به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۰/۲۴ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۱۶۹۶۶۷

راه‌های انتخاب طراح دکوراسیون

گروه جامعه: دکوراسیون داخلی خانه نقش بسیار مهمی در زندگی ما ایفا می‌کند و نکته‌ای که در این باره وجود دارد این است که بسیاری از اهمیت بالای آن خبر ندارند و آن را جدی نمی گیرند.
راه‌های انتخاب طراح دکوراسیون
ما زمان بسیار مهمی از شبانه روز را در خانه می‌گذرانیم و اگر از اهمیت و تأثیر بالای دکوراسیون بر خودمان آگاه باشیم، دیگر به سادگی از کنار آن نمی گذریم. اهمیت بالای داشتن دکوراسیون داخلی مناسب منتهی می‌شود به اهمیت بالای انتخاب یک طراح دکوراسیون مناسب و سپس این سوال مطرح می‌شود که چگونه می‌توان یک طراح دکوراسیون مناسب انتخاب کرد. به عنوان نمونه می‌توان به گروه طراحی و معماری شیوه اشاره کرد که در زمینه‌ی طراحی دکوراسیون به صورت کلی و جزئی سال‌ها تجربه دارد. جزئی به این معناست که شما لازم نیست تا طراحی تمامی اجزای خانه را به طراح دکوراسیون بسپارید، بلکه می‌توانید در موارد جزئی و خرد مانند کاغذ دیواری و طراحی کابینت آشپزخانه نیز به آن‌ها مراجعه کنید. استفاده از طراح دکوراسیون داخلی بحث بسیار مهمی است که معمولاً نادیده گرفته می‌شود. به همین علت هم اکثر مردم از این نوع خدمات طراحان اطلاع ندارند.

اهمیت انتخاب طراح دکوراسیون
بسیاری ممکن است تصور کنند که انتخاب طراح دکوراسیون صرفاً مربوط به قشر خاصی از جامعه است و لازم نیست تا برای آن هزینه کنند. همین‌ها احتمالاً تصور می‌کنند که استخدام طراح دکوراسیون داخلی احتمالاً هزینه اضافی است که خب واضح است که اشتباه می‌کنند. اول این که باید توجه داشته باشند که لازم نیست تا برای کل خانه طراح دکوراسیون استخدام کنند، بلکه می‌توانند برای اجرای جزئیاتی نظیر کاغذ دیواری  و کابینت آشپزخانه نیز به طراح مراجعه کنند. تصور اکثریت این است که اگر می‌خواهیم به طراح دکوراسیون مراجعه کنیم، باید طراحی کل خانه را به او بسپاریم. تصوری که در مورد بسیاری از طراحان و گروه‌های طراحی غلط نیست. اما در مورد گروه طراحی و معماری شیوه اشتباه است و این گروه آماده است تا در موارد جزئی دکوراسیون داخلی خانه‌ی شما با شما همکاری کند. بعد این که اصولاً تصور این که هزینه برای طراحی دکوراسیون داخلی هزینه‌ی اضافی است، باور غلطی است. شاید شما هم این نکته را ندانید اما طراح دکوراسیون داخلی می‌تواند به سادگی از هزینه‌های شما بکاهد و این نه تنها خرج اضافه نیست، بلکه به این معنی است که باعث صرفه جویی نیز می‌شود. طراح دکوراسیون قطعاً تجارب بسیار زیادی در این زمینه دارد و می‌تواند در بسیاری از امور شما را راهنمایی کند. هم چنین اصولاً کارش این است که آن چه شما می‌خواهید را به شکل به صرفه و با کم ترین هزینه به اجرا دربیاورد. بنا بر این می‌توان گفت که استخدام طراح دکوراسیون نه تنها هزینه‌ی اضافی نیست، بلکه باعث کاهش هزینه‌ها هم می‌شود. از طرف دیگر این که یک طراح حرفه‌ای دکوراسیون شما را طراحی کند، احتمال این که شما بخواهید در سال‌های آینده دکوراسیون خود را تغییر بدهید را پایین می‌آورد.

انتخاب طراح دکوراسیون
وقتی به انتخاب طراح دکوراسیون داخلی برای خانه‌ی خود می‌رسیم، با کار بسیار دشوار و سختی رو به رو می‌شویم. به عنوان یک مشتری انتظار داریم که همه چیز بی نقص باشد و انتخاب کسی که بتواند این بی نقصی را رقم بزند خیلی سخت خواهد بود. ضمناً شما زمان و عمر درازی را با نتیجه‌ی این انتخاب زندگی خواهید کرد، بنا بر این هیچ جایی برای خطا و اشتباه وجود ندارد. در ادامه مراحلی را که باعث می‌شوند بهترین و مناسب ترین طراح را برای خود پیدا کنید آورده‌ایم. با دنبال کردن و خواندن این مرحله قطعاً قادر خواهید بود تا انتخابی موجه و مناسب داشته باشید.

استایلتان را معرفی کنید
پیش از این که به سراغ طراح دکوراسیون بروید، لازم است تا بدانید استایل شما چیست و شما دقیقا چه انتظاراتی دارید. کمی وقت بگذارید و در سایت‌های گوناگون بیشتر راجع به دکوراسیون داخلی بخوانید. در این مدت کوتاه قطعاً شما یک طراح دکوراسیون نخواهید شد، اما قادر خواهید بود تا اطلاعاتی هر چند کم در این زمینه کسب کنید. این اطلاعات در هنگام صحبت با طراح دکوراسیون به شما کمک زیادی خواهد کرد. به این صورت که راحت تر می‌توانید به طراح بگویید چه هدفی دارید و طراح نیز حرف شما را بهتر درک می‌کند. خیلی ضروری است که شما استایل و سلیقه‌ی شخصی خودتان را بشناسید. مثلا برخی افراد علاقه زیادی به کابینت ممبران دارند . بسیاری از طراحان با استایل‌های خاص خودشان معروف شده‌اند، با این حال یک طراح خوب باید قادر باشد تا در هر زمینه و با هر استایلی به شما کمک کند.

