کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آموزش و پرورشی‌ها از بودجه ۹۸ رضایتی ندارند

مقایسه سرانه دانش‌آموزان با زندانیان

ایسنا , 22 دی 1397 ساعت 11:19

گروه جامعه: معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش ضمن اشاره به رشد ۲۵ درصدی بودجه آموزش و پرورش در لایحه بودجه ۹۸ گفت که اعداد و ارقام لحاظ شده بدین منظوررضایت ندارند چرا که باید ۹۴ درصد اعتبارات را بابت هزینه‌های اجتناب ناپذیر ـ که عمدتا حقوق و دستمزد فرهنگیان و کارکنان آموزش و پرورش را در بر می‌گیرد ـ مصرف کنند.


علی الهیار ترکمن در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع بودجه آموزش و پرورش به روی آنتن رفت، با بیان اینکه لایحه بودجه بر اساس ویژگی‌ها و رویکردهای کلان نشات گرفته از وضعیت اقتصاد کلان کشور بسته شده است گفت: لایحه بودجه علاوه بر کارکرد تامین منابع مالی سه رویکرد تنظیم گری، سیاست گذاری و اصلاح ساختار را نیز داراست.

رشد ۲۵ درصدی بودجه آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال ۹۸
رضایتی از ارقام بودجه نداریم
وی افزود: کلیات اعتبارات آموزش و پرورش در سال ۹۷ بالغ بر ۴۳ هزار و ۴۶۲ میلیارد بود که۱۱.۳ درصد از بودجه عمومی کشور را به خود اختصاص می‌داد و این رقم برای سال آینده ۵۶ هزار و ۳۴۹ میلیارد تومان است که اگر دوهزار میلیارد تومان رتبه بندی را کنار بگذاریم، آموزش و پرورش ۱۳.۴ درصد از منابع بودجه کل کشور را شامل شده و درصد رشد آن ۲۵ بوده است.وی با اشاره به ۲۰ درصد رشد افزایش دستمزد و حقوق گفت: رقم سرانه دانش آموزی ۲۵ هزار و ۸۰۰تومان، سرانه غذای مدارس شبانه روزی روزانه ۳۵۰۰ تومان، سرانه ورزشی ۷۶۰۰ تومان، سرانه ارتقای سلامت جسمانی ۴۴۰۰تومان،سرانه پیشگیری از آسیب های اجتماعی ۲۵۵ هزار تومان برای جامعه هدف حدود دومیلیون نفر و همچنین سرانه پرورشی در لایحه بودجه سال آینده ۲۰ هزار تومان دیده شده است.معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش افزود: روی بودجه برای ۱۲.۳ میلیون دانش آموز مدارس دولتی هدفگذاری شده و جمع جبری کارکنان ما در مهر ۹۸ حدود ۹۵۷ هزار و ۸۰۰نفر است.الهیار با بیان اینکه از این اعداد و ارقام رضایت نداریم گفت: باید ۹۴ درصد اعتبار را صرف هزینه‌های اجتناب ناپذیر که عمدتا حقوق و دستمزد است، بکنیم.

