کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

استاندار خوزستان: انتقال آب کارون صحت ندارد

22 دی 1397 ساعت 13:50

گروه جامعه: استاندار خوزستان با بیان اینکه دولت هیچگونه مصوبه جدیدی برای انتقال آب کارون برای احیاء زاینده رود نداشته است، گفت: هفته قبل هیأت دولت مصوب کرد 2 کارگروه برای احیاء زاینده رود و کمی و کیفی آب رودخانه کارون زیر نظر شورای عالی آب تشکیل شود.


غلامرضا شریعتی اظهار داشت: تشکیل کارگروه های یاد شده به معنی انتقال آب از سر شاخه های کارون برای احیاء زاینده رود نیست و اظهار نظرهای غیرکارشناسی در این زمینه تنها به تنش های اجتماعی منجر خواهد شد. استاندار اصفهان چهارشنبه گذشته در نشست افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه صنایع و تجهیزات پزشکی اصفهان گفته بود، دولت بهترین مصوبه برای اصفهان و رودخانه کارون را تصویب کرد و این قدم مثبتی است که اگر آب نباشد هیچ چیز معنی ندارد. شریعتی گفت: مسئولان استان اصفهان برای احیاء زاینده رود می بایست مصرف آب در سه بخش صنعتی، کشاورزی و شرب را مدیریت کنند، نه اینکه به دنبال انتقال آب کارون باشند تا با احیاء اینگونه ای زاینده رود به مرگ رودخانه کارون کمک کنند.

وی ادامه داد: طبق قانون 60 درصد آورد آب رودخانه ها می بایست برای سه بخش صنعت، کشاورزی و شرب و 40 درصد نیز برای مصارف محیط زیستی در نظر گرفته شود و بر همین اساس مسئولان اصفهان نباید بیش از این آب در اختیار صنعت و کشاورزی قرار دهند که منجر به خشک شدن زاینده رود شود.
استاندار خوزستان بیان کرد: استان اصفهان یک استان صنعتی است که نیازمند آب بیشتر می باشد، اما این آب را می بایست از طریق تبدیل فاضلاب و یا انتقال آب از دریا تامین نماید؛ زیرا کارون آب مازادی برای مصرف صنعت و کشاورزی اصفهان ندارد. وی افزود: توزیع و تخصیص کل آب زاینده رود به بخش صنعت و کشاورزی باعث خشک شدن یا کم آب شدن آن شده است و لذا ضروری است، با استفاده از روش های نوین تامین آب نسبت به احیاء زاینده رود اقدام شود و بدین گونه تصمیمات اشتباه قبلی جبران شود.

وی با اشاره به سخنان رئیس جمهوری در سفر سال 92 به استان خوزستان، اظهار کرد: رئیس جمهوری به مردم استان خوزستان قول داد هیچ مصوبه جدیدی برای انتقال آب از سرشاخه های کارون به دیگر استانها تصویب نشود و دولت تا کنون بر این قول رئیس جمهوری پایبند بوده است. شریعتی با انتقاد از برخی اظهار نظرهای غیر کارشناسانه، افزود: اینکه گفته شود دولت مصوب کرده است که آب از سرشاخه های کارون به زاینده رود انتقال یابد، نوعی بهتان به دولت است که چنین مصوبه ای نداشته است. استاندار خوزستان توصیه کرد : قبل از هر گونه اظهار نظر می بایست عواقب حرفها را سنجید آنگاه مطالب را بازگو کرد تا ضمن جلوگیری از تنش های اجتماعی از مخدوش شدن اعتماد عمومی به نظام و دولت جلوگیری شود.

وی گفت: فایل صوتی سخنان دبیر هیأت دولت در این زمینه نیز تهیه شده و امروز از طریق رسانه های معتبر امنتشر خواهد شد تا مشخص شود که دولت هیچگونه مصوبه ای برای انتقال آب از سرشاخه های کارون به اصفهان نداشته است. استاندار خوزستان عنوان کرد: امروز هیچ کس در خوزستان و ایران اسلامی راضی نیست که رودخانه مهم و تاریخی ایران اسلامی که روزی در آن کشتیرانی صورت می گرفت، خشک شده و به سرنوشت رودخانه های خشک شده کشور دچار شود زیرا حیات خوزستان و حتی ایران به حیات کارون بستگی دارد. رودخانه کارون یکی از مهمترین رودخانه های کشور است که به دلیل کاهش نزولات جوی و نیز اجرای چند طرح انتقال آب از سر شاخه های آن طی سالهای اخیر با کاهش آورد (دبی) مواجه شده به طوریکه مردم استان خوزستان و فعالان محیط زیستی نسبت به خشک شدن این رودخانه نگران شده اند.

در حال حاضر بخش عمده آب شرب استان خوزستان از طریق رودخانه کارون تامین می شود که در صورت کاهش دبی آن حیات در استان خوزستان به مخاطره خواهد افتاد به طوریکه کارشناسان گفته اند همین کاهش آب طی سالهای اخیر اثرات بسیار مخربی بر استان خوزستان داشته است. مسئولان استان خوزستان تابستان گذشته به دلیل کاهش دبی کارون کشاورزان را از کشت تابستانه در بسیاری از محصولات از جمله صیفی جات محروم کرده و اجازه ندادند آب از کارون برای کشت محصولاتشان برداشت کنند. مردم استان خوزستان از جمله آبادان و خرمشهر در بهار و تابستان گذشته به دلیل پایین آمدن دبی آب کارون در پایین دست با بحران شوری آب مواجه شدند به طوریکه تا یک هفته تنشهای اجتماعی در این شهرستانها به وجود آمد.

استان خوزستان به دلیل هم سطح بودن با دریا فاقد منابع زیر زمین آبی بوده و تنها 2 رودخانه کارون و کرخه منابع تامین آب شرب و کشاورزی آنها است که طی سال های اخیر به دلیل انتقال آب میان حوضه ای به استان های دیگر این رودخانه ها هم با کاهش جدی مواجه شده اند. برخی کارشناسان معتقدند میزان آب موجود در رودخانه کارون نسبت به اول انقلاب بیش از یک ششم کاهش یافته و این به معنی زنگ خطر برای خشک شدن آن به حساب می آید به همین دلیل نبایستی هیچگونه طرحی بر روی این رودخانه برای انتقال یا مصرف بیش از حد اجرا کرد.


کد مطلب: 169514

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/169514/استاندار-خوزستان-انتقال-آب-کارون-صحت-ندارد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir