به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ساعت ۰۰:۲۴
کد مطلب : ۱۶۹۶۸
براساس پيش‌بيني موسسه معتبر تامسون رویترز

اقتصاددان‌ايراني درمیان‌برندگان احتمالی‌نوبل

گروه اقتصادي: موسسه معتبر تامسون رویترز در آستانه اعلام برندگان جایزه نوبل در رشته‌های مختلف، بر اساس میزان ارجاع به مقالات منتشر شده، فهرستی از برندگان احتمالی سال ۲۰۱۳ را منتشر کرده که در میان آنها نام پروفسور محمدهاشم پسران برای نوبل اقتصاد دیده می‌شود.
اقتصاددان‌ايراني درمیان‌برندگان احتمالی‌نوبل

به گزارش بي‌بي‌سي، آکادمی نوبل سوئد از پانزدهم مهرماه نام کسانی را که در چند دهه گذشته بالاترین دستاوردهای علمی را رشته های فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و پزشکی، اقتصاد، ادبیات و صلح داشته‌اند بعنوان برندگان امسال اعلام خواهد کرد. موسسه تامسون رویترز (ISI سابق) از سال ۲۰۰۲ برندگان احتمالی را پیش بینی می‌کند و تاکنون نام ۲۷ برنده نوبل را به درستی پیش بینی کرده است، که شامل ۱۵ جایزه از ۴۴ جایزه‌ای بوده که در رشته‌های اقتصاد، فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و پزشکی در دهه اخیر اعطا شده است.

پروفسور محمدهاشم پسران متولد شهر شیراز است که بعد از پایان دبیرستان، تحصیلات دانشگاهی خود را با بورسیه بانک مرکزی ایران در بریتانیا پی گرفت و در سال ۱۳۵۱ دکتری خود را دانشگاه کمبریج دریافت کرد. بعد از آن پرفسور پسران چند سال در مقام مشاور بانک مرکزی و رئیس مرکز تحقیقات این بانک فعالیت داشت. وی پس از آن به کمبریج بازگشت و تا زمان بازنشستگی اش سالها استاد اقتصاد این دانشگاه بریتانیایی بود. پسران از اقتصاددانان مکتب کمبریج و اقتصاد کینزی و معتقد به نظام اقتصاد بازار است هر چند دخالت محدود دولت را در شرایط بحران جایز می شمارد.

او در این سالها همواره وضعیت اقتصاد ایران را دنبال کرده است و توصیه هایی برای اقتصاد ایران داشته است هم در جریان برنامه تعدیل اقتصادی دولت هاشمی رفسنجانی بود و هم برنامه حذف یارانه‌های احمدی نژاد را دنبال می‌کرد و این روزها نگران اثرات تحریم‌ها بر اقتصاد ايران است.

موفقیتی که تامسون رویترز در پیش‌بینی نام برندگان داشته باعث شده تا این فهرست اعتباری هرچه بیشتر پیدا کند. دیوید پندلبری تحلیلگری که مسئول این پیش بینی‌ است می‌گوید ما به دانشمندانی توجه می‌کنیم که در نشریه‌های علمی هزاران بار به یافته‌های آنها ارجاع داده شده است: "این موضوع محدود به مقالات منتشر شده در سالهای اخیر نیست بلکه کارهایی که در ۲۰ تا ۳۰ گذشته انجام شده اند مدنظر قرار می‌گیرند، کارهایی که در طول زمان از آزمونهای مختلف سربلند بیرون آمده‌اند و تاثیر عمیقی بر دستاوردهای آتی گذاشته‌اند."

گوردون مکومبر مدیر تحقیقات علمی و دانشگاهی تامسون رویترز می‌گوید: " با تحلیل میزان ارجاع به مقالات در طول سالهای متمادی، ما می‌توانیم محققان یا نهادهای پژوهشی را که بیشترین تاثیر را بر حوزه‌های مربوطه داشته اند شناسایی کنیم که در نتیجه، به احتمال زیاد توجه کمیته نوبل را به آنها جلب می‌کنیم."

به گفته مکومبر این تحلیل بر مبنای بررسی جامع تحقیقات افراد و تاثیر آنها صورت می‌گیرد و پیش بینی‌ها ممکن است در سال جاری یا در سالهای آتی محقق شود.در میان کسانی که تامسون رویترز پیش بینی کرده امسال یا سالهای آینده به احتمال زیاد برنده نوبل خواهند شد نام پروفسور محمدهاشم پسران استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه کمبریج و رئیس کرسی اقتصاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی دیده می شود.

پروفسور پسران از سال ۱۹۹۵ به بررسی چندوجهی داده های اقتصادی علاقه پیدا کرده است. او در سال ۲۰۰۳ مقاله ای در نشریه اکونومتریک منتشر کرد که تاکنون بیش از ۱۲۵۰ بار به آن ارجاع داده شده که این ۷۶ برابر متوسط ارجاع برای مقاله‌ای است که در ده سال گذشته در زمینه اقتصاد منتشر شده است. او در سال ۲۰۰۷ مقاله ای دیگر در نشریه اکونومتری کاربردی منتشر کرد که به گفته تامپسون رویترز "محور و اساس" تحقیقات رو به رشد در این حوزه قلمداد می‌شود.

پروفسور پسران تحقیق خود را چنین توضیح می دهد: "بانکهای مرکزی، اقتصاددانان، شرکت‌ها و دولت‌ها برای یافتن الگوهای اقتصادی به گذشته نگاه می‌کنند و بر اساس آن برای آینده تصمیم می‌گیرند. بدون پیش‌بینی آینده و اینکه چه چیزهایی در پیش روست تصمیم‌گیری بسیار دشوار است. این موضوع بخصوص برای بانک‌های مرکزی در تمام دنیا اهمیت دارد؛ مثلا تعیین نرخ بهره تاثیر شدیدی بر تصمیم‌گیری دارد مثلا برای خرید خانه یا سرمایه‌گذاری‌های بزرگ شرکتها. دکتر پسران همواره پیشنهاداتی برای بهبود وضعیت اقتصادی ایران ارائه داده است از جمله اینکه این روزها ایران چگونه باید از شرایط  تحریم عبور کند.

تاریخ اعلام برندگان نوبل ۲۰۱۳

پزشکی و فیزیولوژی دوشنبه پانزدهم مهر
فیزیک سه‌شنبه شانزدهم مهر
شیمی چهاشنبه هفدهم مهر
صلح جمعه نوزدهم مهر
اقتصاد دوشنبه بیست و دوم مهر
ادبیات بنابر سنت آکادمی سوئد تاریخ این جایزه را بعدا اعلام می‌کند

۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۰۱:۲۲
ماکه اصلا احتیاجی به راهکارهای اینها نداریم ابدا!!!اصلا!!! (135412)
علی رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۰۹:۲۳
تا اقتصاد دان بزرگی مثل بابک زنجانی داریم به ایشون نیازی نیست. (135495)
ایوب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۷/۰۵ ۱۰:۰۰
به نظر من فقط یک نفر شایستگی دریافت این جایزه رو داره و ایشان کسی نیست جز محمود بهمنی (البته برای دریافت نوبل فیزیک!!!!!!!!!!!!!!) (135507)