نمایندگان کلیات بودجه را به خاطر بودجه آموزش و پرورش رد کنند
مجلس همت کند و آموزش و پرورش را مانند وزارت علوم دارای قانون اداری مالی خاص کند
وی درباره ناعدالتی در پرداخت حقوق معلمان گفت: همه حقوق و مزایای معلمان، طبق قوانین و مقرراتی چون قانون مدیریت خدمات کشوری تعیین می‌شود. برای حل مشکلات موجود، چطور باید برای آموزش و پرورش بودجه ریزی کرد؟ منابع ما در آموزش و پرورش ورودی‌های متعدد دارد که باید یک کاسه شود و شفافیت داشته باشیم.اگر بخواهیم شفاف سازی کنیم در قوانین و پیش بینی منابع آموزش و پرورش است. آموزش و پرورش باید دارای یک منبع مالی، کافی و بسنده باشد.الهیار افزود: دولت به آموزش و پرورش بالاترین درصد رشد را اختصاص داده اما تا شفاف عمل نکنیم مشکلات آموزش و پرورش حل نمی‌شود. اگر آموزش و پرورش در اولویت نمایندگان است لازم است نمایندگان کلیات بودجه را به خاطر بودجه آموزش و پرورش رد کنند.وی با بیان اینکه اعتبارات آموزش و پرورش باید تا ۷۰ هزار میلیارد تومان رشد کند اما عملا امکان تحقق آن از بودجه عمومی وجود ندارد اظهار کرد: باید به جای بودجه عمومی روی جی دی پی تمرکز کرده و چهار درصد آن را به آموزش و پرورش اختصاص دهند.معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان آموزش و پرورش تا در قوانین عام است و قانون خاص ندارد مشکلاتش حل نمی‌شود گفت: مجلس همت کند و آموزش و پرورش را مانند وزارت علوم دارای قانون اداری مالی خاص کند. در حال کار روی پیش نویس این قانون هستیم که احتمالا تا اردیبهشت آماده می‌شود.

مقاومت وزارت نیرو در برابر معافیت مدارس از پرداخت هزینه برق
وی با اشاره به اقدام مجلس برای معافیت مدارس از هزینه آب و برق و گاز گفت: این اتفاق افتاد ولی وزارت نیرو مقاومت می‌کند. معافیت آب و گاز عملیاتی شده ولی وزارت نیرو برای برق همراهی نمی‌کند.

چه اشکالی دارد خرید خدمات انجام شود؟ / اشکالات را رفع کنیم
الهیار با تاکید بر اینکه باید از تمام ظرفیت‌ها بهره بگیریم و آموزش و پرورش را به جلو ببریم، درباره طرح خرید خدمات آموزشی و حذف آن در کمیسیون آموزش گفت: آموزش و پرورش یا اجازه مشارکت دارد یا خیر؛ اگر ندارد مجلس یک ماده واحده بدهد و آن را برای همیشه تعیین تکلیف کند. در حالی که در ۱۵ بند سندتحول به مشارکت اشاره شده است،قوانین نباید برای ما گزینشی باشد. چه اشکالی دارد خرید خدمات انجام شود. اگر اشکالی وجود دارد آن را رفع کنیم نه آنکه کل مشارکت را زیر سوال ببریم.وی ادامه داد: اجرای سند تحول از برنامه های وزیر آموزش و پرورش است، در حالی که یکی از محورهای استیضاح وزیر عدم اجرای سند بود. چندین راهبرد کلان و اهداف عملیاتی در سند تحول به مشارکت از بخش غیردولتی و منطقی کردن اندازه آموزش و پرورش اشاره دارد و علت طرح خرید خدمات در لایحه بودجه عمل به همین امر بوده است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:
آموزش و پرورش کیفیت آموزشی را رها و گرفتار مسائل بودجه‌ای شده است
 همچنین قاسم احمدی لاشکی نیز با بیان اینکه آنچه مهم است رضایت از توزیع بودجه است گفت: امسال بودجه را در دو سقف ۴۰۷ هزار میلیارد و ۴۴۷ هزار میلیارد تومان بسته اند، اما باید در سقف اول صحبت کنیم، زیرا معلوم نیست سقف دوم به نتیجه برسد.وی افزود: آموزش و پرورش که باید تمام هم و غم کشور روی آن باشد آنقدر گرفتار مسائل بودجه‌ای شده که امروز کیفیت آموزش را رها کرده‌ایم و کمتر به آن پرداخته می شود.

