به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۴:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۲۲ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۱۶۹۴۵۹

حوثی‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین

حوثی‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین
گروه بين‌الملل: يورونيوز نوشت: بیش از ۱۵ سال است که در یمن از هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می‌شود. اولین حمله از این دست در سال ۲۰۰۲ میلادی توسط آمریکا علیه مواضع القاعده یمن انجام شد و یکی از آخرین حملات نیز روز پنج‌شنبه در یکی از پایگاه‌های نظامیان طرفدار رئیس جمهوری یمن در جنوب این کشور روی داد که دست‌کم ۶ کشته برجای گذاشت. این حملات بخوبی نشان می‌دهد که آمریکا دیگر تنها استفاده کنندۀ پهپادها در خاک یمن نیست. حملۀ روز پنج‌شنبه توسط شورشیان حوثی انجام شد و نشان داد که چگونه فقیرترین کشور جهان عرب به یکی از میدان‌های اصلی نبرد با هواپیماهای بدون سرنشین تبدیل شده است.
 
هم شورشیان حوثی و هم ائتلاف اعراب به رهبری عربستان سعودی که با آنها در جنگند و هم نیروهای آمریکا، همه از پهپادها برای نظارت و حمله استفاده می‌کنند اما در حالی که آمریکا از پهپادهای ساخت خود و ائتلاف اعراب به رهبری عربستان سعودی نیز از پهپادهای ساخت چین استفاده می‌کند، منشاء پهپادها و موشکهای ساخته شده برای حوثی‌ها هم آنهایی که برای حملات هوایی و هم آنهایی که برای عملیات دریایی استفاده می‌شود، همچنان مورد سوال است. کارشناسان سازمان ملل در سال ۲۰۱۸ میلادی در گزارشی دربارۀ هواپیمای بدون سرنشین «Qatef-1» اعلام کردند که «اگرچه بنا بر اعلام رسانه‌های حوثی‌ها این پهپادها در کارخانۀ وابسته به وزارت دفاع یمن مستقر در صنعا تولید می‌شوند اما واقعیت ان است که اجزای تشکیل دهندۀ این پهپادها منشاء خارجی دارند و با کشتی به یمن منتقل می‌شوند.»

در مورد «Qatef» نیز طراحی، اندازه و قدرت این پهپاد بسیار به پهپاد «Ababil-T» که توسط صنایع هواپیماسازی ایران تولید می‌شود، شبیه است. پهپاد «Ababil-T» توانایی حمل کلاهکی با بیش از ۴۵ کیلوگرم وزن و انتقال آن به مسافتی بیش از ۱۵۰ کیلومتر را دارد. پهپاد «Qatef-2K» که حوثی‌ها می‌گویند از آن برای حمله روز پنج‌شنبه استفاده کرده‌اند نیز شبیه پهپادهای ساخت ایران است. ائتلاف اعراب به رهبری عربستان سعودی همچنین در سال گذشته میلادی تصاویر سیاه و سفیدی را به خبرنگاران نشان داد و مدعی شد که آنچه در این تصاویر دیده می‌شود «قایق‌های بدون سرنشین» متعلق به حوثی‌ها، مملو از مواد انفجاری است.

مقامات ائتلاف همچنین در کنار نشان دادن این تصاویر اطلاعاتی را که گفته می‌شود از کامیپوتر این قایق گرفته شده منتشر کردند که نشان می‌داد بخش‌هایی از سیستم هدایت این قایق در منطقه‌ای در شرق تهران ساخته شده است و در بخشی از تصویر نیز آرم سپاه پاسداران ایران دیده می‌شد. به گفته ائتلاف از آنجا که حمله کنندگان می پنداشتند که این قایق و مواد منفجرۀ آن از بین خواهد رفت، هارد دیسک رایانۀ آن را پاک نکرده بودند. این ادعاها در حالی مطح می‌شود که ایران هرگونه کمک به حوثی‌ها در موضوع فناوری‌های پهپاد یا موشکهای بالستیک را رد می کند.
برچسب ها: حوثي‌ها یمن