به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۲۲ ساعت ۱۷:۵۰
کد مطلب : ۱۶۹۵۴۲

ترامپ: کومی کج و کوله و دروغگو را برکنار کردم

گروه بین‌الملل: دونالد ترامپ در یک سری توئیت‌ از اقدام خود در برکناری رئیس‌ اف بی آی، جیمز کومی دفاع کرد و روز برکناری کومی را روزی بزرگ برای آمریکا خواند.
ترامپ: کومی کج و کوله و دروغگو را برکنار کردم
رئیس‌جمهور آمریکا نوشت: از نیویورک تایمز فهمیدیم که رهبران سابق فاسد اف بی آی که تقریبا تمامی آنها برکنار شده و یا کار را به دلایل بدی ترک کرده‌اند، تحقیقات تازه‌ای علیه من آغاز کرده‌اند بدون هیچ دلیلی و بدون هیچ مدرکی و بعد از آنکه من کومی دروغگو را برکنار کردم، یک سست عنصر کامل. او همچنین نوشت: یک چیز مسخره در باره کومی، همه می‌خواستند که او برکنار شود، جمهوری‌خواه و دموکرات. بعد از تحقیقات معیوب درباره هیلاری کج و کوله و بازپرسی از او در چهارم ژوئیه بدون سوگند و ضبط زمانیکه او به دروغ گفت هیچ چیزی نمی‌داند. وی در ادامه افزوده است: اف بی آی به دلیل رهبری ضعیف کومی و عملکردش در پرونده کلینتون در هرج و مرج کامل بود. برکناری او توسط من روزی بزرگ برای آمریکا بود. او یک افسر کج و کوله بود.
 
پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) تحقیقاتی را آغاز کرده بود تا مشخص شود آیا دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا بطور مخفیانه در راستای منافع روسیه عمل کرده است یا خیر. روزنامه نیویورک تایمز در حالی این خبر را منتشر کرده است که کاخ سفید این ادعا را که اف‌بی‌آی درباره احتمال عملکرد مخفیانه ترامپ در راستای منافع روسیه تحقیق کرده است رد کرده و این ادعا را «مضحک» خوانده است. در روزهای پس از اخراج جیمز کومی رئیس وقت «اف‌بی‌آی» در سال ۲۰۱۷، نگرانی از رفتار دونالد ترامپ افزایش یافت و همین باعث شد که مقامات بلند پایه پلیس فدرال تحقیقاتی را درباره احتمال اینکه دونالد ترامپ در راستای منافع روسیه عمل می کند یا خیر آغاز کنند. این تحقیقات در این راستا صورت گرفت که آیا عملکرد رئیس جمهوری تهدیدی برای امنیت ملی به حساب می آید یا خیر. پلیس فدرال همچنین به دنبال این بود که مشخص کند آیا دونالد ترامپ آگاهانه برای روسیه کار می کند و یا ناخواسته تحت نفوذ مسکو قرار گرفته است. این تحقیقات همچنین به دنبال پاسخ به این پرسش بوده است که آیا عملکرد ترامپ جنبه جنایی دارد و اخراج جمیز کموی باعث نقض عدالت شده است یا خیر.

مقامات پلیس فدرال گفته اند که آنها دو نوع تحقیق را انجام داده اند: یک نوع تحقیقات جنائی و دیگری تحقیقات ضد اطلاعاتی. نیویورک تایمز نوشته است که تاکنون هیچ گونه شواهد بطور علنی منتشر نشده است که نشان دهد دونالد ترامپ بطور مخفیانه با روسیه در ارتباط بوده یا در جهت منافع آنها عمل کرده است. سخنگویان «اف‌بی‌آی» نیز حاضر به انتشار اطلاعاتی در این باره نشده‌اند. رودی جولیانی وکیل دونالد ترامپ که تلاش دارد اعتبار این تحقیقات را زیر سوال ببرد روز جمعه گفت: «واقعیت این است که این ماجرا به یک سال و نیم قبل باز می گردد و هیچ نتیجه‌ای از آن به دست نیامده است که ارتباط به امنیت ملی داشته باشد، معنای این وضعیت این است که آنها هیچ چیز پیدا نکرده‌اند.» دونالد ترامپ در ماه مه سال ۲۰۱۷ جیمز کومی رئیس «اف‌بی‌آی» را برکنار کرد. در آن زمان گفته می شد که دونالد ترامپ به دلیل نارضایتی از عملکرد جیمز کومی در جریان رسیدگی به ماجرای ایمیل‌های هیلاری کلینتون وی را اخراج کرده است با این حال در آن زمان دموکرات گفتند که اخراج جیمز کومی به دلیل اصرار وی برای پیگیری تحقیقاتی مربوط به احتمال روابط مخفیانه ستاد دونالد ترامپ با روسیه صورت گرفته است.