سرانه یک دانش آموز را با سرانه یک زندانی مقایسه کنید !؟
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بالغ بر ۹۰درصد بودجه آموزش و پرورش صرف حقوق و مزایا می‌شود گفت: در فرانسه ابتدا بودجه آموزش و پرورش را کنار می‌گذارند و بعد به سراغ امور دیگر می روند. اما در ایران سرانه یک دانش آموز ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان است. آن را با سرانه یک زندانی مقایسه کنید. موضوع این است که اگر روی آموزش و پرورش سرمایه گذاری شود از تعداد زندانیان هم کاسته می‌شود.

میانگین حقوق پرداختی به انواع معلمان
احمدی لاشکی به ناعدالتی در پرداخت حقوق انواع معلمان اشاره کرد و گفت: میانگین حقوق ۹۰۴هزار معلم رسمی و پیمانی حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. میانگین حقوق ۱۳  هزار معلم قراردادی، دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، میانگین حقوق ۳۲  هزار حق التدریس آزاد، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و میانگین حقوق ۸ هزار سرباز معلم ۸۰۰ هزار تومان است. باید اینها متعادل شوند.وی ادامه داد: سرانه غذای دانش آموز شبانه روزی ۳۵۰۰ تومان است. دولت باید آموزش و پرورش را در اولویت قرار بدهد. سالانه ۲۹۹ میلیارد تومان به مدارس شبانه روزی داده می‌شود، در حالی که اگر نرم معمولی غذا را بخواهیم درنظر بگیریم باید دوهزار میلیارد تومان داده شود.

قرار نیست بودجه را از نو بنویسیم
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از  هشت صبح امروز شنبه رسما کارمان را در کمیسیون تلفیق شروع می‌کنیم گفت: مجلس تا حدی می‌تواند ورود کند و باید اصلاح کند، ولی قرار نیست بودجه را از نو بنویسیم. با رئیس سازمان نوسازی مدارس مذاکراتی داشتیم، تمام کشور روی سیستم گرمایشی استاندارد مدارس دغدغه دارند.

. ۱۳۶ هزار کلاس درس باید به سیستم گرمایشی استاندارد تجهیز شوند
احمدی لاشکی ادامه داد: ۱۰۷ هزار مدرسه و ۵۷۰ هزار کلاس درس داریم. از این تعداد میزان قابل توجهی احتمال دارد اتفاق تلخی مانند مثل شین آباد برایشان رخ دهد. ۱۳۶ هزار کلاس درس باید به سیستم گرمایشی استاندارد تجهیز شوند و اگر هزینه تجهیز هر کلاس را ۲۰میلیون درنظر بگیریم به ۲۷۰۰ میلیارد تومان نیاز است. چرا این را در بودجه نمی‌گذارید که دوباره اتفاق تلخ مشابهی رخ ندهد؟.وی با بیان اینکه قبل انقلاب هر دانش آموز سرانه غذایی داشت اظهار کرد: به بنده ایراد می‌گیرند چرا حتی شیر مدارس هم بخوبی توزیع نمی‌شود؟.

هیچ کجای دنیا ۲۳ نوع مدرسه نداریم
رئیس جمهور کم لطفی کرد و  مدارس سمپاد مقطع متوسطه اول را نگه داشت
وی در واکنش به این گفته معاون وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه که" اگر نمایندگان مجلس روی آموزش و پرورش دغدغه دارند، به خاطر بودجه آموزش و پرورش، کلیات بودجه را رد کنند" گفت: سال گذشته یکبار کلیات بودجه رد شد و یک علت آموزش و پرورش و استانی شدن بودجه آن بود. باید روی خیلی موارد صحبت کنیم. هیچ کجای دنیا ۲۳ نوع مدرسه نداریم. باید به استناد اصل ۴۴ قانون اساسی یا مدرسه دولتی داشته باشیم یا غیردولتی.وی ادامه داد: دیگر در این میان خرید خدمات آموزشی چیست؟ از رئیس جمهور انتظار نمی‌رود بگوید آموزش و پرورش برای هر دانش آموز چهارمیلیون هزینه می‌کند باید بدهیم به کسی که با یک میلیون آن را اداره کند؟ آقای بطحایی قصد داشت مدارس سمپاد متوسطه اول را حذف کند، ولی رئیس جمهور کم لطفی کرد و این مدارس را نگه داشت.نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از هر زمان دیگری نمایندگان مجلس برای حمایت از آموزش و پرورش آماده‌اند گفت: به عنوان نمونه تنظیم بخشی از مقررات مالی آموزش و پرورش در حال تصویب است و بند اول آن اخیرا به تصویب رسید.

