داد و اکنون انتظار دارد میانگین قیمت نفت برنت در سال میلادی جاری به ۶۱ دلار در هر بشکه و نفت آمریکا به ۵۴ دلار در هر بشکه برسد که کمتر از برآورد قبلی به ترتیب ۶۹ دلار و ۶۰ دلار است.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد: تولید نفت این کشور در هفته منتهی به چهارم ژانویه در رکورد ۱۱.۷ میلیون بشکه در روز ثابت مانده است. همچنین طبق آمار این آژانس، ذخایر نفت ۱.۷ میلیون بشکه کاهش یافت و به ۴۳۹.۷۴ میلیون بشکه رسید، اما هم‌چنان بالاتر از میانگین فصلی ۴۳۵ میلیون بشکه در پنج سال گذشته است.ذخایر بنزین آمریکا نیز ۸.۱ میلیون بشکه افزایش یافت و به ۲۴۸.۱ میلیون بشکه رسید که بزرگترین افزایش هفتگی از دسامبر سال ۲۰۱۶ بود، در حالی که ذخایر میعانات ۱۰.۶ میلیون بشکه رشد کرد و به ۱۴۰.۰۴ میلیون بشکه رسید.بر اساس گزارش رویترز، عرضه فزاینده آمریکا تلاش‌های اوپک را تضعیف می‌کند. ائتلافی از تولیدکنندگان جهانی معروف به اوپک پلاس که شامل تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک از جمله روسیه است، در هفتم دسامبر موافقت کردند تولیدشان را در نیمه اول سال ۲۰۱۹ به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز از سطح تولید اکتبر سال ۲۰۱۸ کاهش دهند. سهم اوپک از این کاهش تولید ۸۰۰ هزار بشکه در روز است.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: قیمت طلا قیمت نفت