پیشینه آن‌ها را بررسی کنید
فرض کنیم به این مرحله رسیدید که چندین طراح خوب را شناسایی کرده‌اید. در این مرحله باید از طرق مختلف (معمولا آنلاین) به بررسی رزومه و سوابق کاری آن‌ها بپردازید. یا اگر طراح را یکی از آشنایانتان به شما معرفی کرده، از او بخواهید برایتان توضیح دهد که کارش چطور بوده است. با دیدن کارهای سابق طراحان بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا آن شخص قادر به طراحی آن چه شما می‌خواهید خواهد بود یا خیر.

بودجه را تعیین کنید
بسیار مهم است که پیش از شروع کار تغییر یا ساخت دکوراسیون جدید، بودجه‌ی مشخصی برای این کار در نظر بگیرید. یعنی به طور دقیق بدانید که می‌خواهید چقدر برای آن خرج کنید. برخی طراحان نرخ ثابتی دارند و برخی دیگر نیز به صورت ساعتی پول می‌گیرند. این ویژگی دیگری در مورد طراحان است که شما می‌توانید بر اساس آن‌ها تصمیم بگیرید که آیا آن‌ها را می‌خواهید یا نه. به این ترتیب احتمالاً قادر خواهید بود تا از بین نام‌هایی که در آورده‌اید، چندین اسم را خط بزنید.

با طراحان دیدار کنید
بعد از این که فهرست شما به چند اسم کاهش یافت، لازم است تا دیدار با طراحان را شروع نمایید. اغلب طراحان برای برگزاری چنین جلسه‌ای هزینه‌ای دریافت نمی کنند. اما بهتر است برای مطمئن شدن به صورت تلفنی از آن‌ها سوال بکنید که قرار اول هزینه‌ای دارد یا نه.

هر سوالی دارید بپرسید
در این جلسه با طراح دکوراسیون باید هر آن چه که می‌خواهید در موردش بدانید و در مورد آن مطمئن شوید را از طراح بپرسید. سعی کنید پیش از جلسه سوالات خود را آماده کنید. از آن‌ها در مورد تجربیاتشان، تحصیلات و مدارکشان سوال کنید و بپرسید که حاضرند دقیقاً چه خدماتی را ارائه بدهند. هم چنین در مورد هزینه‌ی پروژه و مدت زمان آن نیز سوال کنید. خلاصه هر چه ذهنتان را درگیر می‌کند را بر زبان آورده و جوابش را از طراح مورد نظر بگیرید. می‌توانید پیش از جلسه سوالات مهم را آماده کنید و آن‌ها را در کاغذی بنویسید، محض این که در جلسه سوال مهمی فراموش نشود.

ذهن بازی داشته باشید
به ندرت پیش می‌آید که یک مشتری به صورت کامل به طراح علاقه مند شود. حتی اگر استایل‌ها و طرز فکرتان شبیه به هم باشد، ممکن است جزئیاتی کوچک وجود داشته باشد که آن‌ها را نپسندید و در آن‌ها اختلاف داشته باشید. در این جا باید با ذهن باز عمل کنید و پیشنهاد‌های طراح را با آغوش باز پذیرا باشید. با این حال طراح دکوراسیون نمی تواند شما را مجبور به کاری کند و تصمیم گیرنده نهایی طبعاً خود شما خواهید بود.

مقایسه طراحان
بعد از دیدار با تمای طراحان، نکاتی که در مورد هر کدام از آن‌ها به نظرتان آمده و یادداشت کرده‌اید را با هم مقایسه کنید. حدسیات و تخمین‌هایی که زده‌اند را در کنار هم بگذارید و یک لیست مزایا و معایب درست کنید. این را هم در نظر داشته باشید که همیشه گزینه‌ی ارزان تر به معنی گزینه‌ی مناسب تر بودن است.

قرارداد ببندید
به محض این که تصمیم گرفتید با کدام طراح می‌خواهید کار کنید، با او تماس بگیرید و به او خبر دهید. پیش از شروع هر کاری و پیش از هر پرداختی، از منعقد شدن قرارداد مطمئن شوید. در قرارداد باید وظایف، جدول زمانی، محدودیت‌های مالی و تمامی جنبه‌های مهم ذکر شود.

برنامه ریزی کنید
حالا شما هم جزئی از تیم طراحی خواهید بود. باید برنامه ریزی کنید و بدانید که می‌خواهید از کجا شروع کنید. اگر چند اتاق قرار است تغییر دکوراسیون داده شوند، باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید از کدام یک شروع کنید. چه چیزهایی را لازم است در فاز اول بخرید؟ به همراه طراح خود آن‌ها را مشخص کنید. چه چیزهایی را می‌خواهید از دکوراسیون قبلی نگه دارید؟ شاید یک میز یا صندلی قدیمی داشته باشید که بخواهید آن را نگه دارید. تمامی این جزئیات را به دقت دنبال کنید.

برنامه زندگی خود را تغییر دهید
بر اساس برنامه ریزی که توسط خودتان و طراح دکوراسیون انجام شده است، باید برنامه‌ی زندگی تان را تغییر دهید. خصوصاً اگر لازم باشد تا در ساعاتی خاص حتماً در خانه حضور داشته باشید تا کاری پیش برود. بسیار مهم است که بدانید حضور شما در بسیاری از مراحل مهم است و لازم است تا در بیشتر مراحل طراحی و اجرای دکوراسیون در کنار تیم حضور داشته باشید.
 منبع : ویرلن