احمدی لاشکی با بیان اینکه باید حداقل ۱۶ درصد از منابع عمومی کشور به آموزش و پرورش اختصاص یابد گفت: متاسفانه هرسال بودجه با بدهی انباشته سال قبل بسته می‌شود. بحث پاداش پایان خدمت بازنشسته های آموزش و پرورش مطرح است. بازنشسته آموزش و پرورش را نباید با شرکت نفت مقایسه کرد. ۶۰،۷۰ میلیون تومان رقمی نیست که قطره چکانی بخواهند به بازنشسته آموزش و پرورش بعد از ۳۰ سال خدمت بدهند. باید بودجه به ۷۰ هزار میلیارد تومان برسد تا جوابگو باشد.وی ادامه داد: اینکه از ۱۴۲ هزار میلیارد تومان درآمد هدفمندی، سهم آموزش و پرورش صدمیلیارد برای معافیت مدارس از هزینه آب و برق و گاز باشد منصفانه نیست.وی با اشاره به حذف طرح خرید خدمات آموزشی پیشنهاد شده در لایحه دولت در کمیسیون آموزش مجلس گفت: تبصره ۲۱ چهار بند دارد که در کمیسیون آموزش حذف شد. مکلف شدن دولت برای پوشش سالانه ۱۰ درصدی خرید خدمات، بازی با الفاظ است.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی:
هنوز فرهنگیان از سال ۸۸ مطالبه دارند
تصویب قانون خاص اداری مالی برای آموزش و پرورش امکان‌پذیر است
همچنین میر حمایت میرزاده نیز با بیان اینکه تمام تلاش ما این است که کمک حال آموزش و پرورش باشیم عنوان کرد: اگرچه بودجه اول باید در دولت دیده شود ولی آموزش و پرورش همچنان در اولویت نیست و درد بی درمانی است که همچنان ادامه دارد.وی در واکنش به این گفته معاون وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه که" اگر نمایندگان مجلس روی آموزش و پرورش دغدغه دارند، به خاطر بودجه آموزش و پرورش، کلیات بودجه را رد کنند" گفت: بعید میدانم کلیات برگشت بخورد. طرح خرید خدمات آموزشی در کمیسیون آموزش از لایحه لغو شده و تصور می‌کنم مابقی بودجه به همان شکل تصویب بشود.میرزاده ادامه داد: در گام اول باید بودجه را که می بندند بدهی و مطالبات آموزش و پرورش را درنظر بگیرند.هنوز فرهنگیان از سال ۸۸ مطالبه دارند. در گام دوم باید قانون مدیریت خدمات کشوری برای فرهنگیان هم همانند دیگر کارمندان دولت کامل اجرا شود. گام سوم اینکه بچه‌ها در مدارس استاندارد درس بخوانند که آن هم اعتبارات خاصی را می طلبد.سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اگر بودجه آموزش و پرورش ۶۳ هزار میلیارد تومان بود آموزش و پرورش بدون بدهی وارد سال ۹۸ می‌شد گفت: ۴۰ سال است آموزش و پرورش بدون استثنا با کسری وارد سال بعد می‌شود. اگر دولت موارد را در لایحه بنویسد، مجلس یک دست حمایت می‌کند. تصویب قانون خاص اداری مالی برای آموزش و پرورش نیز شدنی است.


کد مطلب: 169471

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/169471/مقایسه-سرانه-دانش-آموزان-زندانیان

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir