به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۲۰ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب : ۱۶۹۳۳۹

فضای مجازی و الزامات آن

گروه جامعه: كمتر كسي هست كه امروزه نقش فضاي مجازي را در زندگي روز مره احساس نكرده باشد. اين فضا علي رغم اسمش كه فضاي مجازي است در حقيقت براي خيلي ها حقيقي است.
فضای مجازی و الزامات آن
پرهام پور رمضان
 
 
همه ما امروز حداقل يك وسيله در دستانمان براي ارتباط با دنياي مجازي داريم دنيايي پر از زشتي ها و زيبايي ها كه شايسته است هر دو رو با هم ديد. كمتر كسي هست كه امروزه نقش فضاي مجازي را در زندگي روز مره احساس نكرده باشد. اين فضا علي رغم اسمش كه فضاي مجازي است در حقيقت براي خيلي ها حقيقي است و ساعات بسيار زيادي از روز و شب را دربا آن سپري مي كنند.

اما فضاي مجازي را بايد به صورت صحيح بشناسيم در تعريف هاي آكادميك فضاي تئوري و علمي است كه ارتباطات كامپيوتري در آن رخ مي دهد اما به بياني ديگر مجموعه اي از اطاعات است كه فرد با يك برنامه ساده موبايلي يا يك برنامه كامپيوتري مي تواند به دريايي از اطلاعات دسترسي پيدا كند. فضاي مجازي مثل چاقویی است که مي تواند جان يك بيمار قلب را با پيوند نجات دهد و در وجه مقابل مي تواند يك نوجوان يا جوان را به دليل استفاده نادرست راهي چوبه دار كند.

مسئله اي كه فضاي مجازي را براي نوجوان جذاب مي كند اين است كه نوجوان با اين فضا  موارد  زير را تجربه مي كند. هيجان خواهي، خود شيفتگي و حفظ ارتباط با ديگران در عين حفظ تنهايي. به عنوان نمونه نوجوانان و جواناني كه دوست دارند تنها بوده و در عين حال ارتباط خود با ديگران را حفظ كنند، از طريق اين صفحات مجازي با محيط پيرامون خود ارتباط برقرار كرده و به راحتي خود را پشت هر نقابي پنهان مي كنند

مسئله اي كه در فضاي مجازي رو به فراموشي بوده و هست نحوه استفاده صحيح از اين فضاي مجازي است كه مكررا نقش بيشتر آموزش را تاكيد مي كند. به طور مثال وقتي براي يك  نوجوان تلفن همراه خريداري می شود و در آن برنامه هاي مختلف نصب مي شود لازم است پدر ها و مادران نحوه استفاده از فضاي مجازي را به آن فرد بياموزند. فضاي مجازي تفاوتي با فضاي حقيقي از آن جهت نمي كند كه غريبه در هر دو غريبه است و نبايد اعتقادات  خودمان را با استفاده نادرست از فضاي مجازي فراموش كنيم بياييد فضاي مجازي را درك كنيم و از نيازهاي امروزه بشر بدانيم.
برچسب ها: فضای مجازی